تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سیل‌های اخیر چند میلیارد تومان خسارت وارد کرده است؟

این روزها اگرچه اکثر مردم به دنبال دریافت جزئیات جدیدی از بارش برف و باران و اخبار هواشناسی هستند تا از سیل و آبگرفتگی مصون بمانند اگر ته ذهن‌ها این سوال مطرح است که «میزان خسارت‌های وارده سیل‌های اخیر در استان‌های مختلف چقدر است؟»
سیل شمال کشور
اقتصاد24- برای رسیدن به پاسخ این سوال گزارش ما را دنبال کنید.

از همان روزهای آغازین سیل در مازندران و گلستان که کسی تصورش را نمی کرد به شیراز و اهواز و ... هم سرایت کند گمانه‌زنی‌ها درباره میزان خسارت های وارد آمده از سیل به این دو استان مطرح شد. در همان زمان وزیر راه و شهرسازی، خسارت اولیه سیل در مازندران و گلستان را 350 میلیارد تومان اعلام کرد که با توجه به آبگرفتگی‌های بعدی و خسارت‌هایی که در روزهای بعدتر تشدید شد، این میزان به طور قطع افزایش نیز یافته است.

در روزهای بعدتر مسئولان شهرهای مختلف سیل‌زده به ارائه آمار و ارقام درباره میزان خسارت‌های وارده از ناحیه سیل به شهرهای خود پرداختند؛ از جمله فرماندار بهشهر اعلام کرد که برآورد اولیه خسارتی که توسط سیل به این شهر وارد شده 100 میلیارد تومان است.

معاون عمرانی فرمانداری سوادکوه نیز گفت که براساس برآورد اولیه، بارندگی شدید همراه با برف هفته آخر اسفندماه گذشته 85 میلیارد تومان به این شهرستان خسارت وارد کرده است.

فرماندار نوشهر هم اعلام کرد که سیل اخیر حدود 56 میلیارد تومان به بخش تاسیسات زیربنایی، ابنیه و نیز واحدهای مسکونی مردم این شهرستان خسارت وارد کرده است .

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: بارندگی ها و سیلاب چند روز اخیر چهار هزار و 37 میلیارد ریال به راه های این استان خسارت وارد کرده است.

در عین حال فرماندار شیروان نیز گفت: براساس برآوردهای اولیه، سیل چند روز اخیر 161 میلیارد و 165 میلیون ریال خسارت به حوزه های مختلف این شهرستان وارد کرده است. فرماندار جاجرم نیز مبلغ 123 میلیارد و 970 میلیون ریال را به عنوان خسارت سیل و بارندگی‌های اخیر به این شهرستان واقع در خراسان شمالی عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم اعلام کرد: در اثر بارندگی و جاری شدن سیل در روزهای اخیر 185 میلیارد ریال به زیربخش های کشاورزی استان کرمانشاه خسارت وارد شده است.

از سوی دیگر رییس سازمان امور عشایری کشور، خسارات وارده به عشایر مستقر در استان گلستان در بارندگی، تندباد و سیلاب اخیر را 620 میلیارد ریال اعلام کرد.

فرماندار گلوگاه در استان مازندران نیز خسارت اولیه سیل هفته آخر اسفندماه گذشته به این شهرستان را 480 میلیارد ریال برآورد کرد.

فرماندار رامیان هم گفت: وقوع سیلاب ناشی از بارندگی های بسیار شدید در این شهرستان در شرق استان گلستان طبق برآوردهای اولیه 720 میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی مازندران میزان خسارت ناشی از سیل به راه‌های این استان را افزون بر سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

فرماندار آزادشهر نیز برآوردهای اولیه از خسارت بارش شدید برف و باران در این شهرستان واقع در شرق گلستان را 970 میلیارد ریال ذکر کرد.

از سوی دیگر فرماندار مینودشت گفت: بارندگی بسیار شدید که به وقوع سیل و آبگرفتگی در بخش هایی از این شهرستان واقع در شرق گلستان منجر شد، طبق برآوردهای اولیه دو هزار میلیارد ریال خسارت برجای گذاشته است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به خسارت بیش از 500 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی مازندران، گفت: با وقوع سیل، بخش زراعی 107 میلیارد تومان، باغبانی 266 میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان 67 میلیارد تومان و آب و خاک و امور زیربنایی 115 میلیارد تومان خسارت متحمل شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر به استان گلستان گفت: بررسی های میدانی حاکی است که به 50 کیلومتر از محورهای درگیر در سیل و رانش زمین با برآورد اولیه بیش از یک هزار میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

معاون آموزش و پرورش مازندران نیز اعلام کرد: سیلاب اخیر بیش از 10 میلیارد ریال خسارت به مدارس استان مازندران وارد کرد.

فرماندار گالیکش نیز گفت: به دنبال بارش های شدید چند روز اخیر در حوزه شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و وقوع سیل، حدود 500 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف این شهرستان وارد شد.

در عین حال رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختر نیز از وارد شدن خسارت ۱۰ میلیارد ریالی به آثار تاریخی این شهرستان بر اثر سیل خبر داد.

فرماندار شاهرود هم میزان خسارت وارده به این شهر را ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اندیمشک هم گفت: به واسطه بارش‌های اخیر سه هزار و ۴۱۰ میلیون ریال به دام سبک و آبزیان این شهرستان خسارت وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی این استان را ۱۸.۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دامغان نیز با بیان اینکه ۷۰ درصد امکانات و تجهیزات راهداری این شهرستان فرسوده است، گفت: سیلاب به ابنیه فنی و راه‌های دامغان ۳.۵ میلیارد تومان خسارت زد.

بر اساس این گزارش، هنوز از میزان خسارت‌های سیل در شیراز، اهواز و برخی شهرهای دیگر خبری منتشر نشده است.

در این میان بسیار شهرستان‌هایی هم هستند که میزان خسارت وارد شده را به صورت ریالی اعلام نکرده اما ابعاد خسارت را به گونه ای دیگر اعلام کردند. به طور مثال فرماندار شهرستان بندر گز گفته است سیلاب به 500 هکتار از مزارع این شهرستان خسارت وارد کرده است. همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: سیل اخیر به 340 کیلومتر راه ارتباطی روستایی در شمال و یک هزار و 300 کیلومتر در جنوب این استان خسارت وارد کرده است. همچنین ایرنا در خبری نوشته است: بارش باران آخرین یکشنبه سال 97 که منجر به سیلاب در بخش های مرکزی و شرقی مازندران شد، علاوه بر خسارات جدی به مناطق مختلف، بیش از 60 درصد از خزانه های شالی کشاورزان شهرستان فریدونکنار را نیز تخریب کرد.

همچنین مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگو اقتصاد۲۴ گفته است: بیشترین خسارات در استان‌های گلستان و مازندران گزارش شده است‌ که تاکنون حدود ۱۰ هزار قالی‌باف در گلستان، ۵۰۰ واحد صنفی گنبد، ۱۹۰۰ واحد صنفی و ۱۵۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی آق‌قلا و ۷۳۵ واحد صنعتی و ۷۲۰ صنفی در استان مازندران خسارت دیده‌اند.

به گزارش اقتصاد24، تمامی خسارت های ذکر شده در بالا، جدای از خسارت هایی است که به گردشگری مناطق سیل زده در ایام نوروز وارد شده است. به طور مثال مدیرکل میراث فرهنگی گلستان اعلام کرده است: سیل باعث کاهش ۴۰ درصدی مسافران نوروزی در گلستان شد.

در عین حال صنعت بیمه نیز قاعدتا بابت پرداخت خسارت‌های وارده به شهرهای سیل زده متحمل ضرر و زیان خواهد شد. در همین راستا غلامرضا سلمانی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است فقط در استان گلستان برای ۱۰ هزار واحد مسکونی پرونده تشکیل شده است. آمار سایر استان‌ها هنوز اعلام نشده است.

جدای از خسارت های پرداختی به واحدهای مسکونی، قطعا صنعت بیمه بابت پرداخت خسارت‌های وارده از ناحیه بدنه بیمه خودروهای آسیب دیده در سیل نیز متحمل ضرر و زیان خواهد شد که به جز بیمه ایران مازندران، هنوز آماری از سوی شرکت‌های بیمه در این زمینه ارائه نشده است. در همین راستا مدیرکل بیمه ایران مازندران  از پرداخت خسارت این شرکت به میزان ۵.۵ میلیارد تومان به سیل زدگان مازندرانی خبر داده است.

تمامی آمار ذکر شده بر اساس جستجوی در فضای مجازی به دست آمده است اما آنچه مسلم است اینکه حجم تخریب و خسارت سیل ورای از تصورات است کما اینکه بیشترین میزان خسارت وارده، کشته شدن 44 نفر در سیل‌ها در کشور است که خود ضایعه‌ای وصف ناشدنی است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود