تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸

سرنوشتِ انتخابات ۹۸، اسیر لیست‌هایِ کم رمق

قرار بود شور و غوغایی به پا شود؛ چندین ماه بحث و جدال برای حضور تمام قد در انتخابات مجلس نهایتا به ثبت نام چند نفری نام آشنا ختم شد و حالا سرنوشت انتخابات اسیر لیست‌هایی است که قرار است از میان همین اندک چهره های شاخص و برجسته بیرون بیاید. لیست‌هایی که معلوم نیست باید آنها را ترغیب کننده دانست یا رای‌گریز؟
مجلس
اقتصاد24 - چند ماه جنجال و حرف و حدیث برای آمدن‌ها و نیامدن‌ها، شعارها و وعده های پرشور و ارائه لیست‌های اعجاب‌انگیز نهایت به ۱۰ آذر ختم شد و ۷ روز بعد از آن که درهای وزارت کشور، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها برای نام‌نویسی در انتخابات باز شد. روز اول و دوم که در سکوت محض گذشت، روزهای بعد هم به جز چند نفری که اسم‌شان به گوش‌مان آشنا می‌رسید و در میان ثبت نام کنندگان حاضر شدند چهره ای خاص و ویژه خود را کاندیدای نمایندگی مجلس نکرد. نهایت همه خیره به روز آخر ماندند تا ببینند شق‌القمر جناح‌ها در آخرین روز چه خواهد بود اما روز آخر هم دست‌آوردی نداشت و به جز چند چهره‌ای که به نظر می‌رسد بیشتر برای خالی نبودن عریضه وارد میدان شدند دیگر خبری نه از چهره‌های شاخص است و نه خبر از آن شور و غوغایی که وعده‌اش را داده بودند.

خطر کاهش مشارکت و بازگشت افراطیون

درست در روزهایی که «مشارکت» در انتخابات محور اظهارات سیاسی بود، حوادثی در آبان ماه رخ داد، حوادثی که بی شک می تواند در کاهش میزان مشارکت تاثیرگذار باشد. شاید در همین نقطه بود که انتظارات از احزاب و جریانات سیاسی راست، چپ و میانه آن بود که همه ظرفیت خود را به کار ببندد تا مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنند و اولین گام از این تلاش ها راهی کردن بهترین گزینه هایشان برای ثبت نام در انتخابات مجلس. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حتی آن انتظار حداقلی هم که وجود داشت برآورده نشد و می‌توان گفت لیستی که قرار است از میان این ثبت‌نامی‌ها بیرون بیاید نه تنها تشویق کننده نیست بلکه بیشتر به نظر رای‌گریز می‌آید و حال این سوال مطرح می‌شود که این شرایط به کام چه کسی تمام خواهد شد؟

محمد کاظمی نماینده ملایر و عضو فراکسیون امید در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: به هر میزان که چهره‌ها و افراد شاخص در انتخابات حضور داشته باشند به همان میزان استقبال مردم بیشتر است. حضور افراد گم‌نام شاید در برخی شهرها بتواند موثر باشد اما واقعیت این است که در کل از میزان اثرگذاری بالایی برخوردار نیست.

وی ادامه می دهد، من هم این موضوع را قبول دارم که افراد زیادی می‌توانستند در این میدان حاضر شوند اما این اتفاق رخ نداد و با وجود انکه رهبران اصلاحات و اعتدال فراخوان دادند اما این استقبال صورت نگرفت. من فکر می‌کنم این سرخوردگی که در جامعه وجود دارد در این افراد بی‌تاثیر نبوده است و خود من با زحمت راضی شدم و خود را راضی کردم که در این انتخابات ثبت نام کنم. از سوی دیگر هم تاثیرگذاری مجلس کم شده است. همچنین این احساس وجود دارد که تا ما در ارتباط با جوامع بین‌المللی یک گام موثر برنداریم وضعیت ما بهتر که قطعا نخواهد شد مسلم است که ضربه خواهیم خورد.

او ادامه می‌دهد: وقتی حضور افراد کمرنگ باشد طبیعی است که لیست‌ها از قدرت اقناع کمتری برای آنکه مردم را پای صندوق رای بکشانند، برخوردار می‌شوند .

کاظمی درباره سود و زیان این کاهش مشارکت نیز می‌گوید: در این کاهش مشارکت دشمنان خارجی سود خواهند برد و البته در داخل هم جریان‌های تندرو امکان ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کنند. از آنجا که جریان اصلاحات بیشترین حامی را دارد وقتی برای شرکت در انتخابات مجاب و قانع نشوند در انتخابات شرکت کنند طبیعی است که جریان انتخابات به سود افرادی که تقلیدی در انتخابات شرکت می‌کنند رقم خواهد خورد به نظرم در این شرایط عجالتا جریان اصلاح‌طلبی و اعتدالی ضرر خواهد کرد.

صلاح کشور در مشارکت بالاست

البته همه با اینکه ثبت‌نام کاندیداها در حد و انتظار نبوده است موافق نیستند و برخی مانند علی مطهری، محمود صادقی و محسن کوهکن می‌گویند از این افرادی که به میدان آمدند می توان لیست‌های پرطرفدار بیرون بیاید.

علی مطهری در پاسخ به این سوال که چرا چهره‌های شاخص به میدان انتخابات نیامدند و این مسئله ممکن است منتهی به لیست‌های رای گریز شود به خبرآنلاین می‌گوید: «ما نمی‌توانیم برای حضور کسی تکلیف تعیین کنیم یا در مورد لیست‌ها قاعده‌ای کلی در نظر بگیریم . از سوی دیگر این هیچ اصل و قاعده‌ای نیست که اگر مشارکت کاهش پیدا کند حتما یک جریان پیروز خواهد شد حال فارغ از اینکه کدام گروه پیروز می‌شود اساسا صلاح کشور در مشارکت بالا است.»

او درباره احتمال بازگشت افراطیون به مجلس نیز می‌گوید: «مسلم است مردم از میان افرادی که امتحانشان را در مجالس گذشته پس داده‌اند و در آن موفق نبوده‌اند دست به انتخاب نمی‌زنند اما به هر صورت تصمیم گیری با مردم است.»

دو جین کاندیدای خوبی که از راست و چپ به صحنه آمدند

محمود صادقی نماینده تهران نیز از جمله افرادی است که نگاه خوش‌بینانه‌ای به وضعیت ثبت‌نام‌ها دارد. او به خبرآنلاین می‌گوید: «تا جایی که به اصلاح طلبان مربوط می‌شود چهره‌های شاخص زیادی ثبت نام کردند و اگر بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند می‌توانند لیست قابل قبولی ارائه کنند و حتی برای من این حضور چهره‌های شاخص غیر منتظره بود.»

او درباره کاندیداهای جریان رقیب نیز می‌گوید:«اصولگرایان دچار یک ریزش شدند که نخبه‌های خود را فراری دادند و شما ببینید که آقای لاریجانی توبه‌کار شد یا آقای ابوترابی‌فرد، آقای باهنر، آقای توکلی و افراد استخوان‌دار این طیف وارد گود انتخابات نشدند.»

صادقی در پاسخ به این سوال که چهره‌هایی مانند وزرای دولت خاتمی از معین گرفته تا موسوی لاری و ... می‌توانستند در انتخابات حضور پیدا کنند و یک حضور حداکثری داشته می‌گوید: «حضور اقای مجید انصاری، شکوری‌راد و خانم مولاوردی و ... را داشتیم لذا به نظرم چهره‌های شاخصی وارد میدان شدند که به نظرم دو جین خوبی از میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از آب در خواهد آمد.»

او درباره میزان مشارکت سیاسی در انتخابات گفت: «چنانچه از این هیجان‌های آبان‌ماه عبور کنیم پیش‌بینی می‌کنم مشارکت خوبی در انتخابات داشته باشیم.»

صادقی درباره اینکه چنانچه مشارکت سیاسی در انتخابات کاهش پیدا کند، چه کسانی سود می برند، هم می گوید«این دشمنان خارجی هستند که از این موضوع سود می‌برند و دود آن در چشم مردم فروخواهد رفت. برخی جریانات سیاسی تصور می‌کنند اگر مشارکت کاهش پیدا کند به سود انها تمام خواهد شد حتی اگر بگوییم این تصور درست است اما نباید از این موضوع غافل شد که این یک پیروزی زود گذر است. درواقع در عالم سیاست بازها برد-برد است که به نفع همه تمام می‌شود وگرنه بازی‌های برد- باخت به سود برنده هم نخواهد بود.»

لیست ترغیب کننده یا رای گریز؟

محسن کوهکن نماینده اصولگرای مجلس دهم نیز درباره وضعیت نام‌نویسی‌ها و لیست‌های احتمالی به خبرآنلاین می‌گوید: «به نظر من این اتفاق افتاد و ما در جریان نام‌نویسی‌ها دیدیم هم چهره‌های شاخص و هم چهره‌های جدید آمدند و به نظرم اصلا این ثبت‌نام‌ها منجر به یک لیست رای‌گریز نخواهد شد و حتی فراتر از آن؛ معتقدم اتفاقا نقطه مقابل آن چیزی که گفتید در حال وقوع است.»

او ادامه می‌دهد: «یعنی هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در اصولگرایان هم چهره‌های جدید و هم چهره‌های شاخص حضور دارند. این موضوع یکی از عوامل ترغیب کننده مردم برای شرکت در انتخابات مجلس است و به نظر می‌رسد این اتفاق در انتخابات آینده رخ بدهد.»

نگاه به ۱۴۰۰

مسعود رضایی از دیگر نمایندگان مجلس و عضو فراکسیون امید به خبرآنلاین می‌گوید: «به نظرم چهره‌های شاخص و جدید چه در طیف اصولگرا و چه اصلاح‌طلب حاضر شدند و ثبت نام کردند منتها باید دید در تائید صلاحیت چگونه خواهد بود اگر تائید صلاحیت صورت بگیرد با دید که آن لیست رای‌گریز خواهد بود یا خیر. از سوی اصلاح‌طلبان تنها آقای عارف در انتخابات شرکت نکرد که به نظر می‌رسد نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد.»

این نماینده شیراز درباره احتمال مشارکت پایین و سود و زیانش می‌گوید: «با توجه به جو فعلی کشور این پیش‌بینی وجود دارد که مشارکت با کاهش قابل توجهی مواجه شود اما این تصور هم وجود دارد که شاید در این یکی دو ماهه اتفاقاتی رخ بدهد برای همین بسیاری از افراد هم به همین دلیل ثبت‌نام کردند که چنانچه فضا رونق پیدا کرد و شرایط به گونه‌ای که چنانچه مردم حس همراهی با حاکمیت پیدا کردند این فرصت از دست نرفته باشد بنابراین اگر فضا همین باشد افرادی که بر روی رای مردمی حساب کردند به نظرم شانسی ندارند اما اگر رای حزبی و جناحی باشد شاید یک کف رایی وجود داشته باشد»

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

از انتخابات آمریکا تا تورم داخلی در ایران؛ کاهش ارزش ریال ادامه دارد/ به رشد چشمگیر قیمت طلا امیدوار نباشید

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه

عکس/ باغ متعلق به کاظم صدیقی در گوگل مپ

فیلم/ اعتراف یک بازیگر به تقلب در کنکور

عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما بازنشسته شد

ماجرای برد پوتین در یک رقابت بسیار سالم انتخاباتی

آخرین اخبار از واریز معوقات معلمان

رقم مزد پیشنهادی جامعه کارگری مبلغ چقدر است؟

دکوراسیون خاص آقازاده سریال هفت سر اژد‌ها/ رونمایی مجید واشقانی از استایل تازه

فیلم/ مسافران شمال در ترافیک گیر افتادند

استایل جوان‌پسند لعیا زنگنه در کنسرت علیرضا قربانی

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

این استان منتظر بارش فوق سنگین باشد

آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان/سیاهِ آیین‌های نمایش ایران بی‌ربط به برده‌داری

فیلم/ درگیری نظامی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان

فیلم / تخلیه غیرنظامیان از بیمارستان شفا در شهر غزه

هشدار هواشناسی: تا پنجشنبه به نیمه غربی کشور سفر نکنید

جریمه یک میلیاردی برای سرخابی‌ها

اینفوگرافی/ نتیجه انتخابات روسیه روشن شد

مدیریت بحران قزوین هشدار داد

فیلم/ وقتی آقای همساده یادآور ماجرای آقای صدیقی شد

رمزگشایی از انکار قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش

شوک شبانه قلعه‌نویی به تیم‌ملی

اعلام زمان مرحله دوم انتخابات مجلس

جریان عجیب جعل امضای آقای صدیقی

فیلم/ نیروی کار در ایران استثمار شده است

افزایش سرمایه ۲۵ همتی بانک ملی ایران

تشدید بارش‌ها در آذربایجان‌غربی

فیلم/ انتقاد بهروز محبی به وضعیت مدیریت در کالابرگ الکترونیکی

۸۰۰ میلیون بده خودروی ژاپنی بگیر

اتفاق دلگرم‌کننده برای پرسپولیسی‌ها

تبدیل افغانستان به تولیدکننده عمده «شیشه»

گواهینامه ۴۵۱ راننده تهرانی پرخطر ابطال شد

طالبان حقابه هیرمند را رها کرده یا سیلاب؟

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کرمانشاه