تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
معاون سازمان بنادر و دریانوردی:

هیچ بندری در ایران تحریم نیست

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هیچ بندری در ایران تحریم نیست گفت: در حال حاضر به ناوگانی که 70 درصد از ترددهایش در آب‌های داخلی انجام می‌شود سوخت یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که قرار است آن را به 90 درصد برسانیم.
96.10.12.7
اقتصثاد24 - هادی حق‌شناس در بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به دستاوردهای بنادر کشور در چهل سال گذشته اظهار داشت: باید این دو موضوع را در نظر داشته باشیم که در چهل سال گذشته کشورمان درگیر جنگ تحمیلی و اعمال تحریم‌های ظالمانه قرار داشت و در هر دوی این موضوعات بنادر کشور و ناوگان دریایی مورد خسارت‌های جبران‌ناپذیری قرار گرفتند اما با این حال باز هم اعداد و ارقام و آمارهای در حوزه دریایی قابل مقایسه با چهل سال گذشته نیست و وضعیت بسیار افتخارآمیزتر از سال‌های قبل از انقلاب هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت بنادر کشورمان بسیار افزایش یافته است و امروز آب‌خور بنادرمان به بیش از 17 متر رسیده این در حالی است که مهمترین بندر کشور قبل از انقلاب که بندر خرمشهر محسوب می‌شود چیزی حدود 9 متر بود. در حال حاضر بنادر کشورمان ظرفیت پذیرش کشتی‌های بیش از 150 هزار تنی را دارند این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب بیشترین ظرفیت پذیرش کشتی‌ها در بنادر کشور کمتر از 20 هزار تن بود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حالی که در سال‌های قبل از انقلاب عضو سه کنوانسیون بین المللی بودیم امروز به 30 کنوانسیون بین المللی ملحق شده‌ایم.

حق‌شناس ادامه داد: امروز بنادر ایران آمادگی پذیرش تمام کشتی‌ها را دارند و محدودیتی در پذیرش و پهلوگیری کشتی‌ها نداریم.

وی با اشاره به نیروی کار ناوگان دریایی کشور ا ظهار داشت: در حال حاضر 15 هزار دریانورد در کشورمان مشغول به کار هستند و دانشکده‌های دریایی مختلفی در کشورمان وجود دارد.

وی درباره برگزاری همایش هماهنگی‌ ارگان‌های دریایی اظهار داشت: از سال 68 مدیران ارشد ارگان‌های دریایی سالانه یک بار گرد هم می‌آیند تا نقاط ضعف و قوت این صنعت و حوزه را بررسی کنند و در سال جاری هم بیست و ششمین همایش در 28 بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

حق‌شناس با بیان اینکه 80 درصد حمل و نقل کالا در دنیا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود گفت: این عدد در ایران به 90 درصد می‌رسد که البته متناسب با این حجم از حمل و نقل دریایی مشکلاتی هم وجود دارد که تلاش کرده‌ایم این مشکلات را با مشورت فعالان این حوزه برطرف سازیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور اقیانوسی است گفت: با حداقل هزینه در سواحل مکران می‌توانیم به آب‌خور 19 متر دست پیدا کنیم که برای دست‌یابی به این میزان آبخور در سایر بنادر باید هزینه‌های بیشتری انجام دهیم اما در چابهار و سواحل مکران با حداقل هزینه می‌توانیم به این امکان برسیم که این از مزیت‌های کشورمان در حوزه بنادر محسوب می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تمام کشورهای توسعه یافته در کنار سواحل ستند، گفت: از پرجمعیت‌ترین کشورها کشورهایی هستند که در کنار سواحل هستند و اگر امروز جمعیت ما در سواحل افزایش پیدا می‌کرد کمتر با مشکلاتی از جمله کمبود آب و آلودگی هوا و ... مواجه بودیم.

حق‌شناس تاکید کرد: البته با توجه به گفته‌های رئیس جمهوری با انتقال لوله‌های نفت از جاسک می‌توان امیدوار بود جمعیت این مناطق در آینده و به ویژه سواحل مکران افزایش پیدا می‌کند که این نویدبخش آینده خوب سواحل مکران است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در حوزه بنادر و دریانوردی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و عملیات بندری و کشتیرانی طبیعی است که در روال عادی انجام نشود اما نه در نقل و انتقالات مالی و نه در حوزه موسسات رده بندی و نه در بیمه، ناوگان با مشکلی مواجه نیستیم چرا که در دوره تحریم‌های قبلی تجربه‌های خوبی را کسب کردیم.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی راهکار مقابله با تحریم‌ها را یافته است و امروز توانسته‌ایم با همین راهکارها مشکلات را برطرف سازیم.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد 70 درصدی سفرها در تعطیلات اخیر از 17 تا 22 بهمن به جزیره قشم گفت: در همین مدت 840 هزار مسافر به جزیره قشم سفر کردند این از دستاوردهای برگزاری همایش‌های مختلف در حوزه دریایی است چرا که ظرفیت‌های آن به مردم معرفی شده است.

حق‌شناس تاکید کرد: پیش بینی ما این است که در نوروز سال 98 پرترافیک‌ترین سفرها را به جزایر داشته باشیم چرا که در همین تعطیلات اخیر صف مسافران برای سوار شدن به لنج‌ها و کشتی‌ها برای انتقال به جزیره قشم در ترمینال شهید حقانی چیزی حدود هشت کیلومتر بود که با این اوصاف می‌توان ایام نوروز در این مناطق را شلوغ پیش‌بینی کرد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بین رشته‌های مختلف کمترین بیکاری در کشور به لیسانسه‌های دریانوردی تعلق دارد گفت: ایرانیان سابقه بسیار طولانی در دریانوردی دارند و ایرانی کمی در سایر خطوط کشتیرانی خارجی کار می‌کنند و هر چند که دو ناوگان کشتی بزرگ در ایران از جمله نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی از بورسیه‌های خود استفاده می‌کنند اما باز هم نیاز به نیروی خارجی وجود دارد و از آنها هم استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ‌در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار نفر دریانورد در دنیا وجود دارد که معتقدم حوزه کشتیرانی و بنادر ظرفیت جذب نیرو را در آینده دارد.

وی درباره الزام استفاده از سوخت کم سولفور در کشتی‌ها از سال آینده استفاده از این سوخت الزام‌آور است و همه ناوگان باید از این سوخت استفاده کنند که البته بخشی از ناوگان اروپایی از این سوخت استفاده می‌کنند و ما هم باید از سال آینده از این سوخت برای رفت و آمد ا ستفاده کنیم تقریبا 1.4 میلیون تن نیاز ناوگان داخلی برای مصرف این نوع سوخت است که این موضوع را به وزارت راه و شهرسازی ووزارت نفت اطلاع داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در بحث استفاده از سوخت کم سولفور مشکلی نداریم چرا که اگر با کمبود در تامین این سوخت مواجه شدیم می‌توانیم از جایگزین آن یعنی نفت گاز یا گازوئیل یا سوخت ال ان جی استفاه کنیم البته چشم‌انداز ناوگان دریایی این است که موتور کشتی‌ها باید برقی شوند و در آینده مصرف این نوع سوخت بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات با نرخ سود صفر درصد برای نوسازی ناوگان دریایی و شناورهای مسافری اظهار داشت: در اقتصاد کشور که دارای تورم دو رقمی است تسهیلات صفر درصد برای فعالان به طور قطع به صرفه خواهد بود بنابراین تمام این عوامل باعث می‌شوند که ناوگان مسافری دریایی افزایش یابد و سفرهای دریایی را می‌توان از این طریق افزایش داد.

حق‌شناس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا سوخت یارانه‌ای به دست لنج‌داران در جنوب کشور نمی‌رسد اظهار داشت: درباره سوخت یارانه‌ای و میزان آن وزارت نفت تصمیم می‌گیرد و سازمان بنادر آن را به اجرا می‌رساند البته در حال حاضر سوخت یارانه‌ای به ناوگانی تعلق می‌گیرد که 70 درصد رفت و آمد آنها در آب‌های آزاد انجام می‌شود در جلسه اخیری که با دستگاه‌های ذیربط در این حزوه داشتیم پیشنهاد دادیم که این عدد به 90 درصد برسد و در این صورت لنج‌داران هم راضی می‌شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی از بنادر کشورهای همسایه از ارائه بار برخی از لنج‌های ایرانی خودداری می‌کنند و دلیل آ‌ن را نبود تاییدیه‌های برای این لنج‌ها اعلام کردند، گفت:‌در کشورمان 4600 لنج باری وجود دارد که 500 الی 600 لنج بالای چهل سال دارند و طبیعی است که در این شرایط برخی از این لنج‌های فرسوده دارای استانداردهای لازم نیست و ما هم نسبت به استاندارد بودن لنج‌ها برای مسافرگیری و بارگیری مقرراتی را داریم اما طبیعی است که برخی از بنادر حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشند و این موضوع کاملا طبیعی است.

وی تاکید کرد :‌البته برای نوسازی ناوگان مشوق‌هایی را طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بدون سقف است و لنج‌داران می‌توان از این تسهیلات برای نوسازی استفاده کنند.

حق‌شناس افزود: دو یا سه مالک لنج چوبی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و نسبت به خرید شناور فلزی اقدام کنند و برای انجام این نوسازی حتی برای انجام این طرح می‌توانند تعاونی تشکیل دهند البته هنوز این فرهنگ برای مالکینی که برای مدت طولانی صاحب لنج‌های چوبی بودند جای نیفتاده است و معمولا در کشورمان تا چیزی اجبار نشود تبدیل به فرهنگ نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بندری در ایران تحریم نیست اظهار داشت: ‌در همین لحظه هم کشتی‌های و هم کشتی‌های خارجی در حال تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان هستند و هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های خطوط خارجی نداریم.

وی ادامه داد: در آخرین نشست سازمان جهانی دریانوردی هم اعلام کردیم که آمریکا جوسازی‌هایی را علیه خطوط کشتیرانی ایرانی انجام می‌دهد مبنی بر اینکه از نظر فنی ایمن نیستند و ما بارها گفته‌‌ایم که هیچ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی حق ندارد علیه عضو دیگر تحریمی را اعمال کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین اخبار از حضور اپراتور هندی در بندر چابهار گفت: قرارداد با هندی‌ها قرارداد واگذاری بندر نبوده و این قرارداد واگذاری اپراتوری است که دو دوره کوتاه مدت و بلندمدت دارد که در حال حاضر قرارداد ما با اپراتور اهندی برای کوتاه مدت است.

وی افزود: در اذهان عمومی این گونه شکل گرفته است که بخشی از بندر به هندی‌ها واگذار شده که این درست نیست بلکه بخشی از تخلیه و بارگیری به این اپراتور در بخشی از بندر واگذار شده که اپراتور هندی می‌تواند کالاهای ترانزیتی را تخلیه و بارگیری کند.

حق‌شناس همچنین درباره افزایش ظرفیت بنادر شمال کشور گفت: ظرفیت بنادر شمال کشور که در قبل از انقلاب سه میلیون تن بود امروز به 30 میلیون تن افزایش پیدا کرده است که هنوز از بخش عمده‌ای از این ظرفیت نتوانسته‌ایم استفاده کنیم و بیشترین ظرفیتی که از بنادر شمال استفاده کردیم سال گذشته به میزان 10 میلیون تن بوده است که هنوز با عدد عدد ظرفیت کلی بنادر شمال فاصله بسیاری داریم.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد