تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰

پیتزای ۳۰۰ میلیون دلاری!

زمانی که فردی به نام هانیچز به ازای خرید دو پیتزا ۱۰ هزار بیتکوین پرداخت کرد، هیچ گاه فکر نمی کرد که ١٠ سال بعد، مبلغ پرداختی او بابت هر پیتزا نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

اقتصاد ۲۴- روز ٣١ اکتبر سال ۲۰۰۸ مقاله ای تحت عنوان "بیتکوین، یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا (۱)" منتشر شد که اگرچه در ابتدا خیلی به آن توجهی نشد اما آینده فین تک را به طور کلی تغییر داد. این مقاله توسط فردی گمنام با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو نوشته شده بود. ناکاماتو در این مقاله به انتقاد از نقش نهادهای ثالث (نظیر بانک ها) در تراکنشات مالی پرداخت. ناکاماتو در مقاله خود پیشنهاد داد که مدارک مربوط به تراکنش ها در بستر بلاک چین مستندسازی شود تا بدین ترتیب امکان تقلب از بین برود و اعتماد طرفین هم جلب شود؛  بدون آن که نیاز باشد مدارک هویتی طرفین معامله در اختیار طرف ثالثی قرار گیرد.

در سال ۲۰۰۹ نخستین واحدهای پولی بیتکوین منتشر شد و ناکاماتو در سال ۲۰۱۰ پس از واگذاری دامنه bitcoin.org به کلیه جامعه فعالین بیتکوین برای همیشه ناپدید شد. بیتکوین بر پایه زبان برنامه نویسی ++C نگارش شده است که مرجع اصلی اجرای آن در حال حاضر برنامه ای تحت عنوان هسته بیتکوین یا bitcoin core است که در آن پرداخت های بیتکوین تایید می شود. در اصل بیتکوین کور وظیفه تایید بلاک هایی را دارد که در آن تراکنش های معتبر انجام شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر