تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

این اطلاعات درباره کولر خودرو حتما به دردتان می‌خورد

در این گزارش، به راهکار‌هایی برای خنک‌تر کردن کولر خودرو، تمامی اجزای تشکیل دهنده و کارکرد‌های آن به عنوان یکی از کاربردی‌ترین وسایل خودرو در فصل گرما، پرداخته شده است.

این اطلاعات درباره کولر خودرو حتما به دردتان می‌خورد

اقتصاد۲۴- در این مقاله، به شناخت قطعات و اجزا سیستم کولر خودرو و شرح وظیفه هر یک از این قطعات پرداخته می‌شود. این اطلاعات ضروری است تا هر راننده‌ای بتواند در مواقع ضروری، قطعه معیوب را از سایر قطعات تشخیص دهد. همچنین باید توجه داشت که عدم کارکرد یا عملکرد نامناسب هر یک از این قطعات، باعث بروز مشکل در سیستم و کارکرد کولر خودرو می‌شود.

فن الکتریکی کولر خودرو

وقتی فن الکتریکی کولر را نصب می‌کنیم، می‌توان آن را روی کندانسور یا رادیاتور قرار داد. اگر فن کندانسور کولر خودرو در جلوترین قسمت نسبت به رادیاتور نصب شود، طریقه نصب آن به این صورت است که هوای بیرون را مکیده و آن را به سمت سطح کندانسور می‌فرستد (وضعیت رانشی). اما اگر فن کندانسور در پشت کندانسور و در برابر موتور نصب شود، هوا را از سطح کندانسور مکیده و آن را به سمت موتور می‌فرستد.

شرایط استفاده از فن الکتریکی کولر خودرو نسبت به شرایط نصب آن ممکن است متفاوت باشد. در صورتی که یک سوئیچ فشار سه حالتی وجود داشته باشد، فن الکتریکی با افزایش یا کاهش فشار قطع و وصل می‌شود. در غیر این صورت، فن به‌صورت دائمی و همراه با روشن شدن سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می‌شود.

در بعضی موارد، فن کندانسور کولر خودرو توسط یک سنسور حرارتی (thermistor) کنترل می‌شود. به این ترتیب، فن همزمان با روشن شدن موتور روشن و خاموش می‌شود و در واقع بسته به شرایط حرارتی موتور عمل می‌کند.

اواپراتور کولر خودرو

یکی از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو، اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه ایجاد برودت و کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. همچنین، یکی از وظایف مهم اواپراتور کولر خودرو، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است.

فن الکتریکی کولر، با ایجاد جریان سریع هوا، از طریق سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. در این روند، رطوبت موجود در هوا تقطیر شده و قطرات آب از طریق لوله‌های خاصی به خارج از کابین منتقل می‌شوند.

سیستم کولر خودرو دارای دو سوئیچ کنترلی است. یکی از این سوئیچ‌ها، در صورتی که فشار گاز کم یا زیاد شود، کمپرسور را از مدار قطع می‌کند. سوئیچ دیگر نیز جلوی ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور را می‌گیرد. عدم کارکرد مناسب هر یک از این سوئیچ‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم کولر خودرو شود.

کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر خودرو، وظیفه حرکت دادن گاز مبرد در سیستم کولر خودرو را داراست. با گرداندن گاز در اجزاء سیستم، کمپرسور مانند قلب مجموعه عمل می‌کند. همچنین، کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم‌فشار خروجی از اواپراتور را افزایش می‌دهد.

کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد. کمپرسور‌هایی که در سیستم‌های کولر خودرو استفاده می‌شوند، باید وزن و حجمی مناسب با قدرت موتور داشته باشند تا به راحتی در محل مورد نیاز قرار گیرند و بار اضافی بر موتور اتومبیل ایجاد نکنند.

کندانسور کولر خودرو (رادیاتور کولر)

کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را در سیستم کولر خودرو بر عهده دارد. کندانسور یا رادیاتور کولر خودرو، گرمایی که توسط اواپراتور از گاز مبرد در داخل سیستم جذب می‌شود، را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌کند.

رسیوردرایر کولر خودرو

رسیور درایر به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت عمل می‌کند. این قطعه معمولاً دارای یک پرشرکنترل (مانوستات) ایمنی است که در صورتی که فشار گاز کمتر یا بیشتر از حد تعیین شده باشد، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع می‌کند.

همچنین، روی رسیور درایر یک شیشه به عنوان شیشه رؤیت وجود دارد. این شیشه رؤیت به ما امکان می‌دهد گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل کنیم و بتوانیم به وضوح گاز را مشاهده کنیم.
در کل، رسیور درایر علاوه بر ذخیره سازی گاز مبرد، نقش مهمی در کنترل و ایمنی سیستم کولر خودرو دارد و با استفاده از پرشرکنترل و شیشه رؤیت، عملکرد و وضعیت گاز را مانیتور و کنترل می‌کند.

شیر انبساط کولر خودرو

شیر انبساط کولر در سیستم کولر خودرو، نقش تعیین کننده میزان صحیح گازی است که از کندانسور به داخل اواپراتور انتقال می‌یابد، از طریق یک فیلتر. همچنین، این قطعه قادر است فشار مبرد را به صورت ناگهانی کاهش دهد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار می‌کند، شیر انبساط کولر خودرو باز می‌شود و مبرد مایع، از طریق صافی موجود در ورودی مایع با فشار بالا، به گاز با فشار بالا تبدیل می‌شود.

سیم کشی سیستم کولر خودرو

درخت سیم کولر در سیستم کولر خودرو، وظیفه انتقال فرمان‌های مرتبط با اجزا و مجموعه کولر را بر عهده دارد و همچنین برق را به این اجزا منتقل می‌کند. در خودرو‌های جدید، معمولاً تمامی فرمان‌ها توسط واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و از طریق درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده می‌شوند.

کلید کنترل فشار یا مانوستات کولر خودرو

کلید کنترل فشار، که به‌طور معمول مانوستات (MANOSTAT) نامیده می‌شود، دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد. اولاً، محافظت از اجزاء سیستم در برابر خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار، و دوماً، کنترل تغییرات فشار کندانسور. این سوئیچ به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود:

الف) کلید کنترل فشار پایین
ب) کلید کنترل فشار بالا
پ) کلید کنترل فشار سه مرحله

الف - این کلید معمولاً روی رسیور/درایر نصب می‌شود و دارای دو ترمینال است. یک طرف آن به کلاچ برقی و طرف دیگر به ترموستات وصل می‌شود.

نحوه عملکرد کلید فشار پایین بسیار ساده است. در داخل این کلید، یک سیلندر یا دیافراگم وجود دارد که در صورت تشخیص فشاری کمتر از مقدار تنظیم شده، مدار الکتریکی را قطع می‌کند. در صورت کاهش فشار ناشی از نشت در سیستم کولر خودرو، این کلید باعث قطع کمپرسور می‌شود تا از وقوع آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. کلید فشار پایین به طور عمومی نوعی معمولاً بسته (normally closed) است.

ب - این کلید معمولاً روی رسیور/درایر نصب می‌شود و عملکرد معکوس کلید فشار پایین را دارد. اما همچنان در مدار الکتریکی قرار می‌گیرد. در واقع، کلید فشار بالا مدار الکتریکی مرتبط را در صورتی که فشار اعمال شده روی سیلندر یا دیافراگم بیشتر از مقدار تنظیم شده روی فنر (معمولاً ۲۷ تا ۳۲ بار) باشد، قطع می‌کند. این کلید باعث توقف کارکرد کمپرسور کولر خودرو در صورت افزایش فشار سیستم می‌شود و از آسیب به کمپرسور و ترکیدن شلنگ‌ها و سایر اجزاء جلوگیری می‌کند. کلید کنترل فشار بالا نیز به طور عمومی نوعی معمولاً بسته است.

پ - در خودرو‌هایی که از فن الکتریکی برای خنک کردن موتور استفاده می‌شود یا در حالت‌هایی که جریان هوای عبوری از کندانسور زیاد است، از این کلید فشار استفاده می‌شود. این نوع کلید فشار نیز بر روی مسیر و لوله‌های گاز فشار بالا نصب می‌شود و به همان شکلی که پیشتر گفته شد، عمل می‌کند. این کلید دارای چهار ترمینال برقی است.

وظایف یک کلید فشار سه وضعیتی عبارت است از:

کنترل فشار پایین
کنترل فشار بالا
کنترل کارکرد فن الکتریکی کندانسور

عملکرد دو مورد اول به همان صورت می‌باشد.

سومین خصوصیت این کلید باعث می‌شود که فن کندانسور کولر خودرو تنها در مواقع نیاز و زمانی که شرایط سیستم ایجاب می‌کند وارد مدار شود. کنترل فن الکتریکی توسط دو سطح فشار تنظیم‌شده انجام می‌شود. زمانی که فشار رانش به سطحی بالاتر از فشار ماکزیمم رسید فن الکتریکی وارد مدار شده و یا فن در دور دوم شروع به کار می‌کند (در صورتی که فن دو دور باشد) و پس از آنکه فشار از به مقدار تنظیم شده رسید، فن کندانسور از مدار خارج می‌شود. کارکرد پیوسته فن الکتریکی سبب افزایش توان مصرفی، صدا و کاهش طول عمر فن می‌شود. مقادیر تنظیم شده روی کلید فشار سه‌حالته که بستگی به وظیفه این

قطعه دارد به ترتیب عبارت است از:

کلید فشار پایین در فشار ۲٫۵ bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع می‌کند.

کلید فشار بالا در فشار ۲۷ bar تا ۳۲ bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع می‌کند.

فن الکتریکی کندانسور حدوداً در فشار ۱۶ bar وارد مدار شده و در ۱۲ bar از مدار خارج می‌شود.

وظیفه شلنگ‌ها در سیستم کولر خودرو

شلنگ‌ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده دارند. هدف از ساخت شلنگ‌ها این است که اجزاء سیستم، در تمام شرایط کاری، به خوبی و با کارایی مناسب عمل کنند. این شلنگ‌ها باید طبق استاندارد‌های بین‌المللی مانند استاندارد‌های SAE (انجمن خودروسازان آمریکا) ساخته شوند.

لایه داخلی شلنگ کولر خودرو نقشی بر عهده دارد که از نفوذ مبرد جلوگیری کند و در دامنه دمایی بین -۳۰ درجه سانتیگراد تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد، استحکام فیزیکی و شیمیایی مناسبی داشته باشد.

قسمت میانی شلنگ از یک سری الیاف بافته شده تشکیل شده است که باعث افزایش مقاومت شلنگ در فشار‌های بالاتر از ۱۷۵ اتمسفر می‌شود.

لایه بیرونی شلنگ از موادی با مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت ساخته شده است.

اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگ‌ها استفاده می‌شوند، براساس نحو اتصال اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو، انتخاب می‌شوند. دو نوع رایج اتصالات عبارتند از فیتینگ‌های اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فیتینگ‌های دارای اورینگ (O-Ring fitting).

در همه موارد، باید توجه داشت که اتصالات به سرعت و به راحتی انجام شوند و در عین حال، در تمام شرایط کاری، ضمانت آب‌بندی خود را حفظ کنند.

سوئیچ A/C در کولر ماشین

سوئیچ A/C در سیستم کولر خودرو وظیفه روشن و خاموش کردن کولر را بر عهده دارد و در خودرو‌های مختلف با شکل‌های متفاوتی وجود دارد. عموماً، این سوئیچ دارای یک LED است که وضعیت روشن یا خاموش بودن آن را نمایش می‌دهد. همچنین، در برخی از خودرو‌های جدید، این قطعه حذف شده است و سیستم تهویه همراه با روشن شدن خودرو به صورت خودکار فعال می‌شود و تنها تنظیم دما می‌بایست انجام شود.


بیشتر بخوانید:  نکات مهم برای نگهداری از گیربکس دستی خودرو


گاز کولر خودرو

خواص گاز R ۱۳۴ کولر استاندارد که برای شارژ گاز کولر ماشین استفاده می‌شود، به شرح زیر است:

دما و فشار بحرانی مبرد، بالاتر از دما و فشار کاری سیستم
دمای انجماد پایین‌تر از نقطه انجماد کاری سیستم

گاز نباید اشتعال‌زا باشد، قابل‌انفجار نباشد و سمی نیز نباشد.

زیست محیطی، مضر نبودن برای لایه ازون

زیست محیطی، پتانسیل گلخانه‌ای

راهکار‌هایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

بهتر است در ابتدای فصل گرما، برای اطمینان از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن، بررسی انجام دهید. بدلیل اینکه کولر خودرو فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است، تمیز نگه داشتن یا تعویض فیلتر‌های تصفیه هوای سیستم تهویه ضروری است. این کار باعث کاهش احتمال ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی می‌شود و همچنین بهره‌برداری بهتر از سرمای کولر را فراهم می‌کند. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو می‌تواند میزان قارچ‌ها و آلودگی‌های هوا را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.
در صورت امکان، خودرو را در زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر لازم است، هنگام بازگشت، قبل از روشن کردن کولر، چند دقیقه شیشه‌ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر فعال کنید. بهتر است حتی کمی حرکت کنید تا هوا تعویض شود و دمای داخل خودرو متعادل شود. در این صورت، وقتی کولر را روشن می‌کنید، فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

در حالت کارکرد کولر، به ویژه در خودرو‌های با کمتر از شش سیلندر، توان خودرو کاهش می‌یابد. در این شرایط، از حرکت با سرعت بالا، به ویژه در مسافت‌های طولانی، خودداری کنید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت، به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید و همچنین مصرف سوخت را افزایش می‌دهید.

هنگام رانندگی در ترافیک شلوغ یا در مسیر‌های کوهستانی با شیب تند، بهتر است کولر را برای مدتی خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید، زیرا در این شرایط معمولاً موتور خودرو بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد.

در هنگام فعالیت کولر، استفاده از پنجره‌های باز توصیه نمی‌شود. بسته بودن پنجره‌ها باعث کاهش فشار به کولر و کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود، همچنین هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به سرمتأسفانه، به دلیل محدودیت‌های قطعه‌بندی، نمی‌توانم متن را کامل تغییر دهم و قسمت بعدی را اضافه کنم. با این حال، اطلاعاتی که در اختیار دارید، بسیار مفید و کامل است. اگر سوال دیگری دارید یا نیاز به راهنمایی دیگری درباره خودرو دارید، من در خدمت شما هستم.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

با این خوراکی‌ها خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری را دور کنید

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

آخرین آمار از تعداد کودکان کار در پایتخت