تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

سامانه یکپارچه فروش خودرو و چند ابهام

در حالی سامانه یکپارچه فروش خودرو با هدف شفافیت بیشتر و تخصیص خودرو به مشتریان واقعی از روز سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت) آغاز به کار کرده است که محدودیت‌های ثبت‌نام و شرایط آن تفاوت چندانی با طرح‌های فروش گذشته ندارد و فقط امکان خرید یک خودرو (از خودروسازان دولتی و خصوصی) فراهم شده، اما برای فروش‌های حواله‌ها به غیر یا تخصیص خودرو با اولویت خانواده‌های بدون خودرو فکری نشده است؛ ضمن اینکه همچنان برخی می‌توانند با کارت ملی‌های اجاره‌ای و خرید اطلاعات افراد اقدام به ثبت‌نام کنند!

سامانه یکپارچه فروش خودرو
اقتصاد۲۴- از روز سه‌شنبه گذشته سامانه یکپارچه فروش خودرو کار خود را رسما آغاز و اولین طرح فروش را اجرایی کرده است. علیرغم همه توضیحات در مورد نحوه سازوکار و بیان هدف‌ها از ایجاد چنین سامانه‌ای (که مهمترین آن ایجاد شفافیت و هدفمندی تخصیص خودرو و کسب رضایت مشتریان بوده است)، اما هنوز ابهاماتی در رابطه با این سامانه وجود دارد.
مهمترین پرسش این است با توجه به اینکه شرایط فروش و محدودیت‌های ثبت‌نام تغییر چندانی نسبت به شیوه‌های فروش قبلی ندارد و تقریبا همان شرایط بدون کم‌وکاست چندان اعمال می‌شود، پس چه شفافیتی و واقعی‌سازی تقاضا رخ خواهد داد؟ به نظر نمی‌رسد صرف اینکه دیگر مشتریان با خرید یک خودرو بطور مثال از شرکت دولتی، حق خرید خودرو از شرکت‌های خصوصی را نداشته باشند، عملا مشکلی از حجم تقاضا و صف‌های طولانی برای خرید خودرو‌های دو خودروساز بزرگ را حل کند.
از سوی دیگر باتوجه به اینکه قرار بود از میزان دلال‌بازی‌ها کم شده و خودرو به مصرف‌کننده واقعی تخصیص داده شود، انتظار می‌رفت حداقل در مراحل ابتدایی، اولویت با خانواده‌های بدون خودرو باشد و شرط عدم پلاک فعال در خانواده اعمال شود؛ اما همچون روال طرح‌های قبلی تنها شرط عدم پلاک فعال انتظامی برای شخص متقاضی وجود دارد.
از سوی دیگر علیرغم اینکه صحبت‌ها بر سر حذف فرآیند قرعه‌کشی برای تخصیص خودرو‌ها بود، اما با این روش تنها پای برخی خودروسازان خصوصی که محدودیتی برای فروش نداشتند و عرضه محصولاتشان بدون قرعه‌کشی بود، به چرخه قرعه‌کشی باز شده است. بطور مثال گروه بهمن‌موتور یا مدیران‌خودرو که در این سامانه چهار محصول دیگنتی و فیدلیتی (بهمن موتور) و تیگو ۸ در دو مدل پرو و کلاسیک را در قالب فروش فوری عرضه کرده‌اند، از طریق قرعه‌کشی این کار را انجام خواهند داد؛ در حالی که تا پیش از این قرعه‌کشی انجام نمی‌دادند.
این از جمله موضوعاتی است که علاوه بر نارضایتی خودروسازان خصوصی، انتقاد فعالان و کارشناسان صنعت خودرو را هم به‌دنبال داشته است و عنوان می‌شود، چرا شخصی که توانایی مالی برای خرید چند خودرو (به‌ویژه از خودروسازان خصوصی) دارد، بایستی دستش بسته شود؟
همچنین فروش حواله‌ها و واگذاری امتیاز و حقوقی ناشی از برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها به اشخاص ثالث ممنوع بود؛ اما بر هیچ کس پوشیده نیست که حواله‌ها به‌راحتی در معرض خرید و فروش قرار می‌گرفت و نهادی مانع از این کار نبود. این موضوع هم از جمله مهمترین مواردی است که در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز مورد توجه قرار نگرفته و برای آن راهکاری اندیشیده نشده است.


بیشتر بخوانید: صفر تا صد شیوه جدید فروش خودرو اعلام شد


از سوی دیگر همانطور که اشاره شد، هدف اصلی از ایجاد این سامانه، فروش و عرضه جامع محصولات تمام خودروسازان، کاهش نقش دلالان و تخصیص خودرو به مشتریان واقعی و افزایش منافع مشتریان اعلام شده است، اما تا به اینجای کار باتوجه به اینکه تغییر خاصی در روند فروش و عرضه ایجاد نشده، بعید به نظر می‌رسد که مشکلات و آشفتگی‌های بازار خودرو حل شود؛ چراکه مشکل اصلی بازار خودرو، صف‌های طولانی و هجوم افراد برای شرکت در این بخت‌آزمایی و قیمت‌های افسارگسیخته خودرو در بازار آزاد (که این نیز نتیجه جذابیت نحوه فروش به شیوه قرعه‌کشی باتوجه به اختلاف شدید قیمت کارخانه‌ای محصولات تا بازار آزاد است و حضور پر رنگ دلالان)، همه و همه تنها برای محصولات دو خودروساز دولتی است.
علاوه براین، در طرح‌های فروش قبلی علیرغم اینکه به هر کدملی، یک خودرو اختصاص پیدا می‌کرد و هر نفر یکبار امکان خرید خودرو داشت، اما بازار خرید کدملی اشخاص داغ بود و دلالان اقدام به خرید شماه ملی و مشخصات افراد می‌کردند. همچنین فروش حواله‌ها و واگذاری امتیاز و حقوقی ناشی از برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها به اشخاص ثالث ممنوع بود؛ اما بر هیچ کس پوشیده نیست که حواله‌ها به‌راحتی در معرض فروش قرار می‌گرفت و نهادی مانع از این کار نبود. این موضوع هم از جمله مهمترین مواردی است که در سامانه یکپارچه فروش خودرو مورد توجه قرار نگرفته و برای آن راهکاری اندیشیده نشده است.

هایما‌های بدون قرعه‌کشی هم وارد چرخه بخت‌آزمایی شدند

سامانه یکپارچه فروش خودرو عملا تغییری در شیوه فروش و عرضه محصولات دو خودروساز دولتی ایجاد نکرده است. ضمن اینکه در همین اولین دوره فروش، محصولات خانواده "هایما" ایران‌خودرو که بیش از یکسال بدون فرآیند قرعه‌کشی عرضه می‌شد، دوباره به چرخه قرعه‌کشی وارد شده است. این در حالیست که طبق ادعای مسئولان قرار است خودرو‌ها به‌تدریج و یک‌به‌یک، همزمان با افزایش عرضه و واقعی شدن تقاضاها، از فرآیند قرعه‌کشی حذف و آزادانه عرضه شوند.
در حالیکه به گفته مسئولان قرار است خودرو‌ها به‌تدریج و یک‌به‌یک، همزمان با افزایش عرضه و واقعی شدن تقاضاها، از فرآیند قرعه‌کشی حذف و آزادانه عرضه شوند، دیدیم که خودرو‌های خارج از چرخه بخت‌آزمایی (علاوه‌بر محصولات خودروسازان خصوصی) حتی در محصولات خودروسازان داخلی هم به این چرخه بازگرداننده شده است؛ بنابراین این سوال مطرح است که چرا خودرو‌هایی همچون محصولات خانواده هایما که بدون فرآیند قرعه‌کشی عرضه می‌شدند هم وارد این سیستم و سامانه شده‌اند؟
این سوال  از معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، اما پاسخی به آن داده نشد.

علاوه براین، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید دارد که تقدم تاخیر زمان ثبت‌نام متقاضیان در برنده شدن در این شیوه فروش یک مزیت نسبت به طرح‌های گذشته است. در فروش‌هایی غیر از طرح‌هایی که بدون قرعه‌کشی انجام می‌شدند و مهلت ثبت‌نام تا زمان تکمیل ظرفیت بود، شاید این موثر نبودن تقدم و تاخیر در ثبت‌نام مزیت به‌حساب آید، اما سوال اینجاست که در فروش محصولات دو خودروساز بزرگ که همه دست‌وپا شکستن‌ها بخاطر آن‌هاست، این عدم موثر نبودن تقدم و تاخر چه مزیتی خواهد داشت؟ در طرح‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا (جز فروش محصولات خانواده هایما و اخیرا شاهین که بدون فرآیند قرعه‌کشی بودند) هم تقدم و تاخیر ثبت‌نام، تاثیری نداشت.
در فروش در قالب سامانه یکپارچه تنها مهلت برای ثبت‌نام و میزان خودرو عرضه شده افزایش یافته است. شاید برخی تصور کنند که همین افزایش عرضه تا بطور مثال ۲۰۰ هزار دستگاه، اقدام بسیار خوبی است و می‌تواند حجم بیشتری از تقاضا را پاسخ دهد، اما فراموش نکنیم که در شیوه‌های قبلی، طرح‌ها بصورت هفتگی بطور مثال برای ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه (مجموع طرح‌های عادی و طرح ویژه مادران) خودرو انجام می‌شد؛ بنابراین در ماه بطور میانگین طی چهار نوبت (هر نوبت ۱۵ هزار دستگاه خودرو) در مجموع ۶۰ هزار خودرو عرضه می‌شد، اما حالا قرار است هر سه ماه یا چهار ماه یکبار طرح فروش اجرا و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شود؛ بنابراین می‌توان گفت اتفاق چندان ویژه‌ای رخ نخواهد داد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ قیمت طلا و سکه در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۴

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ فخرالدوله، دختر مظفرالدین شاه در دوران پیری ۷۳ سال پیش

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با سپاهان

عکس/ کودکی حاج‌قاسم سلیمانی در حال دوچرخه‌سواری

عکس/ نظر سنجی عجیب نظر مردم آمریکا درباره اسرائیل

عکس/ نیوشا ضیغمی در کنار همسرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرسپولیس مقابل سپاهان چوبله شد

اعتراض سپاهانی‌ها به داوری قبل از پایان بازی با پرسپولیس

طیب نیا گزینه جدی دولت برای وزارت اقتصاد است

تراکتور یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

شعار تند هواداران تیم پرسپولیس علیه مدیریت باشگاه

الناز ملک کیست؟ /همه چیز درباره بازیگر نقش آیسان سریال سقوط

کرملین: پوتین پیام رهبر انقلاب را پاسخ داد

معرفی هلیکوپتر شناسایی مسلح OH-۵۸D کیووا

بازیگران بین‌المللی نقش بیشتری ایفا می‌کنند

تشکیل پرونده برای خفت‌گیران زن سالمند

لیست جدید خوراکی‌های غیرمجاز

توئیت جدید سخنگوی دولت با ۲ هشتگ معنادار

پرداخت حقوق بازنشستگان کارگری آغاز شد

ترکیب پرسپولیس برای الکلاسیکو اعلام شد

دماوند در شوک سرمای ناگهانی

لاوروف: ویزای بین ایران و روسیه لغو می‌شود

جزئیات فوت دو قاضی از زبان پلیس

هدیه ویژه تراکتور به هواداران ملوان

حل مشکل صدور کارت‌های ملی تا ۱۴۰۵

قیمت جدید دام‌زنده ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول

عکس/ مراسم عروسی الهام علی‌اف و مهربان علیوا ۴۲ سال پیش با دسته گل های خاص

فیلم/ افشاگری پیمان یوسفی از تیم ملی نوجوانان

وضعیت استقلال برای جام حذفی مساعد نیست

فیلم/ خودنمایی خطرناک در مراسم عروسی

آغاز فروش محصولات ایران‌خودرو با تحویل ۳ ماهه+ جزئیات

فیلم/ دعوت پزشکیان از پوتین برای سفر به ایران

عکس/ ژست احساسی سارا و نیکا با دو برادر خود در برج میلاد

خبر مهم وزیر ارتباطات درباره اینترنت ماهواره‌ای

زیبایی بی نظیر بارش برف بهاری در زنجان

عکس/ چهره جالب پرنسس دایانا ۳۹ سال پیش در خیمه سلطنتی عربستانی‌ها با لباس تابستانی

عراقچی در دیدار با وزیر خارجه روسیه چه گفت؟

دیدار جولانی و نخست‌وزیر عراق در قطر

فیلم/ انهدام بزرگ‌ترین باند فروش اعضای بدن

عکس کمتر دیده شده از شناسنامه قدیمی رهبری

عکس/ استایل شیک صحرا اسداللهی با بند عینک خاص

عکس/ چهره مهین السلطنه و مهین الدوله، زنان مظفرالدین شاه ۱۱۷ سال پیش با لباس توری و ابرو‌های پیوسته

گروسی از تهران تذکر گرفت؛ اعتراض ایران به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس

استانی شدن اجاره بهای واحد‌های مسکونی/ قیمت‌ها کنترل می‌شود؟

عکس/ چهره بامزه المیرا شریفی مقدم در ۸ سالگی با لباس مدرسه

افزایش چشمگیر معاملات صندوق‌های ETF

فیلم/ برف بهاری جنگل‌های هیرکانی را سفیدپوش کرد

اولین واکنش الهامی به استعفا از هدایت نساجی

ماجرای عجیب آدم‌ربایی توسط اتباع غیرمجاز افغانستانی

فیلم/ نمایش پهپاد چندمنظوره ابابیل ۵ در رژه روز ارتش

عکس/ ژست جالب ملک سعود پادشاه عربستان ۷۲ سال پیش در حال اسب سواری با لباس سنتی

چهار پیش‌بینی مهم از آینده ریپل

فیلم/ تیزر رسمی سریال جدید ترلان پروانه منتشر شد

عکس/ قاب صمیمی رحمان و رحیم در کنار سارا و نیکا سوژه شد

کف قیمتی طلای جهانی بالاخره شکسته شد

فیلم/ اهدای حلقه گل سامورایی به ترامپ