تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

قیمت گذاری دستوری چالش صنعت خودروسازی کشور است؟

چرا هیچ وقت کارشناسان و فعالان صنعت خودرو از گرانی و قیمت تمام شده بالای قطعات یک خودرو سخنی به میان نمی‌آورند؟

قیمت گذاری دستوری چالش صنعت خودروسازی کشور است؟

اقتصاد۲۴- در روز‌هایی که به پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم با بررسی اوضاع و احوال خودروسازان، داد تظلم خواهی برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه در حوزه خودرو از یارانه سنگینی که صنعت خودروسازی از حساب مردم به آن‌ها می‌دهد شنیده می‌شود تا شاید تاثیری در حذف قیمت گذاری دستوری و کاهش مشکلات خودروسازان داشته باشد درحالیکه چالش‌های موجود در صنعت خودرو را باید در ساختار تامین ناکارآمد و غیرشفاف آن جست‌وجو کرد.

در این میان، برخی در لابه‌لای تحلیل‌های بدون پشتوانه که فقط به منظور منافع گروهی مشخص مطرح می‌شود، به مونتاژکاران فعال در صنعت خودروسازی حمله می‌کنند با این مضمون که منابع ارزی تماماً به مونتاژکاران تخصیص می‌یابد.

موضوع تخصیص ارز به مونتاژکاران در راستای جهت‌دهی به افکار عمومی و دست گذاشتن بر روی نقطه ضعف دولت، یعنی محدودیت منابع ارزی و گرفتن امتیاز افزایش قیمت برای دو خودروسازی بزرگ دولتی مطرح می‌شود که این نیز به فرض تحقق، در بلند مدت مشکلی را از صنعت خودروسازی کشور مرتفع نمی‌کند چرا که با افزایش قیمت خودروها، بلافاصله با کاهش تقاضا در بازار و افزایش قیمت دوباره قطعه سازان مواجه خواهیم شد.

اما فارغ از مسائل مذکور، این سوال مطرح می‌شود که چرا هیچ وقت کارشناسان و فعالان صنعت خودرو از گرانی و قیمت تمام شده بالای قطعات یک خودرو سخنی به میان نمی‌آورند؟ چرا نمی‌گویند به چه دلیل آهن، فولاد، مس، مواد پتروشیمی و سایر مواد اولیه که قیمت جهانی دارد و صنایع تولید کننده آن‌ها می‌توانند با صادرات، ارزآوری داشته باشند، باید در چرخه کارخانه‌های قطعه سازی و خودروسازی وارد شده و به تولید خودرو‌هایی که به قول خودشان همه از آن‌ها ناراضی هستند منجر شود و به دست ملت یارانه بگیر برسد. آیا اگر ورق فولادی و مس و آلومینیوم و مواد پتروشیمی و پلیمری و سایر مواد مصرفی در صنعت خودرو را صادر کنیم ارز آوری نخواهد داشت؟ جلوگیری از ارز آوری و اتلاف منابع ارز آور چه فرقی با ارزبری دارد؟

چرا نمی‌گویند این یارانه را در قیمت تمام شده بالای خودرو تولیدی، از جیب مردم می‌گیرند و می‌خواهند به خودشان بدهند؟ چرا نمی‌گویند در فرآیند خرید‌های خارجی و داخلی خودروسازان بزرگ دولتی، چه می‌گذرد؟ چرا نمی‌گویند قیمت خودروی استراتژیک یکی از دو خودروسازی بزرگ کشور که جدیدا دوباره قیمت گذاری شده است و در صورت‌های مالی شرکت تولیدکننده نیز این محصول زیان ندارد، در حال حاضر از نظر فنی با کدام خودروی مشابه خارجی که با قیمت حدود ۱۳۰۰۰ دلار به دست مصرف کنندگان می‌رسد، قابل رقابت است؟


بیشتر بخوانید: خودرو چینی بخریم یا نه؟


جالب است بدانید قیمت خودرو اکسنت تولیدی شرکت هیوندای در کره ۱۵.۷۰۰ دلار می‌باشد یا قیمت کیا ریو ۱۳.۹۰۰ دلار اعلام می‌شود و با اطمینان این دو خودرو از نظر کیفیت و سطح رضایت مصرف کنندگان بالاتر از خودرو مورد اشاره داخلی قرار می‌گیرد، اما هیچ کس نمی‌پرسد چرا با وجود نیروی انسانی بسیار ارزان‌تر از کشور کره جنوبی و قیمت مواد اولیه جهانی، خودرو‌های تولیدی دو خودروسازی بزرگ کشور غیر قابل رقابت با نمونه‌های مشابه جهانی است. حال چنانچه به سراغ برند‌های مشابه چینی برویم که وضع بسیار اسفناک‌تر خواهد شد.

به راستی مشکل صنعت خودروسازی کشور کجاست؟ آیا قیمت چالش این صنعت است؟ باید پاسخ دهیم، خیر! قیمت فقط ۲۰ درصد مشکل است و ۸۰ درصد مشکلات را باید در ساختار تامین ناکارآمد و غیرشفاف و بهای تمام شده بالا و غیر اقتصادی قطعات داخلی و خارجی و ساختار مالی معیوب و بازدهی پایین صنعت خودرو کشور جستجو کرد.

کارشناسان صنعت خودرو هیچ وقت به این موضوعات اشاره نمی‌کنند و صرفا فریاد وامصیبتا سر قیمت گذاری محصولات خودروسازان دولتی سر می‌دهند. کارشناسان یا از این موضوعات بی خبرند که دیگر کارشناس خواندن ایشان جای سئوال است و یا با خبرند و سکوت می‌کنند که دیگر وای به حال صنعت خودرو.

بنا بر این گزارش، سرانه میزان ارزبری خودرو‌های مونتاژی شرکت‌های اصلی بخش خصوصی بنابر گزارش‌های رسمی منتشر شده در شرکت مدیران خودرو حدود ۱۶۰۰۰ دلار برای هر دستگاه، در شرکت کرمان موتور حدود ۹۰۰۰ دلار و برای شرکت بهمن موتور حدود ۱۳۰۰۰ دلار است.

خاطرنشان می‌شود که سرانه میزان ارزبری برای شرکت ایران خودرو حدود ۳۵۰۰ دلار (زنجیره تامین) و این رقم برای شرکت سایپا حدود ۳۰۰۰ دلار می‌باشد و ناگفته نماند که فاصله خودرو‌های عرضه شده، توسط خودروسازان دولتی از نظر کیفیت و مشخصات فنی با نمونه‌های خودروسازان بخش خصوصی از زمین تا آسمان متفاوت است و جای بحث و گفتگو ندارد.

منبع: پرشین خودرو

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ لحظه انتقال پیکر رئیس جمهور و تیم همراه توسط امدادگران هلال احمر

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ویدئویی وایرال شده از شهید ابراهیم رئیسی

مردم امامزاده ابراهیم همچنان در چادر!

محمد مخبر کیست؟

طرح "کارگشا" بانک رفاه کارگران تمدید شد

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

طرح تسهیلاتی "میز کارگزاری" بانک رفاه کارگران بازنگری و تمدید شد

هدف بانک رفاه کارگران حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی است

پیام تسلیت مدیرعامل بانک رفاه کارگران در پی شهادت خادم الرضا (ع)، رئیس جمهور محبوب حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی

فیلمی که تلویزیون ترکیه از صحنه سقوط بالگرد رئیس جمهور منتشر کرد

اختلاف قیمت شاهین دنده‌ای و اتومات در بازار چقدر است؟

بهادری جهرمی: از رئیس‌جمهور می‌ترسیم که تعطیلی اعلام کنیم

جزئیات مراسم تشییع و تدفین ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی در گذر تاریخ

جزییات عزای عمومی و تعطیلی کشور

یارانه نقدی اردیبهشت ماه واریز شد

عکس/ استوری متفاوتی که حامد بهداد امروز منتشر کرد!

پیام تسلیت مدیرعامل بیمه معلم به مناسبت شهادت حضرت آیت الله رئیسی

اجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری به بیمه ملت سپرده شد

عکس/کنایه میثم درویشان‌پور طنزپرداز به خبر جعلی خبرگزاری فارس

واکنش رسول خادم به شهادت ابراهیم رئیسی+ عکس

خداحافظی عیسی آل کثیر با پیراهن پرسپولیس

فیلم / مراحل تشییع پیکر رئیسی و همراهان اعلام شد

بازار ارز امنیتی شد؟

شناسایی هویت شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور

خبر مهم درباره پرداخت حقوق‌ها و یارانه‌ نقدی+ فیلم

ژیلا صادقی برای همیشه ایران را ترک کرد + عکس

توضیح سازمان تامین اجتماعی درباره تاخیر حقوق بازنشستگان

فیلم/ محل سقوط بالگرد رئیسی ممنوع الورود شد

پیام تسلیت مولانا عبدالحمید در پی شهادت رئیس جمهور

داده‌های جدید درباره وضعیت کودکان کار در ایران

هنرمندانی که شهادت ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند + عکس

آخرین ورزشکاری که با شهید ابراهیم رئیسی دیدار داشت که بود؟ + عکس

پیشنهاد جدی خارجی برای سرمربی پرسپولیس

فیلم/بهادری جهرمی: آزمون‌های نهایی با قوت ادامه خواهد یافت

پیام علی لاریجانی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش

پیام محمود احمدی‌نژاد برای شهادت رئیسی و همراهانش

فیلم/ رادان خبر ترورش را تکذیب کرد

فیلم/دور افتخار پهپاد ترکیه‌ای بعد از پیدا کردن هلیکوپتر ابراهیم رئیسی

فیلم/ پوشش متفاوت المیرا شریفی مقدم در آنتن زنده تلویزیون

پیام تسلیت سرپرست بانک سینا در پی شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه

توییت تلخ قالیباف برای رئیسی

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه شد

معرفی مشخصات فنی هواگرد وی ۲۲ آسپری

افزایش قیمت غیرمنتظره قیمت بیت کوین

رهبر انقلاب: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت

قیمت قطعی و علی‌الحساب خودرو‌های برقی وارداتی اعلام شد

روایت یک فرود سخت و حادثه تلخ؛ چرا رئیس جمهوری ایران به مناطق مرزی سفر کرده بود؟

همزمانی دو انتخابات پس از ۴۳ سال

فیلم/اظهارات معاون اول روحانی درباره سید ابراهیم رئیسی

پرشدگی سدها به ۶۸درصد رسید+جدول