تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
افتتاح همزمان ۱۱ طرح صنعتی و معدنی در استان کرمان

رتبه ۸ ذخایر مس دنیا را داریم/ رعایت الزامات زیست محیطی پروژه ها اولویت وزارت صمت است

۱۱ طرح صنعتی و معدنی در سطح استان کرمان با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس با ارایه گزارش رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت به طور همزمان افتتاح شد.
رحمانی

اقتصاد 24- مجموع سرمایه‌گذاری ریالی برای ۱۱ طرح صنعتی و معدنی مورد افتتاح بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی بیش از ۵۷۰ میلیون یورو است و با بهره‌برداری از این واحدها برای بیش از هزار و ۶۹۲ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود .



طرح‌های مجتمع مس سرچشمه


این طرح ها به ترتیب شامل: افتتاح طرح اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه با ظرفیت تولید ۶۱۰ هزار تن در سال و اشتغال زایی ۹۲ نفر که سرمایه‌گذاری بیش از ۴۵۰ میلیارد به صورت ریالی و ۱۱۱ میلیون یورو به صورت ارزی بوده است.


همچنین افتتاح طرح افزایش ظرفیت تیکنر های باطله شماره ۱ و ۲ و اصلاح تیکنر های شماره ۴ مجتمع مس سرچشمه که باعث افزایش ظرفیت استحصال 5.7 میلیون متر مکعب آب بیشتر در سال از باطله کارخانجات تغلیظ خواهد بود.


طرح سوم که در این برنامه افتتاح رسید بهره برداری طرح نوسازی کوره اند و چرخ ریخته گری شرکت ملی صنایع مس ایران در مجتمع مس سرچشمه بود که امکان پالایش ۲۵۰ تن در هر سیکل کاری و ریخته گری ۵۰ تن در ساعت دارد و با سرمایه گذاری ریالی بالغ بر 39 میلیارد و ارزی ۷ میلیون یورویی انجام می‌شود.



طرح‌های شرکت جهان فولاد


افتتاح کارخانه اکسیژن شرکت جهان فولاد با ظرفیت 10 هزار مترمکعب اکسیژن در ساعت زمینه اشتغال ۲۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم آورده و سرمایه‌گذاری انجام گرفته در آن بالغ بر 24 میلیون یورو به صورت ارزی است.


طرح پنجم مورد افتتاح در این برنامه افتتاح طرح اولیه تولید بریکت سرد توسط شرکت جهان فولاد با تولید ۱۵۰ هزار تن در سال که برای ۳۰ نفر اشتغالزایی نموده و ضمن هزار و ۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری حدود ۶ میلیون یورو نیز سرمایه گذاری ارزی داشته است.



طرح‌های شهرستان سیرجان


افتتاح ۴ پست برق در شهرستان سیرجان با تکنولوژی جی آی اس جهت تبدیل برق ۴۰۰ کیلووات به ۳۳ کیلو وات که زمینه‌ساز اشتغال برای ۶۲ نفر با سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بوده است.


افتتاح طرح واحد خرد ایش توسط شرکت گهر زمین با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون تن خوراک مورد نیاز خطوط کنسانتره سنگ آهن، اشتغالزایی ۳۰ نفره داشته و سرمایه‌گذاری ریالی آن ۱۰۰ میلیارد و ارزی آن ۶۲ میلیون یورو است.


افتتاح ۱۶ طرح تامین زیرساخت در حوزه انتقال آب، مواد و انرژی، بهبود کیفیت تجهیزات نوین کنترلی سنگ شکن و بازیافت آب توسط شرکت گل‌گهر در شهرستان سیرجان که زمینه‌ساز اشتغال مستقیم برای ۱۲۸ نفر است و سرمایه‌گذاری ریالی آن بالغ بر ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ۶۶ میلیون یورو ارزی است.


افتتاح طرح های خدمات ماشینکاری و تولید مته شرکت قطعه گستر در کرمان با ظرفیت ماشین کاری فلزات و قطعات استاندارد قالب های فلزی به میزان ۸۰۰ تن در سال و تولید مته به تعداد ۱۱ میلیون عدد در سال که دارای ظرفیت اشتغال ۱۵۰ نفر بوده و سرمایه گذاری آن بالغ بر هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بوده است.


افتتاح سیستم های هوشمند هشدار دهنده و بهینه سازی و مدیریت ناوگان معدن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در شهرستان رفسنجان با سرمایه‌گذاری ۳ میلیون یورویی دیگر طرح مورد بهره‌برداری در این مراسم بود.


افتتاح طرح آهن اسفنجی شرکت احیا استیل فولاد بافق با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی در سال که ضمن ۲۴۰ نفر اشتغالزایی سرمایه گذاری آن بالغ بر ۱۲۰ میلیون یورو و افتتاح طرح آهن اسفنجی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در شهرستان سیرجان با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال با تکنولوژی کاملا بومی سازی شده که برای ۲۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری انجام شده در آن به صورت ریالی به میزان ۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال و ۷۱ میلیون یورو به صورت ارزی بوده است.


آخرین طرح مورد افتتاح در این مراسم خط ۱ ذوب و فولاد سازی شرکت جهان فولاد در شهرستان سیرجان با ظرفیت تولید سالیانه حدود ۱۰ میلیون تن، برای 730 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری ریالی آن بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو به صورت ارزی بوده است.



سخنان وزیر صمت  در کرمان


وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح همزمان ۱۱ طرح صنعتی و معدنی استان کرمان در شهرستان رفسنجان و مجتمع مس سرچشمه و در گزارش ویدئو کنفرانسی خود به رئیس جمهور افزود که علاوه بر طرح های تولید ۸۰۰ هزار تنی فولاد بافت و آغاز طرح گندله سازی این شرکت با ظرفیت 2.5 میلیون تن و همچنین طرح تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 2.5 میلیون تن در جهان فولاد، همچنین افتتاح کارخانه اکسیژن و طرح تولید بریکت سرد در جهان فولاد، افتتاح 4 پست برق توسط شرکت گل گهر در سیرجان، شاهد بهره برداری نیروگاه 160 مگاواتی گوهران در مجتمع گل گهر بودیم که با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی این واحد راه اندازی شده است.



بهره برداری از یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیست محیطی کشور


وی ادامه داد که طرح تولید اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیست محیطی کشور در این حوزه است که خوشبختانه امروز شاهد بهره‌برداری آن هستیم و این رویکرد در خصوص سایر مجتمع های تولید مس در نقاط مختلف کشور تداوم خواهد داشت.



کشور ما هم اکنون رتبه ۸ ذخایر مس را در جهان داراست


وی اضافه کرد که کشور ما هم اکنون رتبه ۸ ذخایر مس را در جهان داراست و هم اکنون بالغ بر 34.5 میلیون تن ذخایر قطعی ما شناسایی شده است و این رقم به واسطه اکتشافات جدید معدنی در کشور به دست آمده است.


رحمانی گفت که ذخایر شناسایی شده تا سال های قبل از این، بالغ بر ۲۲ میلیون تن بود که با اکتشافات انجام گرفته در دوره اخیر، این میزان افزایش چشمگیری یافته است و پیش بینی می شود به زودی بتوانیم به رتبه 7 ذخایر مس در جهان دست یابیم.



افزایش بیش از 15 درصدی تولید مس در 6 ماهه امسال


وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در 6 ماهه نخست امسال بیش از ۱۵ درصد افزایش تولید داشتیم که 18 درصد بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده برای این صنعت بوده است و امسال برای اولین بار رکورد تولید مس کاتدی در تاریخ این صنعت توسط شرکت ملی مس با تولید حدود ۲۶۰ هزار تن برای سال جاری و ۳۰۰ هزار تن برای سال ۹۹، حاصل خواهد شد.


وی با اعلام اینکه علاوه بر طرح های مورد افتتاح در حوزه صنعت مس، بیش از 2.5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید و واحد در دست احداث فقط در شرکت مس داریم، گفت که از محل این سرمایه‌گذاری ها کارخانجات جدیدی در این حوزه در کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و یزد راه اندازی خواهد شد که شامل طرح های بزرگی بوده همچون طرح مس خاتون آباد کرمان که طی چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.



رعایت الزامات زیست محیطی اولویت نخست وزارت صمت


رحمانی با اشاره به اجرای طرح اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه افزود که با توجه به تغییر روش از تولید ریور به فلش و افزایش میزان برخی عناصر، ضرورت داشت که در راستای برنامه های حفظ محیط زیست و اهداف زیست محیطی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات مقتضی انجام گیرد که خوشبختانه این طرح در این مجتمع در حال اجراست و حتماً در سایر مجتمع‌های تولید مس کشور نیز به اجرا در خواهد آمد و دوستداران محیط زیست بدانند که صنعت کشور خود حامی و حافظ محیط زیست است این رویکرد جامع ما در سطح کشور است.


او با ارایه گزارشی در خصوص این رویکرد در وزارت صمت به رئیس جمهور گفت که در سالهای اخیر میزان تولید so2 در طرح تولید فلش ما در صنعت مس بالغ بر یک چهارم تولید جهانی بوده است و در خصوص ذرات معلق خارج شده از کوره های فلش نیز حجم تولید کوره های مس ایرانی در سطحی بسیار نازل تر از استاندارد جهانی است که این نشان‌دهنده تلاش زیاد مسئولان و عوامل مرتبط برای رعایت الزامات زیست محیطی است و بهتر است مردم اطلاع داشته باشند که چه گام ها و سرمایه گذاری‌هایی در این راستا در سطح کشور و در حوزه صنایع و معادن انجام می‌شود.


گفتنی است که در مجموع این طرح ها با سرمایه گذاری بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح شده و زمینه اشتغال بیش از ۱۷۰۰ نفر را فراهم کرده اند.


منبع :شاتا

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد