تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های بیمه برای سیل چه کرده‌اند؟/ فعلا خبر خاصی نیست/ کدام بیمه‌ها در خوابند؟

این روزها کشور درگیر سیل است؛ از استان‌های شمالی نظیر مازندران و گلستان گرفته تا استان‌های غربی و جنوبی که یا هم‌اکنون درگیر این پدیده شده یا هشدارهای لازم را درباره احتمال سیلابی شدن دریافت کرده‌اند؛ اما تکلیف خسارت‌های ناشی از این سیل چیست؟
بیمه
اقتصاد24- با وقوع هر پدیده طبیعی به ویژه سیل که طی روزهای اخیر کشور را درگیر خود کرده است یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود جبران خسارت‌های ناشی از اینگونه پدیده‌هاست؛ از تسهیلات دولت برای بازسازی و کمک به سیل دیدگان گرفته تا پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه‌گر.

طبق آمار اعلام شده فقط در دو استان مازندران و گلستان 350 میلیارد تومان خسارت اولیه برآورد شده است؛ این در حالی است که به احتمال فراوان این میزان افزایش خواهد داشت. ضمن اینکه هنوز برآورد سیل در استان‌های غربی و جنوبی کشور نیز هنوز برآورد و اعلام نشده است.

اما شرکت‌های بیمه‌گر داخلی چه تعهداتی در قبال آسیب‌دیدگان سیل اخیر دارند؟ برابر قانون هر فردی که خانه و املاک خود را در قبال بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله و ... بیمه کرده باشد شرکت‌های بیمه‌گر موظف به جبران خسارت‌های ناشی از این بلایای طبیعی هستند. اما چه میزان از منازل سیل‌دیدگان در برابر این آسیب طبیعی بیمه بوده است؟ هنوز آمار رسمی در این زمینه اعلام نشده است اما با توجه به ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور می‌توان به جرأت گفت که اکثریت خانه‌های مناطق سیل‌زده فاقد پوشش‌های بیمه‌ای بوده است و این امر مسئولیت دولت در جبران خسارت‌های ناشی از سیل را بیشتر می‌کند که به طور معمول نیز دولت‌ها سعی دارند اینگونه آسیب‌ها را از طریق تسهیلات بانکی کم بهره و قرض الحسنه به ساکنان مناطق سیل زده جبران کنند.

در همین زمینه غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که در راستای التیام‌بخشی به آلام مردم مصیبت‌زده و خسارت‌دیدگان مناطق شمالی کشور، تمامی شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا در اسرع وقت نسبت به ارزیابی خسارات وارده و پرداخت مبالغ خسارت‌دیدگان، اقدام کنند.

اما شرکت‌های بیمه‌گر داخلی تا چه میزان به سیل‌زدگان خسارت پرداخت کرده‌اند. برای دریافت پاسخ این سوال به سراغ شرکت‌های بیمه‌گر رفتیم.

در این رابطه بیمه ایران اعلام کرد: در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گنبدکاووس که به ریاست دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور مدیرعامل بیمه ایران برگزار شد، چک خسارت یکی از شهروندان گلستانی بیمه‌گذار بیمه ایران که جزو زیان‌دیدگان حوادث سیل و بارندگی‌های اخیر بود، تحویل شد. این شرکت همچنین اعلام کرد که در استان مازندران تا پایان وقت روز شنبه سوم فروردین ۹۸، حدود ۶۰ فقره اعلام خسارت سیل و آبگرفتگی صورت گرفته است که با اعزام سه تیم از کارشناسان، همه پرونده‌ها کارشناسی شده که اکثر آنها در محل برآورد خسارت شده و روز یکشنبه 4 فروردین چک آنها پرداخت شد. همچنین این شرکت از تحویل چک خسارت به ۱۳۵ واحد سیل زده در استان گلستان خبر داد. به گفته مدیرعامل بیمه ایران تا بهمن ۹۷ بیست هزار بیمه‌نامه با پوشش سیل در استان گلستان صادر شده است.

بیمه آسیا نیز گزارش داد که اکیپ ویژه‌ای متشکل از مدیر بیمه‌های آتش سوزی، مدیران استانی و ارزیابان رسمی خسارت این شرکت به محل حادثه سیل مراجعه و نسبت به برآورد و پرداخت خسارت بیمه شدگان اقدام کرده‌اند. این شرکت همچنین اعلام کرد با توجه به فوریت موضوع و حضور کارشناسان بیمه آسیا در منطقه، خسارت وارده به منازل مسکونی روستایی و شهری و تأسیسات در چهارچوب شرایط بیمه‌نامه بررسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به پرداخت خسارت اقدام می‌شود.

بیمه پارسیان نیز اعلام کرد تمام شعب این شرکت در استان‌های آسیب دیده از سیل از همان ساعات اولیه آمادگی کامل خود را جهت رسیدگی به پرونده‌های خسارت بیمه‌گذاران خود اعلام و در حال رسیدگی سریع به پرونده‌های اعلامی و برآورد خسارت هستند. این شرکت نیز تاکنون مبلغی را بابت پرداخت خسارت به بیمه گذاران سیل‌دیده خود اعلام نکرده است.

شرکت بیمه «ما» نیز اعلام کرد که روسای شعب ساری، بابل و تنکابن این بیمه به همراه تعدادی از کارشناسان فنی و ارزیابان رسیدگی به خسارت، از مناطق آسیب‌دیده شهرستان‌های خسارت دیده بازديد كردند تا ضمن تشکیل کارگروه کارشناسی در محل، نسبت به پرداخت به موقع خسارت به حادثه دیدگان اقدام کنند.

بیمه سینا نیز اعلام کرد که مدیر منطقه شمال و نیز مدیر شعبه گرگان این شرکت برای پرداخت خسارت در شهرستان آقلا مستقر شده‌اند.

همچنین به دنبال وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور، شرکت بیمه آرمان اعلام کرد از ۲۹ اسفند تیم‌های کارشناسی این شرکت برای ارزیابی خسارت زیاندیدگان به استان گلستان مستقر هستند. مدیرعامل بیمه آرمان نیز راسا با حضور در شعبه ساری، ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان شمال کشور، دستور تشکیل کمیته‌ای در منطقه سرپرستی شمال کشور را برای بررسی دقیق ابعاد این موضوع و تسریع در رسیدگی به پرونده زیاندیدگان صادر کرده است. همچنین سرپرست معاونت فنی این شرکت به منظور نظارت، پیگیری و تسریع در رسیدگی به امور زیاندیدگان سیل در شهر گنبد کاووس مستقر شده و به نمایندگی از مدیرعامل و هیات مدیره مستقیما روزانه جریان ارزیابی و بررسی روایتی مختلف خسارات را مدیریت می‌کند. برابر اعلام بیمه آرمان، در حال حاضر پنج تیم کارشناسی به طور تمام وقت سرگرم بازدید از واحدهای مسکونی شهر گنبد، به منظور تشکیل پرونده و ارزیابی خسارت هستند. با این حال هنوز میزان خسارت پرداختی به بیمه‌گذاران خسارت دیده از سیل از سوی این شرکت اعلام نشده است.

بیمه ملت از آمادگی خود برای پرداخت خسارات احتمالی مناطق سیل‌زده خبر داد. در همین زمینه علی صلاحی‌نژاد، مدیر عامل بیمه ملت، ضمن تاکید بر سرعت عمل و هماهنگی کلیه بخش‌ها با امور نمایندگان برای کمک به نمایندگان شرکت در مناطق سیل‌زده و هم‌وطنان‌مان در این استان‌ها، آمادگی بیمه ملت را جهت جبران خسارت‌های احتمالی اعلام کرد.

بیمه معلم نیز با اعلام اینکه عمده خسارت تحت پوشش بیمه معلم در مناطق نکا، سیمرغ، قائم شهر، جویبار و ساری است از حضور تیم های کارشناسی این شرکت برای برآورد در این مناطق خبر داد.

شرکت بیمه نوین نیز اعلام کرد برآورد دقیق خسارت و تشکیل پرونده در مناطق سیل زده استان‌های گلستان و مازندران بلافاصله بعد از کاهش سطح آب و بهبود شرایط جوّی انجام می‌شود.

بیمه پاسارگاد هم در اطلاعیه‌ای آمادگی خود جهت ارزیابی پرداخت مبالغ خسارت دیدگان سیل اخیر استان‌های مازندران و گلستان را در کمترین زمان ممکن و در ایام تعطیل و غیر تعطیل پیش‌رو اعلام کرد و نوشت: هموطنان عزیز آسیب دیده دارای بیمه نامه با پوشش سیل می‌توانند جهت اعلام خسارت به هر یک از شعبه‌های ساری، بهشهر، گرگان، گنبد و یا نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کنند.

شرکت بیمه کوثر هم اعلام کرد که با وقوع سیل در استان گلستان، تاکنون ۱۰۰ نفر از بیمه‌شدگان تحت پوشش این شرکت اعلام خسارت کرده‌اند که پس از تکمیل پرونده، خسارت آنها در اسرع وقت پرداخت می‌شود. در عین حال مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه کوثر نیز اعلام کرده است تاکنون ۱۵۰ پرونده در این زمینه تکمیل و توسط کارشناسان بازدیدها انجام شده است.

شرکت بیمه آرمان نیز اعلام کرد به دنبال وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور، تیم‌های کارشناسی این شرکت برای ارزیابی خسارت زیان‌دیدگان به استان گلستان اعزام شده‌اند.

شرکت بیمه تجارت هم اعلام کرد از نخستین روز فروردین، معاون مدیرعامل بیمه تجارت نو به همراه هیئتی متشکل از مدیران این شرکت در مناطق سیل‌زده استان گلستان مستقر شده‌اند. در عین حال معاون توسعه بازار و شبکه فروش این شرکت تاکید کرده است: محور اصلی فعالیت تجارت‌نو خدمت‌رسانی به همه بیمه‌گذاران به خصوص مددجویان کمیته امداد است، از اینرو به مسئولان ارشد این مجموعه قول داده شد که فراتر از موارد مورد توافق در قراردادهای فیمابین، تا سروسامان گرفتن زندگی آسیب دیدگان در کنارشان خواهیم بود.

در عین حال صندوق تأمين خسارت‌هاى بدنى نیز اعلام کرد که برای كمك به هموطنان سيل‌زده استان‌های گلستان و مازندران، يكسال استراحت براى پرداخت اقساط از سوی دارندگان پرونده در این صندوق در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصاد 24، هنوز از شرکت‌های البرز، کارآفرین، توسعه، سامان، رازی، سینا، تعاون، سرمد، حافظ و حکمت خبری در دست نیست و این شرکت‌ها هنوز درباره انجام تعهدات احتمالی خود در قبال سیل‌زدگان مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق شمالی اظهارنظر نکرده‌اند. با مراجعه به وبسایت‌های این شرکت‌ها نیز خبری به دست نمی‌آید و روابط عمومی این شرکت‌ها به تعطیلات نوروزی رفته‌اند!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان