تاریخ انتشار: ۰۵:۱۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

جاذبه‌های دیدنی بندر بادگیرها

لافت روستای کم جمعیتی است که قدیمی مربوط به هزاره اول دارد. خانه‌های قدیمی بومیان منطقه است که فشرده به یکدیگر قرار گرفته و بادگیرهایی در کوچه‌های باریکش نمایان است. این منطقه روستایی با یک جاده ساحلی به اقیانوس می‌رسد. این روستا را به نام بند بادگیرها نیز می‌شناسند.

اقتصاد۲۴ - روستای بندری لافت به بادگیرها و معماری بومی‌اش معروف است. این روستا در محدوده منطقه آزاد قشم قرار دارد. اگر به لافت سفر کردید، حتماً بازدید از قلعه پرتغالی ها و چاه های تاریخی را هم در دستور کار قرار دهید. 

لافت روستای کم جمعیتی است که قدیمی مربوط به هزاره اول دارد. خانه‌های قدیمی بومیان منطقه است که فشرده به یکدیگر قرار گرفته و بادگیرهایی در کوچه‌های باریکش نمایان است. این منطقه روستایی با یک جاده ساحلی به اقیانوس می‌رسد. این روستا را به نام بند بادگیرها نیز می‌شناسند. این روستا بعد از ظهرهای دل انگیزی دارد؛ درست وقتی که اشعه‌های خورشید بر بادگیرها می‌تابد. 

تک مناره سفید رنگی در لافت قابل مشاهده است که مسجد روستا است. روستای لافت جاذبه‌های بی نظیری دارد. از جمله مشاغل روستاییان منطقه لنج سازی، صیادی، لنج داری، باغداری و کشاورزی، تولید صنایع دستی، علف چینی یا سرشاخه چینی و دامداری است. 

قلعه نادری لافت 

قلعه نادری در جنوب روستای لافت قرار گرفته است. قلعه‌ای سنگی است که طی سالیان دراز قدیم ساخته شده است. طبق برخی روایات این قلعه پیش از اسلامی ساخته شده است. برکه آب و آب انبارهای قدیمی جزو در کنار این سازه سنگی دیده می‌شود. 


بیشتر بخوانید:  نقش موثر قشم در حفظ امنیت، کیفیت و اصالت کالا و خدمات در داخل و خارج از کشور


قلعه پرتغالی‌ها

 قلعه پرتغالی‌ها یکی از مراکز دیدنی است که هر گردشگری که به این منطقه سفر کند حتما از آن بازدید می‌کند. این قلعه که در کنار آب واقع شده سالهای سال استوار مانده است. گاهاً درون قلعه آفتاب به شکل بی‌نظیری می‌تابد.در این قلعه کلیسا، زندان، آب انبار، انبار آذوقه و مهمات و همچنین برج‌های دیده بانی وجود دارد.  این قلعه به زمان استعمار پرتغالی‌ها بر جزایر جنوبی ایران باز می‌گردد. هدف از ساخت این قلعه نظارت بر مردم منطقه و جلوگیری از شورش‌های احتمالی بوده است. یکی از نکات جالب توجه در مورد قلعه پرتغالی ها قشم این است که برخی می‌گویند تونلی بزرگ و بلند تا نزدیکی خربس زیر این قلعه ساخته شده تا در موارد محاصره به سرعت فرار کنند و یا زندانیان را از طریق آن منتقل کنند. 

جنگل حرا

یکی از زیبایی‌های لافت جنگل حرا است. حرا در حقیقت نام درختی است در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگهای سبز و روشن که در آبهای شور زندگی می‌کند. . شگفتی این درختان شناور بودنشان روی آب است. چنگل‌های روی آب حرا هر ساله خیلی از مسافران قشم را برای گردشگری به خود جذب می‌کنند. با کرایه یک قایق می‌توانید درون این جنگل و لابه‌لای درختان بلند، سر به فلک کشیده و همیشه سبزش گردش کنید. در این جنگل گونه‌های جانوری مختفی از جمله لک‌لک، مرغ ماهی‌خوار، مرغابی، خرچنگ، مار دریایی، صدف و انواع قورباغه می‌شود. دیده می‌شود. 

آب انبارهای گنبدی 

روستای لافت علاوه بر بادگیرها که به منظره روستا منظره خاصی بخشیده، آب انبارهای گنبدی شکلی نیز دارد که با ارتفاع بیشتری از خانه‌های روستاییان دیده می‌شود. از نمای بالا زیابیی خاصی برای روستا ایجاد کرده است. در لافت و اطراف آن حدود 34 برکه هست که به سقف های گنبدی شکل و سفید رنگ شان معروف است. این آب انبارها قطره قطره باران را جمع می کنند.

بام لافت 

یکی از دیدنی‌ترین نقاط روستای لافت، بام لافت است. از این منظره خانه‌های سنتی، بادگیرها و آب انبارها را به خوبی می‌توانید ببینید. منظره‌ای که در کنار آب‌های اقیانوسی بسیار خیره کننده خواهد بود. 

همچنین زیارتگاه‌های روستای لافت از جمله زیارتگاه شیخ موسی، زیارتگاه شیخ شمس الدین و زیارتگاه سید حسن منصور اشاره نمود که همگی در کنار قبرستان های روستا قرار دارند که بافت و معماری تاریخی دارد. 

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
کریم خورشیدی
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
چه گزارش جالبی ، من همیشه فکر می کردم فقط یزد بادگیر داره... اما فهمیدم اشتباه می کردم . در آستانه بهار آدم هوس سفر می کنه به این نقاط زیبا...
می وزد نسیم خوش بهار ,
بر چهره دشت و کوهسار ,
باز زنده کرد درختان و علفزار ,
باز سبز شد چمن زار ,
باز می خوانند آن بلبلان ,
در آن مرغزار ,
باز می رویم خندان ,
به آن گلزار ,
باز رسید دل آرا ,
فصل زیبای بهار ,
( دل آرا شرکاء )
ارسال نظر