تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

رد برخی اظهارات درباره قاچاق پوشاک از طریق مناطق آزاد/ عضو اتحادیه پوشاک: برخی آمارها دور از عقل است

یک عضو اتحادیه پوشاک ضمن رد اظهارات اخیر درباره قاچاق پوشاک از طریق مناطق آزاد گفت: قاچاق پوشاک یک فعالیت غیر رسمی و غیر قانونی است که آماری درباره آن وجود ندارد و کارکرد اعداد حدودی که اعلام می‌شود صرفا به این علت است که مسئولان کشور را متوجه مخاطرات کند.
39_photo_2017-01-25_10-04-41_thb
اقتصاد24- مهدی رهبری نایب رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صنعت نساجی و پوشاک ایران، مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و فروش پوشاک ایران و حسن نیل فروش زاده دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران اخیرا در میزگردی در خبرگزاری فارس به بررسی وضعیت تولید و واردات پوشاک پرداختند؛ در این نشست رهبری اظهار کرد «فلسفه به وجود آمدن مناطق آزاد این بوده که مواد اولیه تولید بدون بوروکراسی و عوارض وارد منطقه آزاد شود و بعد از تولید، کالای تولیدی صادر شود، اما این موضوع اتفاق نیفتاد و کم‌کم مناطق آزاد به منطقه‌ای برای واردات تبدیل شد و کالاهای وارداتی به این مناطق از جمله پوشاک به سرزمین اصلی راه یافت». همچنین افتخاری در سخنانی اظهار کرد: «رویکرد ایجاد مناطق آزاد کمک به صادرات بود، اما متاسفانه این رویکرد بعد از مدتی تغییر کرد و این مناطق به درگاه واردات قاچاق به کشور تبدیل شدند».

این مسئله در حالی است که اکبر افتخاری، معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی گفت‌وگویی در همین ارتباط به اقتصاد۲۴ گفته است: «تنها ۳ درصد از مرزهای کشور در اختیار مناطق آزاد است که همین مقدار کم هم به شدت توسط گمرک و سازمان منطقه آزاد حراست و کنترل دقیق می‌شود. همچنین برخی از مرزهای قدیمی کشور مانند شملچه و بازرگان از دیرباز کارکرد خود را حفظ کرده‌اند و اینگونه نیست که بگوییم فضای جدیدی تعریف شده است تا واردات قاچاق افزایش یابد».

 اگر اعضای اتحادیه پوشاک، آمار دقیق از قاچاق داشته باشند و کتمان کنند مجرم هستند

محمد جواد صد قمیز، عضو اتحادیه پوشاک در این‌باره به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: وقتی کسی از اعضای اتحادیه درباره موضوع مهمی مثل قاچاق اطلاعات جزئی و دقیقی دارد و منتقل نکند خود مجرم است اما کسی از اعضای اتحادیه پوشاک در جریان جزئیات قاچاق نیست و طبیعتا مسئولان امنیتی کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اینباره اطلاعات مستند دارند.

وی در پاسخ به اظهارات اکبر افتخاری مبنی بر اینکه تنها 3 درصد از مرزهای کشور در اختیار مناطق آزاد است، بیان کرد: در 3 یا 4 نقطه از مرزهای اصلی کشور ما، بیش از نیمی از واردات انجام می شود و این درحالیست که این مبادی ورود، بیش از یک درصد از مبادی ما را تشکیل نمی دهند. 
وقتی کسی از اعضای اتحادیه درباره موضوع مهمی مثل قاچاق اطلاعات جزئی و دقیقی دارد و منتقل نکند خود مجرم است اما کسی از اعضای اتحادیه پوشاک در جریان جزئیات قاچاق نیست

بعضی از آمار دور از تصور است

این کارشناس مسائل پوشاک افزود: وقتی از قاچاق پوشاک صحبت می کنیم باید بتوانیم اطلاعات مربوط به آن را تحلیل کنیم؛ در حال حاضر طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان واردات پوشاک از ترکیه بیش از 2 میلیارد دلار برآورد می شود و این عدد را اگر به عنوان فرض قرار دهیم یک کانتینر پوشاک ترکیه ای بین 30 تا 40 هزار دلار ارزش دارد و اگر در خوش بینانه ترین حالت بگوییم که ارزش هر کانتینر 100 هزار دلار است به این معناست که در سال 20 هزار کانتینر از مرزهای ما عبور می کنند یعنی در روز، نزدیک به 80 کانتینر پوشاک از مرزهای ترکیه به کشور ما وارد می شود و این حجم از واردات یعنی در هر 20 دقیقه یک کانتینر پوشاک وارد کشور ما می شود و محاسبه ای ساده در این مورد نشان می دهد که این حرف دور از عقل است چرا که نمی توان تصور کرد که بدون هیچ کنترل و نظارتی هر 20 دقیقه در کشور یک کانتینر وارد شود.

اگر مستنداتی برای قاچاق وجود داشت عاملان آن بازداشت می‌شدند

صدقمیز ادامه داد: شاید آنچه در گفت و گوی آقای شهریاری مطرح بوده این است که قاچاق با چنین حجمی از طریق مناطق آزاد ممکن است که به آنجا ترانزیت شوند و به سرزمین اصلی راه یابند؛ با این حال حرف آنها قابل تایید نیست و این ادعا باید متکی به آمار باشد و اگر کسی آن را مطرح کرده باید با آمار دقیق و مستند از آن دفاع کند. با این حال شاید کسانی که این ادعا را مطرح کردند شواهدی داشته باشند اما باید دانست که اگر مستندی دقیق برای قاچاق وجود داشت تا به حال باید عاملان آن ردیابی و بازداشت می شدند.
یک محاسبه ساده درباره رقم 2 میلیارد دلار قاچاق پوشاک از ترکیه نشان می‌دهد که این حرف دور از عقل است چرا که نمی‌توان تصور کرد بدون هیچ کنترل و نظارتی هر 20 دقیقه در کشور یک کانتینر وارد شود

در باره قاچاق پوشاک آمار رسمی وجود ندارد

این عضو اتحادیه پوشاک تصریح کرد: وقتی راجع به قاچاق پوشاک صحبت می کنیم یعنی درباره اموری صحبت می کنیم که از آنها آماری رسمی وجود ندارد و فقط می توانیم درباره آنها به طور حدودی برآوردهایی داشته باشیم و برآوردها هم بر اساس آمار بین المللی است چرا که کشورهای دیگر از میزان دقیق پوشاکی که صادر کرده اند اطلاع دارند.

میزان قاچاق پوشاک تا حدی قابل تشخیص است

وی با اشاره به سفر رییس اتحادیه نساجی کشور ترکیه به ایران در سال 94 بیان کرد: وی در گفت و گویی با مهندس افخمی رییس وقت سازمان توسعه و تجارت که در خبرگزاری ایرنا اتفاق افتاد اظهار کرد که میزان صادرات پوشاک ترکیه به ایران سالانه 6 میلیارد دلار است و این درحالی بود که آمارهای رسمی گمرک ما بیش از 200 میلیون دلار را نشان نمی دادند؛ این تحلیلی است که از جانب ترکیه بیان شده بود و جنبه آماری نداشت.

صدقمیز همچنین گفت: در سال 2017 نهادهای بین المللی معتبر سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی را سالانه 185 دلار برآورد کردند و این یعنی کشور ما در سال 14.6 میلیار دلار پوشاک مصرف می کند و این مسئله اندازه بازار ما را نشان می داد؛ از محاسبه میزان پارچه تولیدی در کشور و از محاسبه میزان پارچه وارداتی کشور و ظرفیت های تولیدی تولیدکنندگان داخلی که 21 هزار نفر از آنها تولیدکننده صنفی و کمتر از 600 نفر تولید کننده صنعتی هستند دریافتیم که در خوش بینانه ترین و غیرواقع بینانه ترین حالت نمی توانیم بیش از 4 میلیارد دلار تولید پوشاک داشته باشیم و در نتیجه باید به مقدار 10 میلیارد دلار پوشاک از طریق واردات تامین می شد و این 10 میلیارد دلار قیمت تجاری نیست و قیمتی است که مردم پرداخت می کنند چرا که قیمت تجاری پوشاک با قیمت آن در خرده فروشی فاصله زیادی دارد و از طرفی بعضی لباس ها از بین می روند یا حتی در حراجی ها کمتر از قیمت خرید به فروش می رسند.

بیشتر قاچاق پوشاک از چین و ترکیه صورت می‌گیرد

این کارشناس مسائل پوشاک ادامه داد: با یک نگاه کارشناسی می توان گفت که قیمت تجاری این 10 میلیارد دلار نزدیک به 6 میلیارد دلار بوده است و آمار گمرک هم در تاریخ خود بیش از 330 میلیون دلار واردات پوشاک را نشان نداده است و با احتساب همه این مقادیر میزان قاچاق به دست می آید.
وقتی داریم راجع به قاچاق پوشاک صحبت می کنیم یعنی داریم از فعالیتی غیر رسمی و غیر قانونی صحبت می کنیم که از آن آمار نداریم و کارکرد اعداد حدودی که اعلام می شود صرفا به این علت است که مسئولان کشور را متوجه مخاطرات کند و با توجه به آنها با جدیت بیشتری روی قاچاق نظارت کنند

وی درباره اینکه قاچاق پوشاک از کدام مبادی صورت می گیرد گفت: بیشتر میزان واردات و همچنین قاچاق پوشاک در کشور ما از چین و ترکیه صورت می گیرد و مبادی آنها تا حدی مشخص است.

عضو اتحادیه پوشاک ادامه داد: از آنجا که مرزهای ما با ترکیه محدود است قاچاق پوشاک از این کشور بیش از دو یا سه مبدا نیست و واردات پوشاک از چین نیز از طریق بنادر جنوبی اعمال می شود و شاید تمرکز بیشتر بر روی قشم باشد.

صد قمیز در پایان صحبت های خود گفت: وقتی داریم راجع به قاچاق پوشاک صحبت می کنیم یعنی داریم از فعالیتی غیر رسمی و غیر قانونی صحبت می کنیم که از آن آمار نداریم و کارکرد اعداد حدودی که اعلام می شود صرفا به این علت است که مسئولان کشور را متوجه مخاطرات کند و با توجه به آنها با جدیت بیشتری روی قاچاق نظارت کنند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

توماس مالتوس، اقتصاددان و جمعیت شناس برجسته انگلیسی کیست؟

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

عکس متفاوت بازیگر گیلدخت

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی دارد؟

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه