تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

آدرس: بن‌بست رکود مسکن!

سجاد خداکرمی *
سجاد خداکرمی
رکود و نابسامانی در قریب به‌اتفاق حوزه‌های اقتصاد ایران دامن بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور را گرفته است اما این دامن‌گیری در حوزه مسکن تفاوت عمده‌ای دارد و آن‌هم این است که هر بلایی به سر اقتصاد و بازار مسکن بیاید نتایج نامناسب آن برای این حوزه طی مدت طولانی‌تری حتی تا چند سال ادامه خواهد داشت. روندی که بیش از چندین ماه است علائم ناخوش آن در سراسر کشور به‌خصوص پایتخت هویدا شده و هرکه از دید خود عنوانی برای آن می‌گذارد، از رکود مسکن تا جیب خالی برای خانه‌دار شدن یا هر عنوان دیگری که سهم بخش عمده‌ای از 6 میلیون اجاره‌نشین تهرانی از آن اگر شانس بیاورند و مجبور به مهاجرت از پایتخت به حاشیه یا دیگر شهرها نشوند، تنها حسرت و نظاره است و دیگر هیچ، بماند حکایت دیگر شهرهای این دیار!

البته چندی است با تحرکاتی در این حوزه برخی معتقد به نقض این سخن هستند و گواه آن را کاهش نسبی قیمت و افزایش 21 درصدی معاملات خریدوفروش مسکن شهر تهران در مهرماه به نسبت شهریورماه می‌دانند اما همین طیف نیز کاهش 63 درصدی معاملات خریدوفروش مسکن شهر تهران در مهرماه امسال به نسبت مهرماه سال گذشته را نمی‌توانند نادیده بگیرند و این روند کاهش نسبی قیمت‌ها یا به تعبیر درست‌تر شکستن حباب قیمت‌ها را اگر گواهی برای خروج از رکود مسکن بدانیم کم‌تر آگاهی است بپذیرد قیمت مسکن در پایتخت به آنجا خواهد رسید که کاهش 40 درصدی معاملات تا به اینجای سال به نسبت سال گذشته را به این زودی‌ها جبران کند و توان ناتوان مردم طبقه متوسط و طبقه ضعیف اقتصادی برای از پس برآمدن آن کفاف دهد و حکایت شیرین پس زدن رکود از دامن مسکن در بزرگ‌ترین کلان‌شهر کشور را به این زودی‌ها طنین‌انداز کند.

ردپای دماسنج وضعیت مسکن را می‌توان در سخنان حدوداً دو هفته گذشته نایب‌رییس اتحادیه املاک تهران یافت. حسام عقبایی در سخنانی ضمن اشاره به خروج ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن یکی از دلایل کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن را ظرفیت بسیار پایین خریداران اعلام کرد و اظهار کرد: ‌» رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا تقاضاهای سرمایه‌ای از این بخش خارج شود.» او همچنین ادامه داد: «تا پیش از ورود بازار مسکن به دوره رکود غیرتورمی، 80 درصد تقاضاها در این بخش سرمایه‌ای و فقط 20 درصد مصرفی بود.» نایب‌رییس اتحادیه املاک تهران همچنین اظهار کرد: «البته از 20 درصد تقاضای مصرفی نیز هم‌اکنون حدود 12 درصد به‌واسطه گرانی‌های یک سال اخیر، قدرت خرید در بازار مسکن را ندارند‌. همچنین یکی از دلایل کاهش 30 تا 40 درصد قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، ظرفیت بسیار پایین خریداران بوده است.» این مقام مسئول در اتحادیه املاک تهران همچنین یک هفته بعدازاین سخنان در تحلیلی راجع به ادامه روند بازار در پاییز و زمستان سال جاری گفت: « در ماه‌های باقیمانده از پاییز و سه ماه زمستان نیز همچنان شاهد رکود عمیقی بر بازار و قیمت مسکن خواهیم بود و روند تبدیل رکود تورمی به غیرتورمی ادامه خواهد داشت.» عقبایی بابیان این‌که معاملات مسکن نیز در مدت یادشده کم و کاهشی خواهد بود، افزود: «در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن معاملات بازار مسکن در سطح فعلی باقی خواهد ماند.»

با جمع‌بندی این صحبت‌ها و کنار هم گذاشتن آن با واقعیت‌های حوزه مسکن در حال حاضر می‌توان تصویر روشنی از شرایط فعلی گرفت اما وقتی این سیگنال‌های بازار مسکن را با سیکل‌های قبلی رونق و رکود سنجش می‌شود، خبر ناخوشایندتری در پی دارد که بسیاری از کارشناسان هم آن را تا حدودی قبول دارند و آن‌هم این است که وضعیت نشان‌دهنده ورود به یک دوره رکود حداقل 3 تا 4 ساله است. اولین نشانه آن‌هم برای سال آینده در پی این خواهد بود که بخش خصوصی تا پایان سال سرمایه‌اش را از بازار مسکن خارج می‌کند و درنتیجه در سال ۹۹ به‌احتمال بسیار زیاد شاهد کاهش تعداد پروانه‌های صادره و رکود بیشتر در تولید و عرضه مسکن خواهیم بود که موید رکود بازار در دو سال بعدی نیز هست. همچنین با تمام آنکه دولت کلنگ ساخت 4 هزار واحد مسکونی را برای توسعه تولید در این بخش آهسته آهسته دارد زمین می‌زند نیز به آن سبب که این واحدها در خوش‌بینانه‌ترین حالت حداقل تا دو سال آینده ساخته و تحویل نخواهند شد، از این زاویه نیز نباید امید تغییر مثبتی هرچند کوچک در وضعیت گرفتار آمده مسکن داشت.

باید توجه داشت که در شرایط تورمی، ویژگی ذخیره ارزش و کالای سرمایه‌ای بودن مسکن اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. در شرایط تورمی ابتدا تقاضا برای مسکن افزایش می‌یابد، در این شرایط در بازار مسکن رونق ایجاد می‌شود؛ در مرحله بعد به دلیل اینکه این افزایش، تقاضای سرمایه‌ای بوده نه مصرفی رکود در بازار مسکن ایجاد می‌شود؛ چراکه افراد ترجیح می‌دهند در شرایط تورمی و عدم اطمینان اقتصادی کالاهای سرمایه‌ای خود را حفظ کنند. این یک سوی ماجراست و سوی دیگر آن نیز سقوط شدید قدرت خرید مصرف‌کنندگان با توجه به روند نزولی سبد معیشت آنان است، به همین جهت شاهد رکود منفی بی‌سابقه‌ای هستیم که این‌طور برمی‌آید موج رکودی مذکور چندین سال ادامه خواهد داشت.

متغیرهای مختلف بر بازار مسکن ازجمله سیاست‌های و مقررات اعتباری، نرخ ارز، نرخ تورم، حجم نقدینگی و انباشت خانه‌های خالی، نرخ بهره و وضعیت بازارهای موازی، درآمد نفتی و خانوار و ... بر وضعیت بازار مسکن اثرگذار هستند. در بین این‌همه تقویت تقاضا با بهبود وضعیت معیشتی و کنترل تورم ممکن خواهد بود اما در کوتاه‌مدت تسهیلات منطقی با نرخ بهره پایین هم تا حدودی راهگشا هست اما این بخش نیز آن‌طور که از مواجهه بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری که خود حال‌وروز خوشی ندارند، برمی‌آید؛ کاملاً دور از دسترس است و بااین‌وجود این عوامل و مداخلات نیز نشان می‌دهند که نمی‌توانند شرایط را به نظر تغییر دهند و حتی انتظار رونق را در کوتاه‌مدت ایجاد کنند. وضعیت به نحوی در حال ادامه است که به تعبیری می‌توان گفت همه عوامل دست‌به‌دست هم داده تا شاهد قفل شدن وضعیت مسکن و بن‌بست رکودی آن باشیم.

از دیگر سو واقعیت‌ها نشان می‌دهد افت معاملات مسکن که توأم با کاهش نسبی نرخ یا شکستن حباب قیمتی شده طبیعی است و همواره تجربه نشان داده که قیمت‌ها وقتی به‌شدت افزایش یافت درصدی افت می‌کند، اما باید در نظر داشت در شرایطی که به حال افزایش عرضه مسکن بر اساس واقعیت‌های درآمدی مردم فکری نشده است، فاصله زیاد میان عرضه و تقاضای مسکن در آینده نه چندان دور این دوره رکودی مسکن را بسیار خطرناک‌تر خواهد نمود. حال این رکود دامنه‌دار و خطرناک را در کنار ساختار تشکیل‌دهنده بخش مسکن که با ۳۰۰ شغل به‌صورت مستقیم در ارتباط است و بیش از ۱۳۰۰ شغل غیرمستقیم بارونق بخش مسکن به حرکت درمی‌آید، قرار دهید و ببینید تنها از ناحیه رکود مسکن چه زیانی به اقتصاد ناخوش‌احوال فعلی کشور خواهد رسید.

* خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

علت انفجار در تبریز جه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

تکذیب چاپ تراول ۵۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود