تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
شاخص سهام ۵۰۹۷ واحد رشد کرد؛

رکوردشکنی تازه بورس تهران

شاخص کل بورس تهران با صعود ۶/ ۱ درصدی توانست در ارتفاع ۳۲۷ هزار و ۶۲۵ واحدی بایستد.
40شرکت برتر بورس
اقتصاد24- رکوردشکنی تازه بورس تهران - این بالاترین سطح بسته شدن نماگر سهام در تاریخ است که با اوج‌گیری سهام بزرگ کالایی رقم خورد. در حالی دماسنج بورس ۱۴ روز متوالی را مثبت پشت سر گذاشته است که عمده افزایش قیمت‌ها در ابتدای روند صعودی در سهام کوچک‌تر رخ داد. ورود نقدینگی تازه در کنار انتظارات تورمی مهم‌ترین محرک‌های بورس در آغاز این مسیر بود. اما پایان هفته گذشته، نیروهای تازه‌ای در جهت افزایش قیمت‌ها به چشم خورد؛ به‌طوری‌که پس از رشد نرخ دلار، بازار جهانی در حوزه نفت و فلزات نیز صعودی شد و همین امر کافی بود تا در معاملات دیروز توجه معامله‌گران به سهام شاخص‌ساز کالایی جلب شود و ارزش معاملات بورس تا مرز ۲ هزار میلیارد تومان پیش رود. این مساله در صورت تداوم به معنای ورود پول‌های تازه به سمت سهام است که می‌تواند زمینه‌ساز موج تازه‌ای از رونق عمومی این بازار باشد. در غیر این صورت دو سناریو برای جریان نقدینگی بورس تهران قابل تصور است که یکی کوچ سهامداران از شرکت‌های کوچک به سمت بزرگ‌ترهاست و دیگری ادامه روند قبلی و باقی ماندن اقبال به نمادها با ارزش بازار پایین‌تر حداقل در کوتاه‌مدت خواهد بود.

شاخص کل بورس تهران به سبب جبهه قدرتمند تقاضا در اولین روز معاملاتی هفته به رکورد تاریخی دیگری دست یافت. به این ترتیب دیروز نماگر اصلی بازار سهام با رشد بیش از ۵ هزار واحدی که چهاردهمین رشد متوالی این نماگر به‌حساب می‌آید، از میانه کانال ۳۲۷ هزار واحدی عبور کرد. رکورد قبلی این نماگر در تاریخ ۱۳مهرماه به ثبت رسیده بود. میزان شاخص در این تاریخ ۳۲۷ هزار و ۳۰۶ واحد بود. البته شاخص بورس پیش از این در رویه روزانه معاملات روز سیزدهم سطوح بیش از ۳۳۰ هزار واحدی را نیز تجربه کرده بود. رشد قیمت فلزات و در عین حال نفت در بازار جهانی در کنار ورود دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی از مهم‌ترین دلایل پرش ۵ کانالی شاخص سهام با اهرم گروه‌های بزرگ کالایی بود. ارزش معاملات خرد سهام نیز دیروز از ۱۹۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت. در این شرایط انتشار لایحه بودجه سال ۹۹ در روز جاری می‌تواند در تعیین مسیر کوتاه‌مدت سهام و تغییر ریل توزیع نقدینگی در بورس تهران اثر جدی بگذارد.

رشد نرخ دلار و واکنش بورسی‌ها


دلار در پایان هفته گذشته بعد از ۵ ماه مجددا به کانال ۱۳ هزار تومانی وارد شد. این موضوع مهم‌ترین محرک سبزپوشی سهام بورسی در هفته گذشته قلمداد می‌شود. اثرگذاری رشد نرخ دلار بر بورس تهران را از چند منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد. در یک نگاه افزایش بهای دلار و به موازات آن کاهش ارزش ریال سبب شد تا انتظارات تورمی که پیش‌تر به‌واسطه اصلاح قیمت بنزین ایجاد شده بود، تقویت شود. بورس تهران نیز که همواره در دوره‌های تورمی با رشد اسمی قیمت‌ها همراه شده است حال از روند نرخ دلار متاثر شده است. در واقع افزایش شاخص ارزی کشور به معنای کاهش بیشتر ارزش ریال است و در این شرایط بار دیگر سرمایه‌گذاران برای فرار از کاهش بیشتر ارزش سرمایه‌هایشان به سمت دارایی‌های دیگر روی می‌آورند. این مهم درحال‌حاضر به شکل تشدید تقاضای عمومی سهام انعکاس یافته است.

دومین موضوع اما به افزایش تقاضا و همچنین رشد قیمت‌ها در بورس‌کالا بازمی‌گردد. نرخ محصولات عرضه شده از سوی شرکت‌های سهامی در بورس‌کالا طی روزهای اخیر روندی افزایشی داشته است. شرایط تا جایی پیش رفته است که حتی برخی از تحلیلگرانی که پیش از این روند صعودی قیمت سهام را منطقی نمی‌دانستند، درحال‌حاضر با شرط بالا ماندن نرخ دلار، صعود بورس و ثبت رکوردهای جدید در این بازار را قطعی می‌دانند. با تمام این تفاسیر درحال‌حاضر بیش از نوسانات روزانه این ارز، سطح پایداری دلار است که برای بورس تهران اهمیت دارد، چراکه نرخ‌های تعادلی دلار است که در صورت‌های مالی دوره‌ای شرکت‌ها منعکس می‌شود.

صعود کالایی‌ها با سیگنال جهانی


بازار جهانی هفته گذشته روندی مثبت را برای معامله‌گران خود به ارمغان آورد. در این میان نفت برنت با رشد ۶/ ۱ درصدی و مس با بازپس گرفتن سطح ۶ هزار دلار بیش از دیگران خودنمایی کردند.

نشست دو روزه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس پنج‌شنبه گذشته با حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش بیشتر تولیدات نفت نسبت به توافق قبلی به پایان رسید. در این میان سعودی‌ها اعلام کردند ۴۰۰ هزار بشکه مازاد بر این رقم را به‌طور داوطلبانه تا پایان فصل اول ۲۰۲۰ از تولیدات خود کم می‌کنند. با اقدام داوطلبانه سعودی‌ها در کاهش تولید، مجموع کاهش تولید اوپک پلاس به ۱/ ۲ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود. این موضوع سبب شد تا هر دو شاخص نفتی که در محدوده منفی به سر می‌بردند، صعودی شوند. از این رو هر بشکه نفت خام برنت ۵۵/ ۱ دلار افزایش قیمت داشت و روی ۳۷/ ۶۴ دلار بر بشکه ایستاد. شاخص نفت‌خام آمریکا نیز ۲/ ۱ دلار رشد کرد و به ۱۳/ ۵۹ دلار بر بشکه رسید. به موازات رشد بهای نفت در بازار جهانی، سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی نیز بر مدار صعود قرار گرفتند و شاخص این صنعت رشد حدود یک درصدی را تجربه کرد. این درحالی است که میانگین قیمت سهام مذکور در دو ماه ابتدایی پاییز ۹۸ تنها ۲ درصد افزایش یافته بود. موضوعی که خوشایندی این خبر مثبت را برای بازار نفت و بورس تهران نشان می‌دهد. اما واکنش کمرنگ قیمت‌ها به این موضوع تاکید می‌کند که بازار نفت هنوز نسبت به عوامل دیگری از جمله مذاکرات چین و آمریکا و در عین حال سرنوشت تولیدات شیل آمریکا حساسیت نشان می‌دهد.

در بازار مس نیز روز گذشته شرایط مشابهی را شاهد بودیم. به این ترتیب شامگاه جمعه مس توانست با ثبت رشد بیش از ۲ درصدی، بعد از گذشت ۵ ماه از مرز ۶ هزار دلار عبور کند. در این خصوص برخی تحلیلگران از نگاه بنیادی روند کاهشی انبارهای مس را مهم‌ترین دلیل صعود بهای فلز سرخ عنوان می‌کنند. در این میان برخی منابع آگاه از روند مثبت مذاکرات صلح تجاری میان دو کشور چین و آمریکا برای امضای فاز اولیه توافق خبر دادند. این درحالی است که پیش از این خبرها حکایت از برخی اختلافات سیاسی درباره مساله هنگ‌کنگ میان چین و آمریکا داشت. در سوی دیگر، آمار اشتغال آمریکا بسیار فراتر از انتظار بود. بر اساس این آمار ۲۶۶ هزار شغل جدید در ماه گذشته ایجاد شد که حدودا ۸۰ هزارتا بیش از انتظارات بود. این موضوع نگرانی‌ها از رکود اقتصادی را تقلیل داد و با صعودی کردن بازارهای سهام به رشد کامودیتی‌ها نیز کمک کرد. از این رو دیروز تالار شیشه‌ای شاهد اقبال مجدد بورس‌بازان به نمادهای گروه فلزات بود. به‌طوری که این صنعت بیشترین ارزش دادوستدهای روزانه را نیز در اختیار گرفت. در صدر شرکت‌های زیرمجموعه این گروه سهام شرکت ملی مس ایران قرار داشت که در سقف مجاز قیمتی مورد دادوستد قرار گرفت و با وجود عرضه‌های چندباره اما با صف خرید معاملات روز شنبه را پایان داد.

ورود پول ‌تازه یا شیفت نقدینگی؟


جدی‌ترین رشد شاخص کل بورس از ۳۰ مهرماه درحالی رقم خورد که ارزش معاملات خرد هم رقم قابل‌توجه ۱۹۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. عطش اهالی سهام برای شرکت در دادوستدهای روز گذشته خود را در صف‌های خرید نیز نشان داد و ۲۵۰ نماد بورسی با رشد قیمت معاملات خود را سپری کردند و در این میان ۶۸ نماد نیز با صف خرید معادل ۱۷۵ میلیارد تومان همراه شدند. با این حال نکته‌ای که این روزها در معاملات سهام جلب توجه می‌کند، تمرکز نقدینگی در سهام کوچک‌تر و عمدتا غیرکالایی است. شرایطی که سبب شده در کنار صعود ۴/ ۸ درصدی شاخص کل در ۱۴ روز معاملاتی اخیر (در این برهه زمانی شاخص سهام رشدی متوالی را تجربه کرده است)، شاخص هم‌وزن با افزایش بیش از ۱۸ درصدی همراه شود. روز گذشته اما شاهد چرخش مسیر نقدینگی بودیم. در این شرایط سوال مهمی که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده است، اینکه آیا شاهد ورود پول‌های تازه‌ای برای خرید سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور هستیم یا نقدینگی موجود با هدف خرید سهام مذکور از گروه‌های کوچک‌تر بازار خارج شده‌اند؟ جواب به این سوال هر چه باشد اما قطعا صعود یکدست سهام بدون ورود پول جدید ناممکن است. در این میان با فرض عدم ورود نقدینگی تازه به گردونه معاملات روند آتی سهام را می‌توان در دو سناریو بررسی کرد. در این شرایط ممکن است با توجه به عوامل بنیادی شاهد شیفت نقدینگی به سمت سهام بزرگ‌ بورس تهران که عمدتا در زمره گروه‌های کالایی قرار می‌گیرند، باشیم. سناریویی که با توجه به جنس بازیگران فعلی سهام حداقل در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد. با این حال در صورت وقوع این احتمال، شاخص کل می‌تواند بخشی از جاماندگی خود از شاخص هم‌وزن را جبران کند. در غیر این‌صورت اما نقدینگی موجود بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادی، راه سهامی را در پیش می‌گیرد که بتواند رویای کسب سود یک‌شبه گروهی از بورس‌بازان را برآورده کند.

همگام با بازیگران بورسی


در روزی که شاخص سهام صعود ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد، بازیگران حقیقی در نقش خریدار ظاهر شدند. در این مسیر روز شنبه حدود ۲۶۱ میلیون و ۱۱۸ هزار سهم به ارزش ۱۳۲ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی رقم خورد. به این ترتیب دیروز ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز گروه فنی و مهندسی با محوریت «رمپنا» شاهد خالص تغییر مالکیت ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. غذایی‌ها نیز دیروز موردتوجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را رقم زدند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان در اولویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. از این رو دیروز ۴۴ میلیون سهم «فملی» به ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در «فولاد» نیز حقیقی‌ها خالص خریدی به میزان ۶/ ۲۳ میلیارد تومان را رقم زدند. سهام گروه مپنا نیز دیروز مورد توجه بازیگران خرد بازار قرار گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود