تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

دلایل افزایش 3.5 درصدی تصادفات جاده‌ای در سال 97

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای با بیان اینکه افزایش تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای با توجه به رشد ترافیک در سطح جاده‌ها موضوع عجیب و غربیی نیست، گفت: یکی از دلایل افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای گرانی بلیت هواپیما و کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است.
201771672983

مهران قربانی با اشاره به وضعیت ایمنی راه‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای کشور اظهار داشت: وضعیت زیرساخت‌های کشور نسبت به وضعیت اقتصادی در شرایط قابل قبولی قرار دارد به طوری که در حال حاضر وضعیت اقتصادی ایران به لحاظ شاخص تولید سرانه به دلار در بین 183کشور دنیا در رتبه 62 قرار دارد اما طبق گزارش‌های رسمی سازمان ملل جایگاه ایران در بین کشورها در بخش وضعیت زیرساخت‌ها حدود 68 است.




وی تاکید کرد: بنابراین طبق یک شاخص جهانی برای اندازه گیری وضعیت زیرساخت‌ها، ایمنی سطح جاده‌ها نسبت به رتبه ایران در وضعیت اقتصادی در شرایط متعادلی قرار دارد.


قربانی با بیان اینکه ایمنی یک موضوع نسبی است، تاکید کرد: وقتی رتبه اقتصادی یک کشور به لحاظ شاخص تولید سرانه در جایگاه 62 دنیا قرار دارد نمی‌توان انتظار داشت که زیرساخت‌ها و ایمنی جاده‌های آن کشور بین 10 کشور اول باشد و چنین چیزی امکان پذیر نیست.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه به تناسبی که اعتبارات اختصاص پیدا می‌کند می‌توان سطح ایمنی جاده‌ها را افزایش داد، گفت: اگر افزایش ایمنی زیرساخت‌های کشور در اولویت تخصیص بودجه مجلس و دولت قرار بگیرد، می‌توان سطح ایمنی جاده‌های کشور را با سرعت بیشتری افزایش داد. البته بخش دیگر از افزایش ایمنی در سطح جاده‌ها به موضوع فرهنگ سازی و افزایش سطح فرهنگ رانندگی مردم برمی‌گردد.


قربانی با تاکید بر اینکه پروژه‌های ایمنی از جمله پروژه‌های پرسود در دنیا محسوب می‌شود، گفت: به ازای یک واحد اقدام ایمنی و سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش ایمنی حداقل سود 15 تا 20 برابری ایجاد می‌شود که گاها این مقدار سود به 50 برابر هم می‌رسد.


وی افزود: واقعیت این است که میزان افزایش سطح ایمنی به میزان اولویت این موضوع در تصمیم گیری‌های کلان دولت و مجلس برمی‌گردد و اگر این موضوع در اولویت نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه باشد می‌توان انتظار افزایش نسبی سطح ایمنی در سراسر جاده‌های کشور را داشت.


قربانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وارد فاز دوم اقدامات افزایش ایمنی سطح جاده‌های کشور شده است،گفت: به دنبال این هستیم که جاده‌ها خود معرف‌تر و بخشنده‌تر شوند و این به این معناست که حتی راه‌ها بتوانند خطاهای غیرعمدی رانندگان را پوشش داده و جبران کنند.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام ما در سازمان راهداری این است که رانندگان با جاده‌های غیرایمن که عامل بروز تصادف باشد مواجه نشوند، گفت: از نظر ما در حوزه راهداری جاده‌ها باید آن چنان ایمن باشند که رانندگان را با وضعیت پیش‌بینی ناپذیر و غیرمنتظره در جاده‌ها مواجه نشوند که این هدف با نصب علایم و تجهیزات ایمنی راه‌ها تا حدی قابل حصول است اما باید ایمنی راه‌ها در مرحله راه‌سازی و توسط مشاوران راهسازی و با اهتمام مدیران و کارشناسان حوزه‌های راهسازی کشور در دستور کار قرار گیرد.


قربانی تاکید کرد: جبران و اصلاح کیفیت پروژه‌های راه‌سازی در آینده و در مرحله بهره برداری از راه‌ها توسط راهداران به دلیل فقدان منابع لازم بسیار سخت و در مواردی ناممکن است.


وی ادامه داد: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که راه‌ها به خودی خود باعث بروز تصادفات نمی‌شوند و عواملی مانند حواس پرتی، خواب آلودگی و افزایش شتاب از جمله مهمترین دلایل تصادفات در جاده‌های کشور هستند.


قربانی با اشاره به لزوم بکارگیری روش‌هایی برای افزایش سطح فرهنگ رانندگی گفت: اگر پلیس راهور درباره بستن کمربند ردیف دوم صندلی خودرو سختگیرانه‌تر عمل کند تعداد تلفات در تصادفات جاده‌ای به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند به عنوان نمونه تنها در مسیر جاده تهران مشهد با بستن کمربند سرنشینان ردیف دوم خودروها ، حداقل 30 درصد از تلفات تصادفات جاده‌ای واژگونی در این مسیر کم خواهد شد.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی کامل و موثق از علل فنی تصادفات در هر نقطه از جاده‌ها گفت: نیاز به اطلاعات مکانی دقیق از محل تصادفات جاده‌ای داریم به این معنا که در کدام نقطه از جاده‌ها، در چه ساعتی از شبانه روز به چه علت چه نوع تصادفی با چه تبعاتی رخ داده است.


وی افزود: این اطلاعات به طور رضایت بخش و بطور جامع و قابل اطمینان با مختصات مکانی بر پایه جی پی اس در دسترس نیست و آمار و اطلاعات موجود بیشتر جنبه کلی و در حد اطلاعات مدیریتی دارد و نه کارشناسی.


قربانی با بیان اینکه برای رفع این نقیصه این نیاز را با پلیس راهور در میان گذاشته‌ایم،‌گفت: قرار است با توسعه کاربرد دستگاه‌های تعیین موقعیت مکانی تحول اساسی در ارتقای کیفی اطلاعات موقعیت تصادفات در کشور در آینده نزدیک ایجاد شود که در مدیریت بهبود ایمنی راه‌ها بسیار کارساز واقع خواهد شد.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مهمترین دلایل بروز تصادفات جاده‌ای گفت: 90 درصد تصادفات به دلیل خواب آلودگی، سرعت بالا و حواس‌پرتی آنی راننده اتفاق می‌افتد و به طور قطع شبکه راه‌های کشور به خودی خود باعث ایجاد تصادفات نمی‌شود اما ما به دنبال ایجاد شرایط بهتری در شبکه راه‌ها هستیم تا حدی که نه تنها راننده در شرایط غیرمنتظره قرار نگیرد بلکه بتواند خطاهای غیر عمدی رانندگان را تا حد زیادی پوشش داده و جبران کند.


قربانی با اشاره به افزایش تصادفات جاده‌ای در سال گذشته و امسال گفت: سال گذشته میزان تصادفات جاده‌ای 1.7 درصد و هفت ماهه امسال و چیزی حدود 3.5 درصد افزایش پیدا کرده است که این رشد تصادفات جاده‌ای می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد، از جمله رشد ترافیک در سطح جاده‌های کشور .


قربانی با بیان اینکه امسال سال خاصی برای ترافیک در سطح جاده‌های کشور بوده است، گفت: شاهد رشد 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌های کشور هستیم و تمایل مردم برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کرده است.


وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک و میزان تصادفات جاده‌ای، کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان تمایل به سفرهای هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه جاده‌ای منتقل شده است.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: رشد تصادفات با رشد ترافیک جاده‌ای رابطه مستقیم و خطی دارد و با افزایش 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌ها چیزی حدود 10 درصد کشش رشد تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند. بنابراین افزایش تا 3.5 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری اتفاق عجیب و غریبی نیست که البته با افزایش اعتبارات در این حوزه تا حد زیادی قابل جبران خواهد بود.


وی ادامه داد: این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد به طوری که در ایالات متحده امریکا وقتی در یک سال ترافیک در سطح جاده‌ها تا 15 درصد رشد داشت، در همان سال تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تا 5 درصد افزایش یافت که دلیل این رشد ترافیک هم رونق اقتصادی آن کشور عنوان شده بود.



ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟