تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

عوامل مختلفی روی بازار آهن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن تأثیر می‌گذارند که نباید از آن‌ها غافل شد. به‌عنوان مثال، نوسان نرخ جهانی آهن و شمش فولاد، مقدار عرضه و تقاضا برای یک محصول فولادی خاص، نوسان در بازار داخلی، قیمت پایه در بازار بورس کالا و عوامل دیگر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار آهن تأثیر می‌گذارند. با این حال، در این مطلب به‌صورت اختصاصی به‌سراغ عواملی رفته‌ایم که روی سرمایه‌گذاری در آهن آلات و پیش بینی قیمت آهن تأثیر سرنوشت‌ساز می‌گذارند.

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

اقتصاد۲۴- به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، داشتن سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند موفقیتتان را چند برابر بیشتر کند؛ چرا که ریسک سرمایه‌گذاری‌تان به اندازه هر کدام از سهام یا دارایی‌ها تقسیم می‌شود. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار آهن مخصوصاً خرید آهن آلات و سرمایه‌گذاری در حوزه سهام آهن و مقاطع فولادی می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف مالی خاصی که دارید، یاری کند. ممکن است فکر کنید که سرمایه‌گذاری فقط به سهام، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود می‌شود، اما این‌طور نیست.

با همه این اوصاف، عوامل مختلفی روی بازار آهن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن تأثیر می‌گذارند که نباید از آن‌ها غافل شد. به‌عنوان مثال، نوسان نرخ جهانی آهن و شمش فولاد، مقدار عرضه و تقاضا برای یک محصول فولادی خاص، نوسان در بازار داخلی، قیمت پایه در بازار بورس کالا و عوامل دیگر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار آهن تأثیر می‌گذارند. با این حال، در این مطلب به‌صورت اختصاصی به‌سراغ عواملی رفته‌ایم که روی سرمایه‌گذاری در آهن آلات و پیش بینی قیمت آهن تأثیر سرنوشت‌ساز می‌گذارند.

چرا سرمایه‌گذاری در بازار آهن؟

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

بازار آهن، یکی از حیاتی‌ترین بازارهای اقتصاد جهانی و البته در ایران است. آهن و فولاد در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله ساخت‌وساز، حمل‌ونقل، تولید انرژی و کشتی‌سازی کاربرد دارند. در نتیجه، بازار آهن همیشه تحت تأثیر عوامل مختلفی مثل عرضه و تقاضای بالا، هزینه‌های تولید، تنش‌های ژئوپلیتیکی و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه فناوری است.

برای سرمایه‌گذاری که در صنایع وابسته به آهن آلات مثل صنعت ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات می‌تواند مثل هدف گرفتن 2 نشان با یک تیر باشد. بازار آهن، بازار همیشه پویا و فعالی است که تقریباً در هیچ بازه زمانی از تاریخ اقتصاد جهان، متوقف نشده است. البته، درک پویایی و نوسانات قیمت آهن برای سرمایه‌گذاری سهام آهن در بورس یا بازار آزاد بسیار مهم است تا سرمایه‌ای که در این زمینه گذاشته‌اید به سود واقعی برسد.

6 عامل مؤثر روی سرمایه‌گذاری در بازار آهن

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

پویایی بازار آهن آلات چه در جهان و چه در ایران، به‌دلیل عوامل مختلفی است که روی نوسان قیمت محصولات فولادی تأثیر می‌گذارند. این عوامل هم مفید و هم تا حد قابل توجهی دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالایی هستند. به‌زبان ساده‌تر، وقتی قیمت امروز یک نبشی فولادی مثل تیرآهن نمره 16 با قیمت فردای آن در بازار کاملاً متفاوت است، برای سرمایه‌گذار 2 نکته مهم دارد:

  1. نوسان قیمت محصول مورد نظر فردا به سود بیشتری می‌رسد و در بلندمدت سودآوری قابل توجهی دارد.
  2. اگر امروز سرمایه‌گذاری نکنید، محصول فولادی مورد نظرش را فردا باید با قیمت بیشتری بخرد و ضرر کنید.

بنابراین، شناخت عوامل مؤثر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار و مقایسه قیمت آهن در انبار اهمیت دارند. در ادامه با 6 عامل مهمی آشنا خواهید شد که عدم آشنایی با آن‌ها می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری در بازار آهن را از شما بگیرد:

1. تعادل در مقدار عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آهن آلات، تعادل بین مقدار عرضه و تقاضا در بازار است. اگر کمبود آهن به‌دلیل کاهش تولید یا افزایش تقاضا وجود داشته باشد، احتمال افزایش قیمت وجود دارد. از طرفی، اگر عرضه آهن آلات و مقاطع فولاد مازاد تقاضا باشد یا تقاضا برای خرید آهن آلات کاهش پیدا کند، احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

بنابراین، اگر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود، سودآوری در فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار آهن تقریباً نابود خواهد شد. در چنین شرایطی، کم‌تر خریداری رغبت می‌کند وارد خریدوفروش محصولات فولادی و آهن آلات شود.

2. هزینه‌های تولید آهن آلات

هزینه استخراج و فراوری آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

  • هزینه نیروی کار
  • قیمت تجهیزات
  • قیمت انرژی و سوخت تأمینی

طبیعی است که هزینه‌های تولید زیاد، می‌تواند قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی را بالا ببرد. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان به‌دنبال حفظ حاشیه سود خود هستند و قیمت محصولاتشان را بالا می‌برند. بنابراین، یکی از عواملی که می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری امروز شما در بازار آهن را تحت تأثیر قرار بدهد، افزایش هزینه‌های تولید آهن در کارخانه‌هاست که روزبه‌روز در حال افزایش هستند.

3. سیاست‌های دولت

سیاست‌های دولت به‌صورت مستقیم و حتی بیشتر از عوامل دیگر می‌تواند روی قیمت آهن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار آهن تأثیر منفی بگذارد. به‌عنوان مثال، تعرفه‌ها یا مالیات‌های وارداتی آهن می‌تواند عرضه آهن و مقاطع فولادی را در بازار داخلی کاهش دهد و منجر به افزایش قیمت‌ها شود. این در حالی است که یارانه‌ها یا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان آهن می‌تواند عرضه را در بازار داخلی افزایش دهد و منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

4. شرایط اقتصاد جهانی

شرایط اقتصاد جهانی از 3 روش مختلف روی قرصت‌های سرمایه‌گذار در بازار آهن ایران تأثیر می‌گذارد که عبارت‌اند از:

  • رشد اقتصادی: رشد اقتصادی در کشورها می‌تواند تقاضا برای خرید آهن و شمش فولادی را تحت تأثیر قرار دهد. در دوره‌های رشد اقتصادی، ساخت‌وساز و صنایع تولیدی به آهن بیشتری نیاز دارند. بنابراین، وقتی تقاضای آهن در بازار جهانی بالا برود، عرضه کاهش پیدا می‌کند و قیمت بالا می‌رود.
  • رکود اقتصادی: طبیعی است که رکود اقتصادی در کشورها باعث کاهش مقدار تقاضا برای خرید آهن آلات در بازار جهانی و بازارهای داخلی می‌شود و این مسئله می‌تواند کاهش قیمت را در پی داشته باشد. بنابراین، در هنگام سرمایه‌گذاری در حوزه آهن و مقاطع فولادی، اخبار اقتصادی را دنبال کنید تا در فرصت مناسب، دارایی خود را قبل از ضرر مالی بفروشید.
  • تجارت بین‌المللی: تجارت آهن و محصولات فولادی بین کشورها هم روی قیمت آهن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری افراد تأثیر می‌گذارد. تغییرات در تجارت بین کشورها تعادل عرضه و تقاضا را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

5. نوآوری و فناوری

موضوع نوآوری و فناوری در زمینه بازار آهن به 2 شکل روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأثیر می‌گذارند:

  • فرایندهای تولید: بهبود فرایندهای استخراج، فراوری و تولید آهن می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و تأثیر مستقیمی روی قیمت‌ها داشته باشد. بنابراین، انتخاب نوع محصول مورد نظرتان بر اساس کارخانه تولیدکننده بسیار مهم است. قبل از سرمایه‌گذاری روی محصولات فولادی و آهنی به کارخانه تولیدکننده و سابقه آن دقت کنید.
  • تکنولوژی‌های جدید: استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در معدن‌کاری، فراوری و حمل‌ونقل آهن می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها کمک کند. در نتیجه، نوآوری و فناوری به‌کاررفته در کارخانه‌های تولیدکننده آهن روی پتانسیل سرمایه‌گذاری آهن تأثیر می‌گذارد.

6. تغییرات آب‌وهوایی

جالب است بدانید که تغییرات آب‌وهوایی هم می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد. از آنجایی که بسیاری از مواد اولیه تولید آهن و بعضی از محصولات فولادی به‌صورت وارداتی به بازار داخلی راه پیدا می‌کنند، تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند مسیر حمل‌ونقل آهن را تحت تأثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال، طوفان‌ها و سیل‌های سهمگین در دریاها می‌تواند کشتی‌های حمل‌ونقل آهن با چالش بزرگ مواجه شوند و قیمت محصولات آهنی ناگهان افزایش پیدا کند.

همین حالا سرمایه‌گذاری کنید

با توجه به عوامل مهمی که روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آهن آلات اثر مستقیم می‌گذارند، بازار آهن دائماً در حال نوسان است. شما به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌توانید از نوسانات بازار به سود برسید، اما اگر همین حالا برای سرمایه‌گذاری اقدام نکنید، محصول فولادی مورد نظرتان را باید با قیمت خیلی بیشتر در آینده خریداری کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جالب عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی

پس لرزه تنش‌های بازار طلا در بازار ارز

اوسمار: سپاهان بلوف زده است

آقای گلزار این قرتی بازی‌ها از شما بعیده!

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس

اینفوگرافی/ سهم افغانستانی‌ها از یارانه‌های پنهان در سال چقدر است؟

توضیحات قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش

چرا بانک‌ها به پرداخت وام خرید خانه بی‌‏‌میل هستند؟

فیلم/ مورد عجیب مالیات طلافروش‌ها؛ ماهانه ۸۰۰ هزار تومان!

دوران حبس بابک زنجانی به پایان رسید!

اینفوگرافی/ ۱۰ سینمای پر فروش کشور در سال ۱۴۰۳

زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای به بار می آورد؟

فیلم/ گزارشی از قرارداد جنجالی شهردار تهران با چینی‌ها

تشکیل پرونده برای زمین‌خواری کاظم صدیقی

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

همه چیز درباره مصرف قلیان اکسیژن

ماجرای سحر دولتشاهی در سریال افعی تهران

فیلم/رقص جنجالی بهنام بانی با دست و بال بسته!

فیلم/ خانه لیونل مسی در میامی آمریکا با طراحی بی نظیر

آیا هنوز با ۲ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟ + جدول

جدیدترین نرخ رهن در بازار مسکن عبدل آباد + جدول

حمله از رسانه دولت به مجلس و مرکز پژوهش‌ها

خوشگذرانی بهنوش طباطبایی در یک سالن بولینگ + فیلم

تولیدات سایپا و ایران خودرو کجاست؟

درخشش نام البرز در دایره طلایی

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد

یارانه کدام دهک‌ها در سال ۱۴۰۳ حذف می‌شود؟

قیمت تخم مرغ امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

حرف زدن با محسن افشانی ۱۰ هزار دلار برایتان آب می‌خورد! + عکس

چگونه لاستیک دولتی بخریم؟+ جزییات

هوش مصنوعی برای همه: دوره‌ای جامع و کاربردی برای افراد با هر سطحی از دانش

خودرویی که محمدرضا پهلوی برای آموزش رانندگی ولیعهدش خرید + عکس و فیلم

آیا کانادا ویزای توریستی می‌دهد؟

مالیات در سال ۱۴۰۳ برای کدام گروه‌ها رشد خواهد کرد؟