تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

میرزایی: در حساب‌ های بانکی مردم کنکاش نمی‌کنیم

سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی درباره شرط دولت برای کسانی که درخواست رسیدگی دارند و موضوع دسترسی به حساب‌های بانکی تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم کنکاش کنیم. اصلا نه امکانش وجود دارد و نه فرصتش وجود دارد. ما می‌خواهیم از سیستم بانک مرکزی استعلام بگیریم. »
میرزایی
اقتصاد24- «یارانه معیشتی» این روزها به سرتیتر بسیاری از رسانه‌ها و دسترسی به حساب‌ های بانکی مردم تبدیل شده است؛ موضوعی که پس از افزایش قیمت بنزین و وعده دولت برای پرداخت آن، مورد توجه مردم قرار گرفت. طی دو هفته گذشته که نرخ بنزین افزایش یافته است، یک مرحله پرداخت یارانه معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین به ۶۰ میلیون ایرانی اتفاق افتاده است و بنا به گفته مقامات دولتی، ۲۵ میلیون نفر مشمول این یارانه نبودند. با این وجود، دولت شرایطی را ایجاد کرده تا کسانی که مشمول دریافت یارانه حمایتی نشدند، بتوانند اعتراض خود را مطرح کنند و در سامانه #۶۳۶۹* برای رسیدگی درخواست دهند و ۱۰ روز برای این منظور فرصت داد. از یک‌شنبه گذشته تاکنون که ۷ روز از مهلت ثبت درخواست رسیدگی می‌گذرد، بنا به گفته سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی، تاکنون کمتر از ۵ میلیون درخواست رسیدگی ثبت شده است.

حسن میرزایی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند درخواست رسیدگی ثبت شده است، اظهار داشت: تاکنون کمتر از ۵ میلیون درخواست رسیدگی ثبت شده است. از این تعداد، درخواست‌های معتبر و توسط سرپرستان خانوار حدود ۴ میلیون درخواست بوده است.

میرزایی عنوان کرد: در میان درخواست‌های ثبت شده، حدود ۱۰ درصد اصلا سرپرست خانوار نبودند؛ تعدادی هم درخواست تکراری ثبت کرده بودند.

وی افزود: در روزهای آینده آمار دقیق تعداد درخواست‌های ثبت شده را به تفکیک پاسخ‌هایی که باید داده شود، گزارش می‌کنیم؛ چه آنهایی مشمول یارانه شده‌اند، اما پیامک داده‌اند و چه کسانی که مشمول یارانه معیشتی نبودند.

سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی تصریح کرد: کسانی که کد رهگیری برای آنها ارسال می‌کنیم، باید به سامانه مراجعه و درخواست تکمیلی ثبت کنند. گروهی هم باید اول دی‌ماه به دفاتر پلیس+۱۰ برای ثبت مجدد اطلاعات‌شان مراجعه کنند. این دسته‌بندی‌ها وجود دارد و در روزهای آینده گزارش آن را اعلام می‌کنیم.

میرزایی عنوان کرد: آنچه که اهمیت دارد و باید روی آن متمرکز شد، سامانه است. سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir، سامانه‌ای است که افراد در صورتی که کدرهگیری دریافت کرده باشند، مراجعه و اطلاعات خود را وارد می‌کنند و بعد تایید یک‌سری از موارد، درخواست خود را ثبت می‌کنند. در نتیجه این فرآیند، ظرف ۳ هفته پاسخ قطعی به مردم داده خواهد شد.

گفتیم هر کسی می‌خواهد، درخواست رسیدگی بدهد


وی در پاسخ به این پرسش که تصور می‌کردید تعداد اعتراض‌ها تا این اندازه بالا باشد؟ گفت: اصلا بالا بودن درخواست‌های رسیدگی ملاک نیست. ما گفتیم هر کسی می‌خواهد، درخواست رسیدگی بدهد.

سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی افزود: این فرآیند سیستمی است و در زمان بسیار کمی انجام می‌شود. مردم باید اطمینان پیدا کنند و اعتمادشان جلب شود.

میرزایی متذکر شد: ما خیلی خوشحالیم این بستر فراهم شده که مردم با کمترین زمان و زحمت درخواست رسیدگی ثبت کنند. اگر بنا بود دولت کاری کند که درخواست‌ها کم شود، مراجعه حضوری می‌گذاشتیم، صف ایجاد می‌کردیم تا افراد بگویند پشیمان شدیم.

وی عنوان کرد: این اتفاق نشان از آن دارد که دولت می‌خواهد در کمترین زمان ممکن مردم بتوانند درخواست رسیدگی ثبت کنند و نسبت به وضعیت خود اطمینان حاصل کنند. این برای ما جای خرسندی دارد.

سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی همچنین در پاسخ به این پرسش که از ۴ میلیون نفر، احتمال تایید چند نفر برای پرداخت یارانه حمایتی و معیشتی وجود دارد؟ تصریح کرد: بعد از بررسی‌ها و تعیین اولویت‌ها، گزارش را اعلام خواهیم کرد.

شاخص‌های رفاهی چیست؟


میرزایی همچنین درباره شاخص‌های رفاهی گفت: مجموع درآمد اعضای خانوار، برای خانوار یک نفره ۴ میلیون تومان، دو نفره ۵ میلیون تومان، سه نفره ۶ میلیون تومان، چهار نفره ۷ میلیون تومان و پنج نفر و بیشتر نیز ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این شاخص اصلی است.

وی افزود: چند شاخص دیگر هم وجود دارد؛ مثل گیرندگان تسهیلات بانکی با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان، خانواری که ۳ سفر خارجی غیرزیارتی داشته باشند، کارفرمایانی که ۳ یا بیش از ۳ بیمه‌پرداز داشته باشد، یا خانوارهایی که مجموع ارزش خودروهای سواری‌شان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا مجموع ارزش خودروی عمومی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد. شاخص دیگر، خانوارهایی هستند که مجموع ارزش ملک و مستغلات‌شان در تهران و کلانشهرها ۱.۲ میلیارد تومان و در شهرستان‌ها ۹۰۰ میلیون تومان باشد. در عین حال، خانوارهایی که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان، یا خانواری که دارای دو واحد ملکی باشد. این گروه، یارانه حمایتی دریافت نمی‌کنند.

ملاک برای تعیین قیمت ملک چه بود؟


سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی در پاسخ به این پرسش که ملاک برای تعیین قیمت ملک چه بوده است؟ الان در تهران با توجه به قیمت بالای هر مترمربع مسکن، اکثر خانه‌ها بالای یک میلیارد تومان قیمت دارد، گفت: خیر، در تهران بسیاری از خانه‌ها زیر یک میلیارد تومان قیمت دارد.

کنکاش در حساب‌ها نمی‌کنیم


میرزایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت شرطی برای کسانی که درخواست رسیدگی دارند، گذاشته است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفته است؛ مردم با ارسال کدملی سرپرست خانوار به کد دستوری #۶۳۶۹* به همکاران ما اجازه می‌دهند که وضعیت مالی آنها که شامل حساب بانکی هم می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. آیا چک کردن حساب بانکی اقدام درستی است؟ گفت: شما در سال می‌دانید چند تراکنش در شبکه شاپرک انجام می‌شود؟ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان حجم تراکنش است. ما هم چند تراکنش به آن اضافه می‌کنیم و درخواست به سمت بانک مرکزی می‌فرستیم و می‌گوییم فلان فرد از این میزان مجموع درآمد بالاتری دارد یا خیر؛ مجموع واریزی و هزینه را در نظر می‌گیریم. شاخص‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم کنکاش کنیم. اصلا نه امکانش وجود دارد و نه فرصتش وجود دارد. ما می‌خواهیم از سیستم بانک مرکزی استعلام بگیریم.

سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان معتقدند که بررسی حساب‌های بانکی نیاز به قانون دارد و یا این کار قانونی نیست، گفت: یک ارزیاب گمرک، حسابرس مالیاتی، ممیز بیمه‌ای یا پلیس که می‌خواهد یک فرد را جریمه کند، کل اسناد و مدارک و اطلاعات فرد را می‌خواهد و بررسی می‌کند.

میرزایی افزود: بهتر است یک مقدار قوی صحبت کنیم. یعنی چی دسترسی به حساب‌های بانکی وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: در فرانسه اگر از یک رقمی پول بیشتر وارد حساب شما شود، حساب شما به صورت خودبه‌خود مسدود می‌شود. در آن‌جا شما باید توضیح دهید که بابت چه این پول به حساب شما واریز شده است و براساس قوانین پولشویی، همه گردش‌های مالی باید شناسه‌دار باشد.

سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی در پاسخ به این پرسش که آیا ماه آینده ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی را دریافت خواهند کرد؟ تصریح کرد: ما فعلا درگیر بررسی درخواست‌های رسیدگی هستیم.

میرزایی همچنین درباره سرنوشت یارانه بنزین در صورت تصویب و اجرای طرح دوفوریتی مجلس برای تک‌نرخی کردن بنزین متذکر شد: من تنها راجع به شناسایی و شاخص‌های شناسایی افراد صحبت می‌کنم.بر این مبنا اعدادی که برای شاخص‌های رفاهی در نظر گرفته شده، منطقی است.

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون