تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
نگاهی به عملکرد روسای بانک مرکزی در مدیریت دلار؛

دلار در کدام دوره بیشتر گران شد؟

در بین چهار رئیس کل بانک مرکزی اخیر طی 10 سال اخیر، قیمت دلار در دوره‌ محمود بهمنی با توجه به این که مدافع سرسخت دخالت در بازار ارز بود و وعده ارزانی می‌داد، بیشترین رشد را داشته و از 977 تومان در ابتدای کار به سه هزار و 177 تومان در پایان کار وی رسید.
بانک مرکزی
اقتصاد24 - بازار ارز یکی از پرنوسان‌ترین بازارها در دو دوره تحریم ایران طی یک دهه گذشته بوده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در دوره‌های مذکور به به سمت این بازار برده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی در هر دوره به عنوان مسئول اصلی در تاثیرگذاری روی نرخ ارز، مورد توجه است.

در بین روسای بانک مرکزی طی ۱۰ ساله اخیر محمود بهمنی مدافع سرسخت دخالت در بازار بود و وعده ارزانی می‌داد، ولی‌الله سیف طرفدار مداخله بانک مرکزی در بازار بود و اعتقاد داشت نباید اجازه داد دلار ارزان‌تر شود. عبدالناصر همتی، رئیس کل فعلی بانک مرکزی هم مدیریت در بازار ارز را به مداخله در آن ترجیح می‌دهد.

بهمنی که دلار را طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ با نرخ ۹۷۷ تومان تحویل گرفت و در پایان دوره خود دلار را با قیمت سه هزار و ۱۷۷ تومان تحویل داد، در دوره ریاست خود بر بانک مرکزی به دخالت در بازار ارز به صراحت تاکید داشت.

محمود بهمنی در هشت مهر ماه سال ۱۳۸۹ در پاسخ به سوال خبرنگاری که قیمت دلار در برخی صرافی‌ها به هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است، اظهار کرد: شما مطمئن باشید از فردا قیمت دلار با رقمی بسیار پایین‌تر از این عرضه خواهد شد.

بهمنی در هفته اول مهر ماه سال ۱۳۸۹ افزایش قیمت دلار در آن شرایط را کاذب دانست و از دخالت بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار سخن گفته بود.

وی در اظهارات خود گفت:‌ بانک مرکزی توانایی کنترل بازار را دارد و می‌تواند نوسانات کاذب را کنترل کند. سال ۱۳۸۹ شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها بود و در دوره ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی تحریم‌های ایران شروع شد. در این دوره شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز و تورم رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

قیمت دلار در دوران سیف

اما پس از بهمنی، سیاست بانک مرکزی در دوره ولی‌الله سیف مبنی بر دخالت مستقیم روی نرخ ارزهای مختلف و به خصوص شاخص ارزی، دلار بود. طبق آمارهای بانک مرکزی قیمت دلار از سه هزار و ۱۷۷ تومان در ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۹۲ و شروع ریاست سیف بر بانک مرکزی به ۹ هزار و ۵۰۸ تومان در پایان دوره ریاست او بر بانک مرکزی رسید.

بانک مرکزی در دوره ریاست ولی‌الله سیف به دنبال تک ‌نرخی کردن ارز از طریق ثابت نگه ‌داشتن نرخ ارز آزاد و افزایش تدریجی نرخ ارز مبادله‌ای بود.

سیف در یکی از اظهارنظرها در خصوص نحوه‌ تصمیم‌گیری بانک مرکزی در بازار ارز گفت: قیمت دلار در دو هزار و ۹۵۰ تومان به کف قیمت رسیده و بانک مرکزی اجازه کاهش قیمت بیش از این را نمی‌دهد. (پنجم شهریور ماه سال ۱۳۹۴ / خبرآنلاین)

این صحبت سیف با واکنش‌هایی مواجه شد و انتقادات نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. کوروش پرویزیان، کارشناس و مسئول بانکی در این خصوص گفته بود: تعیین نرخ ارز به‌طور مستقل انجام نمی‌شود و مرتبط با متغیرهای دیگری است. این متغییرها که از آنها به عوامل بنیادی اقتصادی تعبیر می‌شود، تاکنون تغییری نکرده‌اند که ما بتوانیم با سنجش آنها نرخ ارز را تغییر دهیم. یکی از این عوامل بنیادی تحریم بانک مرکزی ایران است که تاکنون برچیده نشده‌ و افت محسوس نرخ ارز در کوتاه‌مدت منطقی نیست.

در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۹۴ اظهارات سیف در یکی از برنامه‌های تلویزیونی موجب شد که رسانه‌ها بانک مرکزی را به عنوان مانع اصلی کاهش قیمت دلار معرفی کنند. سیف در صحبت‌های خود به‌طور شفاف میزان پول‌های بلوکه‌ شده بانک مرکزی و دولت را اعلام کرد و گفت قرار نیست بانک مرکزی هر چه ارز دارد را به بازار عرضه کند.

دو تحریم اخیر سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ با دوره ریاست ولی‌الله سیف بر بانک مرکزی مصادف شد. عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی سیاست متعادل‌تری را نسبت به محمود بهمنی و ولی‌الله سیف در پیش گرفت و از حالت دستوری که در دوره‌های قبلی بر بانک مرکزی حاکم بوده فاصله گرفت.

دلار در شروع ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی از ۹ هزار و ۵۰۸ تومان در مرداد ماه امسال به ۱۳ هزار و ۵۰ تومان در روز شنبه ۱۹ اسفند ماه سال جاری رسیده است. همتی بارها در اظهارات خود بر مدیریت بیشتر از کنترل بر بازار ارز تاکید کرده است.

وی در روزهای پایانی دی ماه سال جاری در گفتگو با روزنامه شرق اعلام کرد در امور بازار ارز دخالت نمی‌کند. عبدالناصر همتی گفت: بازار ارز در کنترل بانک مرکزی است و ما تصمیم نداریم در امور بازار دخالت کنیم ولی بانک مرکزی اجازه سوءاستفاده به نوسان‌گیران را نمی‌دهد.

همتی همچنین در بیست و نهمین همایش سالانه بانکداری اسلامی که در ۱۰ شهریور ماه امسال برگزار شد گفت: ذخایر ارزی بانک مرکزی، ناموس این بانک است و همان‌طور که در یک ماه گذشته در جهت تقویت این ذخایر اقدام شد، باید از هر وسیله‌ای استفاده کنیم تا این روند ادامه داشته و این ذخایر حفظ شود.

اما وزیر اقتصاد در نیمه اسفند ماه امسال در آخرین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش‌ خصوصی از انتظار دلار ۱۰ هزار تومانی گفت و عنوان کرد: انتظار داشتیم که با صدور بخشنامه‌ تشویقی اخیر بانک مرکزی، عرضه و بازگرداندن ارز به کشور سرعت بیشتری پیدا کند و قیمت دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان برسد.

دلار در ۱۰ سال اخیر دچار چه نوساناتی شد؟

پیش از محمود بهمنی، طهماسب مظاهری در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رئیس کل بانک مرکزی بود. مظاهری در دوره یک ساله ریاست خود بر بانک مرکزی با افزایش نقدینگی برای تقاضا جهت پرداخت وام به بنگاه‌های زودبازده و همچنین کاهش نرخ سود بانکی مخالف کرد.

در دوره یک ساله ریاست وی، قیمت دلار بر اساس آمار بانک مرکزی از میانگین ماهانه ۹۳۶ تومان در شهریور ماه سال ۱۳۸۶ به ۹۷۷ تومان در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ رساند و دلار در دوره ۱۷ ماهه ریاست وی تنها ۴٫۳ درصد رشد کرد.

بهمنی دلار را در شروع دوره ریاست خود در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ روی عدد ۹۷۷ تومان تحویل گرفت و زمانی که کرسی ریاست کل بانک مرکزی را در سوم شهریور ماه سال ۱۳۹۲ به ولی‌الله سیف داد، دلار به سه هزار و ۱۷۷ تومان رسید.

با توجه به این که بهمنی مدافع سرسخت دخالت در بازار ارز بود و وعده ارزانی می‌داد دلار در دوره ریاست پنج ساله او بیش از ۲۲۵ درصد رشد کرد.

سیف که در ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۹۲ رئیس کل بانک مرکزی شد، دلار سه هزار و ۱۷۷ تومان بود اما دلار در پایان دوره وی به ۹ هزار و ۵۰۸ تومان رسید.

طبق اظهارات سیف در دوره رئیس کلی وی بر بانک مرکزی، این بانک اختیار مداخله در بازار ارز را داشت. نرخ دلار در از ابتدا تا انتهای ریاست ولی‌الله سیف حدود ۱۹۹ درصد رشد کرده است.

دلار در دوره هشت ماهه ریاست همتی ۳۶ درصد نسبت به دوره سیف رشد کرده است. بهمنی دلار را ۹ هزار و ۵۰۸ تومان در مرداد ماه امسال تحویل گرفت و پس از گذشت هشت ماه و با سیاست‌های ارزی که طی چند ماه اخیر در پیش گرفته قیمت دلار در روز دوشنبه ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ معادل ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان است. ( آمارهای دلار سال ۱۳۹۷ از خبرگزاری موج گرفته شده است.)

در بین چهار رئیس کل بانک مرکزی طی ۱۰ ساله اخیر، علی رغم دفاع سرسختانه محمود بهمنی بر دخالت بانک مرکزی در بازار، دلار با ۲۲۵ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

منبع: تجارت‌نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

تکذیب چاپ تراول ۵۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد