تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

8 درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار تماس با اورژانس اجتماعی کشور ثبت شد که از این تعداد بیش از 200 هزار تماس، معادل هشت درصد، مرتبط با کودک آزاری بود.
کودک آزاری
اقتصاد24 - حبیب الله مسعودی فرید شامگاه چهارشنبه در حاشیه ضیافت مهربانی مرکز شیرخوارگاه و خانه نوباوگان شهید ثمین تاب زنجان افزود: اکنون 360 اورژانس اجتماعی در کشور فعالیت می کنند و همه شهرهای بالای 50 هزار نفر از خدمات این مرکز بهره مند هستند.

وی اظهار داشت: این سازمان به موضوع کودک آزاری حساس بوده و کارشناسان امر در هر مورد گزارش شده فوری وارد عمل می شوند و در مورد اخیری که در استان آذربایجان غربی به وقوع پیوست، مداخلات بهزیستی از ساعات اولیه انجام شد.

این مسئول ادامه داد: کودک آزاری جرم عمومی محسوب می شود و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و در صورت مشاهده باید گزارش شود.

وی اضافه کرد: مردم، افراد مستقر در مراکز درمانی و بیمارستانها، مدارس و مهدهای کودک در صورت دیدن موردی از کودک آزاری یا آثار و علائم آن می توانند با خط 123 اورژانس اجتماعی اطلاع رسانی کنند.

مسعودی فرید افزود: اکنون با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و آموزش و پرورش در قالب تقویت مددکاری اجتماعی در نظام سلامت و همچنین طرح نماد ' نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان' در حال انجام است.

وی اظهار داشت: بسیاری از کودک آزاری ها ممکن است به صورت خاموش رخ دهد، یعنی در خانواده ها به دلیل غفلت یا آزار روانی، تحقیر، توهین، تهمت و تبعیض باشد که راهکار این مساله نیز آموزش به خانواده هاست.

به گفته این مسئول، مشکلات خانوادگی رتبه اول تماس با اورژانس اجتماعی کشور در سال گذشته را داشته است.

** سامانه تصمیم در تمامی کشور راه اندازی می شود
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طی جلسات مکرر با رهبری و شورای اجتماعی کشور پنج آسیب اجتماعی از جمله حاشیه نشینی، طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی در نقاط آسیب خیز مطرح و بر رفع این معضلات تمرکز شده است.

وی اظهار داشت: این آسیب ها به ویژه واقعه طلاق، بخشی از یک کوه یخی داخل آب است که ابعاد بزرگ و آسیب های دیگری را به دنبال دارد و نشان می دهد قبل از تشکیل خانواده، صیانت از آن و موضوع مهارت های زندگی یا آموزش های پیش از ازدواج باید جدی گرفته شود.

این مسئول ادامه داد: 20 سال فعالیت کاری در حوزه اجتماعی به ویژه سه سال گذشته نشان می دهد موفقیت های خوبی در این حوزه کسب شده اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد که راهکار آن حرکت به سمت اقدامات پیشگیرانه است.

وی اضافه کرد: بهزیستی در ارتباط با آموزش مهارتهای زندگی و پیش از ازدواج جزء سازمان های پیشرو بوده و مشارکت مردم و رسانه های گروهی در آگاهی بخشی جامعه بسیار اثر گذار است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این سازمان برای کاهش طلاق سامانه تصمیم را از 2 سال گذشته در کشور راه اندازی کرده که در 20 استان کشور فعالیت خود را آغاز کرده و این سامانه تا سه ماه آینده در تمامی استان ها راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: این سامانه امکان رصد تمام داده های مربوط به مراجعان به دادگاه ها را فراهم می کند و بررسی ها نشان می دهد نرخ سازش مراجعه کنندگان به این سامانه 15 تا 25درصد بوده که این موفقیتی مهم در بحرانی ترین مرحله زندگی زوجین محسوب می شود.

مسعودی فرید افزود: عوامل متعددی از قبیل مسائل اقتصادی در نرخ ازدواج جوانان دخالت دارد و ارتقای این نرخ به ایجاد باورهای درست و کار همه جانبه ای برای ارتقای جایگاه خانواده ها نیاز دارد.

وی اضافه کرد: طلاق در 10 استان کشور شامل استانهای تهران، البرز، مازندران، گیلان، فارس، اصفهان، مرکزی و کرمانشاه نمود بیشتری دارد که در صورت پوشش کامل برنامه های بهزیستی تا80 درصد می توان وقوع آن را کاهش داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در بعد ملی طرح ها بر اساس نیاز ملی اجرا می شوند و علاوه بر برنامه توسعه پنجساله کشور برنامه توسعه استان ها نیز مبتنی بر تمامی حوزه ها لحاظ می شود.

وی اظهار داشت: موضوع حاشیه نشینی یکی از اولویت های این سازمان است که بسیاری از خدمات از جمله یک وعده غذای گرم در روستاها مهدها و مهدهای حاشیه شهرها به ویژه در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است و به این مهم باید توجه داشت که این مناطق هم ردیف با آسیب نیستند ولی می تواند زمینه های آن را فراهم کنند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه ها به جای توزیع یکنواخت آن باید در مناطق محروم و بین نیازمندان صرف شود و طبق برنامه ریزی ها خدمات در مناطق حاشیه نشین نیز تجمیع خواهد شد.

** سایت فرزند خواندگی در کشور راه اندازی می شود
معاون دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور نیز گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته سایت فرزند خواندگی در کشور راه اندازی خواهد شد.

دکتر احمد خاکی با اشاره به چگونگی واگذاری فرزندان به خانواده ها افزود: طبق شرایط اعلام شده زن و شوهری که پنج سال از زندگی آنها می‌گذرد و صاحب فرزند نشده‌اند، دختران و زنان مجرد طبق شرایط سنی تعیین شده صرفا فرزند دختر و کسانی که متقاضی فرزند دوم هستند، سه اولویت متقاضی فرزند خواندگی را شامل می شوند.

وی اظهار داشت: هم اکنون گرایش بیشتر خانواده ها برای فرزند خواندگی انتخاب فرزند دختر است و پسران سهم کمتری دارند که به این مهم باید توجه کرد.

این مسئول ادامه داد: تفکر گذشته برای فرزند خواندگی را بیشتر نوزادان تشکیل می داد که امروزه این روند تغییر یافته و کودکان در سنین بالاتر نیز انتخاب می شوند و در این میان خانواده ها، متقاضی فرزندانی هستند که پرونده پزشکی و نیاز به درمان دارند.

وی اضافه کرد: مراکز نگهداری زیرپوشش بهزیستی با رنج سنی مختلفی طبقه بندی می شوند، یعنی از صفر تا سه سال در مراکز شیرخوارگاه (دولتی) و سه تا 6 سال، 6 تا 12 سال، 12 تا 18 سال نیز در گرو‌ه های دختر و پسر توسط مراکز دولتی و غیردولتی مدیریت می شوند.

معاون دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: سیاست این دفتر واگذاری مراکز به بخش غیردولتی، هیات امنایی و مراکز خیریه است و در این ارتباط افراد با لیاقت، مسئولیت پذیر، عاشق و توانمند برای انجام این کار مهم انتخاب می شوند.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس به دنبال کاهش کودکان در مراکز نگهداری هستیم و اینکه کودکان بی سرپرست نیز زندگی طبیعی در کنار یک شبهه خانواده داشته باشند و هریک مسئولیتی بپذیرند.

خاکی افزود: سیاست‌ بهزیستی بر مرکزداری نیست و واگذاری فرزندان برای فرزندخواندگی به خانواده ها بصورت دائم و امین موقت پیگیری می شود و در این ارتباط تعامل خوبی بین قوه قضائیه، بهزیستی و ثبت‌احوال وجود دارد و همین امر موجب شده که واگذاری فرزندان روز به روز روند طبیعی و بهتری را طی کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته رشد 10 تا 12 درصدی واگذاری فرزندخواندگی در کشور به وقوع پیوست که این امر در سایه تعامل و همکاری ها حاصل شد و در برخی استانها عملکرد خوبی به ثبت رسید بطوری که بین 300 تا 400 فرزند به خانواده ها واگذار شد.

معاون دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: مراقبت فرزندان در خانواده‌های زیستی نیز از دیگر مسائل مورد توجه بهزیستی کشور است به این معنا که به جای ورود کودکان به مراکز بهزیستی یکی از وابستگان خانوادگی متقاضی، با همکاری قوه قضائیه و نظارت بهزیستی انتخاب می شود و در قبال نگهداری از کودک، سازمان بهزیستی هزینه آنها را پرداخت می کند.

این مسئول همچنین از اجرای طرح جدید 'امین موقت' خبر داد و گفت: در این طرح نیز فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست بصورت موقت تا زمانی که خانواده توانمند شود، در صورت صلاحیت واگذار می شوند.

وی اظهار داشت: افرادی که برای فرزندخواندگی انتخاب می شوند از تمامی جوانب مورد بررسی قرار می گیرند چرا که فرزندان واگذار شده مشکلات متعددی دارند.
خاکی افزود: سیاست دیگر دفتر واگذاری مراکز دولتی به غیر دولتی و حضور فرزندان در خانواده های زیستی است که تلاش می شود فرزندان بصورت دایم و امین موقت در خانواده ها باشند.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: توانمندی فرزندان پس از رسیدن به سن 18 سالگی در هنگام ترخیص اهمیت دارد و باید مهارت ها و شیوه های زندگی را فرا گرفته باشند که در این راستا برنامه هایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نیروها در شبهه خانواده بصورت تخصصی آموزش های لازم را فرا می گیرند و در این راستا کفایت شغلی در نظر گرفته می شود و پس از گذراندن آموزش های لازم و تایید دفتر شبهه خانواده استان در مراکز مربوطه فعالیت می کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟