تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸
کمال اطهاری در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

شرط کارآمدی لوایح ضد فساد دولت/ اتاق شیشه‌ای تنها راهکار مقابله با شفافیت

کمال اطهاری گفت: در مبارزه با رانت و فساد نمی‌توان با یک یا چند جهش موضوع را مهار یا حل کرد و به‌سوی توسعه گام نهاد. فساد از بطن سیستمی بیرون می‌زند که در آن سیستم انگیزه‌های فساد بیش از انگیزه‌های نوآوری پرورده می‌شود.
کمال اطهاری
اقتصاد24- بعد از حدود دو سال کار سخت معاونت حقوقی ریاست جمهوری در تدوین لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی، بالاخره هیئت‌وزیران در جلسه یکشنبه هفته گذشته ضمن موافقت با این لایحه آن را برای تصویب نهایی به مجلس ارسال کرد. البته این لایحه یکی از اضلاع سه‌گانه‌ای است که به لوایح سه‌گانه شفافیت، مدیریت تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری شهره شده و دو لایحه از این سه لایحه یعنی لایحه مقابله با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداری 21 مهرماه و دیگری لایحه شفافیت نیز 25 اردیبهشت‌ماه به تصویب هیئت‌وزیران رسید.

لوایح ضد فساد برای دولت بسیار مهم است چه آنکه بارها در طول حدوداً دو سالی که از شروع روند تدوین آن‌ها می‌گذرد بارها رئیس‌جمهور معاون اولش و بسیاری دیگر در دولت از آن‌ها به‌عنوان یکی از گام‌های اساسی دولت مستقر برای زدودن فساد و رانت دانسته‌اند به‌گونه‌ای که در آخرین مورد آن و در روز تصویب لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع، علی ربیعی سخنگوی دولت در اکانت رسمی توییتر خود نوشت: «سه‌گانه‌های مبارزه با فساد با مشورت نخبگان و نهادهای مدنی تکمیل شد و لایحه مدیریت تعارض منافع به تصویب هیئت‌وزیران رسید. این لایحه در کنار لوایح مبارزه با فساد و شفافیت، سه‌گانه‌هایی برای مبارزه بنیانی، ساختارمند، غیرهیجانی، درازمدت و جامعه‌محور با فساد خواهد بود.»

این‌همه در شرایطی است که به گمان کارشناسان هرچند تدوین لوایح ضد فساد شفافیت، مدیریت تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری لازم و تلاش دولت برای پوشاندن خلاءهای قانونی در مبارزه با رانت و فساد مهم است اما کافی نیست و به اتکا صرف این لوایح نمی‌توان امیدوار بود که شاخ قول فساد و رانت را شکاند و جامعیت و هم‌افزایی همه‌جانبه قانونی و عملی برای مبارزه با این دو معضل چاره کار است. برای بررسی این موضوعات خبرنگار اقتصاد24 با کمال اطهاری اقتصاددان به گفتگو نشست که در پی می‌آید:

* آیا لوایح سه‌گانه دولت برای مبارزه با رانت و فساد که آخرین آن اخیراً به تصویب هیئت‌وزیران رسید و درراه مجلس است را در مسیر زدودن رانت و فساد از چهره کشور کارگر می‌دانید؟

- خوب و بد بودن لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع یا دو لایحه دیگر دولت برای مبارزه با فساد و رانت را نمی‌توان به‌صورت تستی پاسخ گفت و نباید شبیه آن شود که مثلاً از کارشناسی پرسیدند یارانه خوب است یا بد، کارشناس محترم گفت خوب است اما... امایی که شروط خوب بودن را توضیح می‌داد ولی تنها آن بخش خوب است را برمی‌داشتند و به شروط تحقق نمی‌پرداختند.

در تمام دنیا این نوع قوانین به‌عنوان قانون‌های نافی و سلبی محسوب می‌شوند که وجود آن‌ها بخشی از بسته بزرگ‌تر و جامع سیاستی مبارزه با رانت و فساد که خود آن نیز از یک مدل توسعه نشأت می‌گیرد، هستند.

وجود این دست قوانین لازم اما ناکافی است و اگر در قالب یک بسته جامع قوانین و دستورالعمل‌های مبارزه با رانت و فساد نباشد، نمی‌توان از پس چنین مشکلی برآمد. مثل این می‌ماند که یک کشتی بسیار بزرگ در حال غرق شدن باشد و بعد با چند قایق نجات برویم به کمک کسانی که درخطر غرق شدن قرار دارند، خب قاعدتاً تعداد کمی از آنها را می‌توانیم نجات دهیم.

اینکه بیاییم برای مبارزه با رانت و فساد قوانین سلبی و تنبیهی وضع کنیم ولی مدل اقتصادی که در آن رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی نباشد قطعا بدون کارکرد است. در اینجا هم مثل این می‌ماند با یک کشتی نامطمئن و بدون تجهیزات لازم به دل دریا بزنید، خب این کشتی در برخورد با طوفان‌های قدرتمندی که در خواهد گرفت، غرق می‌شود.

* اینکه می‌فرمایید این‌ها به‌تنهایی کفاف این مبارزه بزرگ را نمی‌دهند درست است اما بالاخره باید از یکجا شروع کرد یا نه؟! آیا لوایح ضد فساد دولت را نمی‌توان یک شروع دانست؟

- توسعه با جهش ممکن نیست و به همین ترتیب در مبارزه با رانت و فساد هم نمی‌توان با یک یا چند جهش موضوع را مهار یا حل کرد و به‌سوی توسعه گام نهاد. فساد از بطن سیستمی بیرون می‌زند که در آن سیستم انگیزه‌های فساد بیش از انگیزه‌های نوآوری پرورده می‌شود. به همین علت فساد چون انگیزه‌های قوی‌تری دارد از جاهای مختلفی خواهد جوشید. شما در برابر این جوشش‌ها با قوانینی که جامعیت لازم برای پوشش تمام آنها را نداشته باشد و سیستم نیز حائز آنچه پیش‌تر گفته شد نباشد، نمی‌توانید بایستید. اما اگر این کارها را کردید و به‌سویی رفتید که چنین قوانینی در قالب یک نقشه راه تهیه و تدوین شوند به‌گونه‌ای که تقدم و تأخر قوانین مکمل مبارزه با رانت و فساد در آن‌ها مشخص شده باشند، خواهید توانست چهره رانت و فساد را بزدایید.

تهیه، تدوین و تصویب چنین قوانینی که برای مقابله با رانت و فساد در پیش‌ازاین ارائه‌شده‌اند نشان از ملغمه‌ای از قوانین است که در اجرا نیز ناخوانا هستند. امیدوارم سرنوشت لوایح دولت برای مبارزه با فساد چنین نباشد و اگر این‌گونه بود صراحتاً باید در برابر این موضوع ایستاد و این خواست را فریاد زد که دیگر نباید این راه پیموده شده دوباره پیموده شود.

* آیا اساساً فضای غیر شفاف اقتصاد و سیاست در ایران امکان مبارزه با رانت و فساد را فراهم می‌کند و لایحه شفافیت که یکی از اضلاع سه‌گانه لوایح ضد فساد است این نقیصه را پوشش خواهد داد؟

- اینکه لایحه شفافیت دولت تا مرحله تبدیل شدن به قانون چه سرنوشتی پیدا کند و بعد از آن هم در اجرا چگونه به اجرا درآید راه زیادی در پیش دارد و بعد از آن می‌توان در رابطه با موفقیت یا عدم موفقیت آن اظهار نظر کرد اما بدون شک عدم شفافیت راه‌بند است و در این مسیر موضوع شفافیت بسیار موضوع مهمی است که در نبود یا در ضعف آن مسئله رانت و فساد کماکان در جای خود باقی خواهد ماند، زیرا دو موضوع مطالبه گری برای عملیاتی شدن یک نظام قانونی ضد رانت و فساد در قالب مجموعه قوانین لازم و موضوع نظارت بر این مسیر را تنها می‌توان از دریچه شفافیت حاصل کرد. همچنین تنها از دریچه حصول شفافیت است که می‌توان مبارزه با فساد را نظام‌مند و کارآمد کرد. این قانون مشخص و یا هر قانون دیگری در این رابطه، جدای از الزامات دیگر که برای زدودن رانت و فساد باید در دستور کار قرار گیرد، تا منتهی به یک ایجاد فضای شیشه‌ای نشود نمی‌تواند امیدوار کننده باشد.

باید همیشه در خاطر داشته باشیم که این‌همه به معنای آن است که امر تکاملی وابسته به مسیر است. باید در این مسیر سیستم‌ها آسیب‌شناسی شوند و در کنار آن مجموعه‌هایی را که از لحاظ قانونی انگیزه‌بخش فساد هستند ببینیم چگونه می‌توانیم برای زدودن رانت و فساد همراه کرد و راه را برای آنکه تمامی مجموعه‌های مرتبط با این دست قوانین قبل از وقوع رانت و فساد و نه بعدازآن در مسیر جلوگیری از این موضوع فعال شوند را در دستور کار قرار دهیم، کاری که اگرچه به نظر می‌رسد سه لایحه دولت تا حدودی در مسیر رسیدن به آن تلاش دارد اما همان‌طور که عرض کردم چنین تلاشی بدون الزامات دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود.

* آیا رشد مثبت یا منفی اقتصاد نیز در پیوند مستقیم با کارآمدی یا عدم کارآمدی لوایح ضد فساد مورد نظر دولت و یا قوانین دیگری ازاین‌دست هست و الزامات این‌چنینی هم برای موفقیت مبارزه با رانت و فساد در میان است؟

- سیستم‌های نوآوری در ایران و مشوق‌های آنان در حوزه‌های گوناگون همچون صنایع، خدمات و دیگر حوزه‌ها، به تعبیری سوار بر اسب پیشران خود نشده‌اند. در چنین وضعیتی کسی که در مسیر تولید ارزش‌افزوده قرار دارد به یک نوع در جریانی قرار می گیرد که بتواند بقای خود را تضمین کند و مسیر پیش روی او این اجبار را فراهم می‌کند که به‌نوعی باج‌دهی کند به سیستم بروکراتیک و اینجاست که امواج نوآوری نمی‌تواند در برابر رانت‌جویی فائق آید. حال ببینید اگر این دست قوانین نیز از مرز تصویب بگذرند تا چنین جریانی وجود دارد نمی‌توان به خروجی آن در زدودن رانت و فساد دل‌خوشی چندانی داشت.

تمام آنچه از الزامات برشمردم تنها برای کارآمدی لوایح ضد فساد خوب دولت است، اما باید توجه داشته باشیم که بسیاری قوانین دیگری نیز می‌توانند وجود داشته باشند و یا وجود دارند که خوب هستند اما انتزاعی بودن یا مجرد بودن قوانین کار را پیش نمی‌برد و کارآمدی قوانین ضد فساد و رانت زمانی عیان می‌شود که حصول نتیجه اتفاق بیافتد وگرنه به‌تنهایی خوب بودن آن‌ها که کارگر نیست. امیدوارم لوایح سه‌گانه شفافیت، مدیریت تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری دولت در مجلس نیز تکمیل شود و به نتایج خوبی برسد اما لازم است به‌موازات آن، این دو قوه در مسیر ایجاد و هم‌افزایی قوانین جامع مبارزه با رانت و فساد گام بردارند و پیش از آن در تلاش برای ایجاد سازوکارهای قانونی و اجرایی تضمین گر تولید ارزش‌افزوده، رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی در کشور بکوشند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات