تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد:

ادوات کشاورزی نیم قرن گذشته دنیا را وارد می‌کنیم!/ کشاورزان خرده‌پا توان خرید ادوات نوین کشاورزی را ندارند

یک کارشناس کشاورزی با بیان اینکه واردات فناوری‌های بخش کشاورزی در ایران بر اساس فناوری‌های روز دنیا نیست، گفت: ایران ادواتی از کشاورزی را وارد می‌کند که مختص نیم قرن گذشته دنیا است.
ادوات کشاورزی سنتی
امیرحسین احمدی، اقتصاد24- تقسیم کار و برآمدن نیازهای مختلف برای زندگی روزمره دیگر این امکان را باقی نگذاشته است تا هر کس به اندازه نیاز خود غذا تولید کند یا به عبارتی دیگر این امکان میسر نیست که همه فقط برای خود غذا تولید کنند. امروز کشاورزان به عنوان پاسداران امنیت غذایی تامین ‌کننده غذای خود و تمامی اقشار جامعه هستند.

افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی باعث خروج مداوم افراد از تولید محصولات کشاورزی شده و در پی آن باید ابزاری وجود داشته باشد که هر کشاورز بتواند نیاز غذایی جامعه خود را تامین کند، بحثی که در ایران و جهان اهمیت ویژه‌ای یافته و توسعه‌ فناوری‌های بخش کشاورزی را ممکن کرده است.

توسعه ابزار تولید کشاورزی برای کشور ما نیز یکی از مسائلی است که دغدغه آن برای تامین بهتر امنیت غذایی، بازده بهتر بخش کشاورزی و تولید بیشتر محصولات وجود دارد. اما پرسش اینجاست که مکانیزه کردن بخش کشاورزی کشور ما چه پیش‌زمینه‌هایی دارد و چه زیرساخت‌‌هایی طلب می‌کند؟

صیاد ذوالفقارخانی، کارشناس کشاورزی که خود کشاورز نیز هست در گفتگو با اقتصاد24 معتقد است که بازده خوب یک فناوری‌ کشاورزی در نقطه‌ای از دنیا این الزام را در پی ندارد که همان فناوری در کشور ما نیز بتواند بازده خوبی داشته باشد. «مشکلی که وجود دارد این است که در بخش کشاورزی، ما فناوری ها را در کشورهای دیگر دیدیم و صرفا آن‌ها را به بخش کشاورزی ایران وارد کردیم بدون اینکه پیش از ورود یک فناوری، تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای روی آن انجام و زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شود».

او ادامه می‌دهد: کسی که یک فناوری کشاورزی را می‌بیند و می‌خواهد آن را وارد کند این سوال را از خود نمی‌پرسد که این ادواتی که دارد استفاده می‌شود چه ریشه علمی دارد؟ در این سال‌ها‌ صرفا یک وسیله را آوردند و به هیچ پیش‌زمینه‌ای از آن فکر نشده و بدتر آنکه هنوز هم این کار در حال انجام است. برای مثال ممکن است در بخش‌هایی از کشور دستگاه نشاکاری یا برداشت خریداری و وارد شود اما نتیجه این باشد که آن دستگاه در خاک و اقلیم ایران پاسخ ندهد و همین می‌شود که ادواتی که خریداری شده به علت بلا استفاده بودن کناری گذاشته  و تنها هزینه‌ای بیشتر بر دوش بخش کشاورزی اعمال می‌شود.

ادوات کشاورزی در ایران به‌روز نیست


«ایران ادواتی از کشاورزی را وارد می‌کند که مختص نیم قرن گذشته دنیا است». این حرف ذوالفقارخانی است که باور دارد واردات فناوری‌های بخش کشاورزی در ایران بر اساس فناوری‌های امروز دنیا نیست. «ورود طرح آبیاری بارانی در کشاورز ما کارآمدی لازم را نداشت و در نهایت شکست خورد. وقتی که من آن را در مزرعه خود شروع کردم طرحی کاملا شکست خورده بود اما سرمایه بزرگی هزینه کردم و این طرح در مزرعه من پاسخ داد ولی پیروزی این طرح در مزرعه من به معنای عملکرد درست نیست چرا که نظام آبیاری بارانی بسیار قدیمی است و امروز نظام‌های آبیاری بسیار پیشرفته‌تری وجود دارد. از طرفی کشاورزان منطقه که طرح آبیاری بارانی در مزرعه من را دیدند شروع به سرمایه‌گذاری بر این طرح کردند چرا که نمونه آن را دیده بودند و کارشناس و مشاور برای طراحی این نظام آبیاری را هم در کنار خود داشتند اما مسئله‌ای که وجود دارد در دسترس بودن این نظام و خدمات پس از آن در محل بود که باعث شده است تا هیچ یک از کشاورزان حاضر نشوند از تکنولوژی‌های جدیدی که در دنیا استفاده می‌شود  استفاده کند. از طرفی اگر به دنبال استفاده از فناوری‌های روز دنیا در بخش کشاوزی هم باشیم زیرساخت‌های آن وجود ندارد».

این کارشناس کشاورزی در تشریح زیرساخت‌‌های استفاده از ادوات نوین کشاورزی می گوید: اساسی‌ترین بحثی که باید در واردات تجهیزات بخش کشاورزی در نظر گرفته شود، تحقیقات علمی گسترده و استفاده از تجربه‌های مختلف در این زمینه است که بدانیم کدام ماشین یا تراکتور یا دستگاه با اقلیم و محصولات و ساختار کشاورزی ما مطابقت دارد؛ واقعیت امر این است که در هر بحثی بخواهیم تغییر و تحولاتی بدهیم نیاز به آزمایش بلند مدت و کارهای علمی داریم و در این حوزه باید افراد توانمند وارد شوند، امکانات و اطلاعات خوب داشته باشند و پس از این نیز زیرساخت‌های اقتصادی و غیر اقتصادی وجود داشته باشد و یک دستگاه یا طرح نوین در شرایط مختلف انجام شود و زمانی که بازدهی این طرح به قطعیت رسید کشاورزان پیشرو جذب شوند و بقیه کشاورزان هم که نتیجه را ببینند خود به خود وارد می‌شوند و  ساختار کشاورزی خود را به سمت پربازده شدن می‌برند.

از نظر ذوالفقارخانی نقش وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان مسئول بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. «وزارت جهاد کشاورزی در گام اول به عنوان میانجی مطرح است که توسعه زیرساخت‌های بخش کشاوزی را باید بر اساس تحقیقات بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه پیش برد تا در استفاده از یک فناوری‌ خاص برای بخش کشاوزری یقین حاصل شود که آن فناوری برای بخش کشاورزی بازده دارد و این یقین باید بر آمده از علم و تجربه باشد».

او ادامه می‌دهد: بعد از نتیجه‌گیری آن وقت می‌توانیم به این نکته فکر کنیم که باید کدام فناوری را برای کشت کدام محصول وارد کنیم؛ مسئول تامین این زیرساخت‌های فناورانه و امکانات نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.



توان خرید ادوات کشاورزی نوین برای کشاورزان خرده‌پا در کشور وجود ندارد


هزینه‌های بالای ادوات نوین کشاورزی برای کشاورزان و از طرفی هزینه‌بر بودن تغییر الگوهای زراعت از مسائل دیگری هستند که این کشاورز درباره‌شان چنین می‌‎گوید: تغییر یک الگوی کشاورزی نیاز به هزینه‌های سنگینی دارد. یک کشاورز به طور سنتی ادواتی دارد که با آن‌ها کار می‌کند و وقتی این‌ ابزار از او گرفته شود باید ابزار جدید و البته کارآمدی دریافت کند که بتواند به تولید خود ادامه دهد که اینها مستلزم صرف هزینه است و با این شرایط اقتصادی، توان خرید ادوات کشاورزی نوین برای کشاورزان خرده‌پا در کشور وجود ندارد و پرسش اینجاست که  آیا دولت می‌تواند این منابع را تامین کند و تجهیزات کشاورزی را طوری در اختیار کشاورزان قرار دهد که کمترین هزینه را برای آنان داشته باشد؟

واردات ادوات کشاورزی منجر به بهبود عملکرد تولید نمی‌شود


از نظر این کارشناس کشاورزی تنها واردات ادوات کشاورزی منجر به بهبود عملکرد تولید نمی‌شود. او در اینباره می‌گوید: یکی از بحث‌های مهم، دانش کشاورزان برای استفاده از این تجهیزات و زیرساخت برای تعمیر آن‌هاست. بر فرض تکنولوژی روز دنیا را به بخش کشاورزی کشور اضافه کردیم اما باید پرسید زیرساخت‌ برای نگهداری و تعمیر این ادوات وجود دارد؟ و آیا کشاورزها می‌توانند از این وسایل استفاده کنند یعنی به عبارت بهتر برنامه‌ای برای آموزش در این زمینه به کشاورزان وجود دارد؟ در اینباره مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که باید همه این‌ها دیده و به صورت نیاز حداقلی و اولیه تامین وشوند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته