تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد:

کشاورزی ایران می‌تواند یکی از قطب‌های کشاورزی دنیا باشد/ حق کشاورزی نصیب صنعت شده است

یک کشاورز می‌گوید: اگر یک دهم حمایت‌هایی که از بخش صنعت می‌شود از کشاورزی شود، کشاورزی ایران بسیار بسیار بیشتر از صنعت خودرو آورده خواهد داشت؛ حمایت‌ها از بخش کشاورزی ضمن تامین امنیت غذایی، می‌توانست حداکثر درآمد ارزی را برای کشور به همراه داشته باشد.
کشاورزی ایران
اقتصاد24- چندی پیش حسین شیرزاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفته بود: به لطف افزایش بی سابقه تولید محصولات کشاورزی کشور در سال‌های اخیر و نیاز مبرم به ورود در بازارهای بین‌المللی و منطقه ای جهت عرضه مازاد تولیدات و شکوفایی زنجیره ارزش کشاورزی، بدون شک، وزارت امور خارجه از جایگاه ویژه‌ای به منظور ورود به بازارهای صادراتی دنیا از طریق گسترش دیپلماسی اقتصادی برخوردار است.

اما باید پرسید که صرف افزایش تولید کمی محصولات کشاورزی منجر به افزایش بهره‌وری از آن‌ها و صادرات بیشتر این محصولات می‌شود؟

نعمت احمدی که خود کشاورز است به این نکته باور دارد که مسئولان بخش کشاورزی کشور در دهه‌های گذشته آنگونه که باید به امنیت غذایی اهمیت نداده‌اند. وی به اقتصاد24 می گوید: امروز دنیا به امنیت غذایی اهمیت زیادی می‌دهد و امنیت غذایی در هر کشور ی یک بخش داخلی دارد که کشورها کوشش می‌کنند نیاز غذایی خود را تولید کنند و وجه دیگر بخش خارجی است تا کشورها بتوانند غذای خود را در بازار جهانی به فروش برسانند.

او ادامه می‌دهد: زمانی بازار جهانی غذای کشورها را می‌خرد که تولید آن‌ها استانداردهای جهانی را داشته باشد.

مافیای سم‌ و کود دمار از روزگار کشاورزی ایران درآورده است 


این کشاورز بر این نکته تاکید می‌کند که تولید کمی محصولات غذایی در کشور ما بی‌وقفه ادامه دارد اما به دلایل مختلف محصولات غذایی ایران نمی‌توانند در بازارهای جهانی راه پیدا کنند و این دلایل را چنین برمی‌شمارد: در چندین محصول کشور ما در رتبه یکم تا دهم دنیاست اما ما در بازار دنیا حضور نداریم و علت این عدم حضور نبود تولید نیست. ما تولید داریم داریم اما باغ‌های کشور اصلاح نشدند و اصلاح بذر ما درست نیست و بدتر از همه کود و سمی که در بخش کشاورزی ایران استفاده می‌شود، سال‌هاست که در دنیا کنار گذاشته شده است.

احمدی در ادامه از وجود مافیای سم و کود پرده برمی‌دارد.« ما با یک مافیای سم و کود روبه روییم که از هر مافیایی وحشتناک‌تر است چرا که این مافیا سود خود را در تولید سموم و کودی می‌بیند که دارای استاندارد ایزو جهانی نیستند».

ایران هنوز هم می‌تواند به یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات کشاورزی تبدیل شود


او معتقد است ایران ظرفیت این را دارد که به یکی از قطب‌های کشاورزی دنیا تبدیل شود. «کشور ما می‌تواند با برنامه‌ریزی درست در جهت اصلاح بذر و نهاده‌های کشاورزی و سوم بازاریابی و صادرات به موقع به یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات کشاورزی در دنیا تبدیل شود».

نوسانات شدید در تولید و قیمت محصولات کشاورزی نکته‌ دیگری است که این کشاورز به آن انتقاد دارد. «امسال من در بخشی از مزرعه خود گوجه‌فرنگی کاشتم اما به سبب زیاد بودن گوجه فروش این محصول برای من ضرر بود و تنها کاری که توانستم بکنم این بود که به کارگرانم پیشنهاد دادم خودشان گوجه را بچینند و بفروشند اما آن‌ها راضی به این کار نشدند چون می‌گفتند که "حتی فروش گوجه بی‌ هزینه تولید صرفه‌ای ندارد».

احمدی در ادامه بیان می‌کند: مسئله اینجاست که ما نه تنها آمایش‌ سرزمینی در بخش کشاورزی نداریم که در تولید هم هیچ  استانداری را رعایت نمی‌کنیم به طوری که در کشوری خارجی از نظر بهداشت به محصولات کشور ما مجوز واردات نمی‌دهند و مقصر این مسئله کشاورزان نیستند چرا که سم و کودی که به دست آن‌ها می‌رسد سال‌هاست که مورد تایید بسیاری از کشورهای دنیا نیست.

نبود مدیریت کارآمد و به روز بخش کشاورزی هم مسئله‌ای است که به نظر احمدی ضربه دیگری بر پیکره کشاورزی ایران وارد آورده است. «در قرن 21 کشاورزی کشور ما مثل کشاورزی قرن 18 و 19 اداره می‌شود و بدون اینکه راهکاری کلان برای تولید کشاورزان در نظر گرفته شود منتظر می‌مانیم ترسالی شود که کشاورزی کنیم و هیچ برنامه‌ریزی برای تولید نداریم و تمام این مسائل به این علت است که مسئولین بخش کشاورزی کشور هیچگاه آن‌طور که باید در امنیت غذایی قدم نزدند».



معنای اصلاح الگوی کشت امر و نهی به کشاورزان نیست 


"اصلاح الگوی کشت دستوری و فرمایشی نیست" این کشاورز به این نکته اشاره می‌کند و آن را چنین شرح می‌دهد: خواه وزارت جهاد کشاورزی و خواه هر نهاد دیگری که مسئولیت بخش کشاورزی را به عهده دارد حق ندارد به کشاورزی که شغل آبا و ‌اجدادی‌‌اش کشاورزی بوده تنها دستور دهد که چه بکارد و چه نکارد بلکه باید برای کشاورز جایگزین تعریف کند. زمانی در مناطق کویری ایران که در بهترین حالت 60 میلی‌متر بارندگی دارد، کشت خشخاش رواج یافت و سازمان ملل هم برای ایران سهمیه‌ای در نظر گرفته بود که محصول تریاک ایران در شرکت‌های داروسازی استفاده شود اما امروز کسی مجاز به کاشت این محصول نیست و باید پرسید چه جایگزینی برای این محصول وجود دارد آن‌ هم در مناطق کویری میانگین 60 میلی‌لیتر برای‌شان ترسالی حساب می‌شود؟

صادرات محصولات کشاورزی ایران بحث دیگری است که احمدی درباره آن می‌گوید: نه حمایت کشاورز و نه اصلاح بازار و نه صادراتی درست و درمان داریم. صادرات محصولات کشاورزی در دنیا با ثانیه و ساعت است اما در کشور ما وقتی 10 روز اینترنت قطع شد یک شرکت اروپایی که از ایران خرما می‌خرید نتوانست به بار خود دستیابی پیدا کند و در این میان یک رقیب الجزایری بلافاصله جای ایران را در آن شرکت گرفت و خرمای خود را جایگزین کرد.

تاخت مغول‌وار بر زعفران؛ نتیجه فقر کشاورزان


او ادامه می‌دهد: در این سال‌ها با بی‌برنامگی به زعفران ایران تاختی مغول‌وار شد. فقری که گریبان جنوب خراسان را گرفته بود و کشاورزان را مجبور کرد پیاز زعفران را  به افغانستانی‌ها بفروشند و به خاطر نیروی کار ارزان زعفران آن‌ها جذابیت بیشتری برای اروپایی‌ها دارد.

از نظر این کشاورز جذابیت واردات برای عده‌ای تولید و صادرات محصولات کشاورزی را از نفس انداخته است. «تا زمانی که مسئولیت یک تکه از کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی است و پاره دیگر با وزارت صنعت، معدن و تجارت دستخوش تصمیمات گوناگون خواهد بود. تا زمانی که وزارت صمت سود را در واردات می‌بیند، نمی‌توان برای کشاورزی کشور سودی در نظر گرفت. شرکت هفت‌تپه را زمین زدند برای آنکه برخی بتوانند شکر وارد کنند و الان خیلی از محصولات ما از بین می‌روند چون سود در واردات سم و کود یا محصولات کشاورزی است در حالی که هیچ زمانی اهداف کلان برای صادرات وجود نداشته است».

احمدی از طرفی می‌گوید: «کشاورزی ما رها شده و بخش مدیریت کلان آن به روزمرگی مشغول است و مایی که می‌توانستیم دو بازار بزرگ یعنی کشورهای تازه استقلال یافته شمال و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را داشته باشیم عملا بازارهای صادراتی خود را از دست داده‌ایم.»

او ادامه می‌دهد: «امروز بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند و بسیاری از محصولات حتی از کشوری مثل عراق پس فرستاده می‌شود به علت اینکه از نظر کود و سمی که استفاده می‌کنیم استاندارد نیست و از طرف دیگر نتیجه مصرف این محصولات در داخل سونامی سرطان قابل مشاهده در کشور را ایجاد کرده است. ما نمی‌توانیم آب و خاک و زمان را هدر دهیم و کالایی تولید کنیم که کشورهای دیگر آن را پس بفرستند و مصرف آن در داخل هم مردم را به بیماری‌های گوناگون مثل سرطان دچار کند».

حق کشاورزی نصیب صنعت شده است


احمدی در ادامه اما به این نکته تاکید می‌کند که کشاورزان باید با خاطری آسوده به تولید خود ادامه دهند. «باید این تضمین وجود داشته باشد که اگر محصولی تولید مازاد داشت یا برای آن سردخانه مناسب داشته باشیم یا به سرعت بازاری خارجی برای آن پیدا کنیم و یا صنایع تبدیلی داشته باشیم اما هیچ‌کدام از این‌ها وجود ندارد به این علت که بخش کشاورزی مظلوم‌ترین بخش کشور است. شما در هیچ استانی پیدا نمی‌کنید که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان آماری از تولید یا مصرف محصولی خاص داشته باشند».

احمدی این نکته را بیان می‌کند که «کشورهای صنعتی دنیا پیش از هرچیز زیرساخت‌های کشاورزی را درست کردند» و ادامه می‌دهد: اگر یک دهم از حمایت‌هایی که از بخش صنعت می‌شود از کشاورزی شود، کشاورزی ایران بسیار بسیار بیشتر از صنعت آورده خواهد داشت، در حالی اینقدر از خودروسازان داخلی حمایت می‌شود که اگر همین حمایت‌ها از بخش کشاورزی صورت می گرفت ضمن تامین امنیت غذایی، حداکثر درآمد ارزی را برای کشور داشته باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟