تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
صالحی:

لحظه‎‌ای می ‎توانیم درصد غنی‎ سازی را زیاد کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: الان اورانیوم ۶۰ درصد را ۹ گرم در ساعت تولید می ‎کنیم؛ ولی یک بهینه‎ سازی انجام می‎ دهیم که در نطنز با یک تزریق همزمان هم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم و هم ۶۰ درصد.

اقتصاد۲۴ - علی اکبر صالحی که با خبر نیمروزی سیما سخن می‌گفت، افزود: برغم برخی شایعات بعد از حادثه نطنز هیچ لحظه‌ای غنی سازی در نطنز قطع نشده است و تنها دریکی از سالن‌ها مشکل پیداکردیم.
وی با بیان اینکه چهارشنبه دستور غنی سازی ۶۰ درصدی صادر شد و در پنجشنبه آخر وقت آن را اجرا کردیم، گفت: غنی سازی با قوت پیش می‌رود.

دستیابی به اورانیوم با غنای ۶۰ درصد پس از اقدام تروریستی در نطنز

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی در عملیاتی کردن دستورات مقامات بالا دارد.

صالحی افزود: چهارشنبه بود که دستور راه اندازی ۶۰ درصد را دادیم و بامداد جمعه این محصول ۶۰ درصد تولید شد.

وی اضافه کرد: محصولی که هم اکنون تولید می‌کنیم حدود ۹ گرم در ساعت است که باید روی راندمان و چیدمان زنجیره‌ها کار شود.


بیشتر بخوانید: واکنش آژانس به حادثه نطنز


آقای صالحی گفت: ممکن است این راندمان کم شود یعنی هم اکنون که تولید ما ۹ گرم است ممکن است به ۵ یا ۶ درصد برسد، ولی هم زمان ۲۰ درصد هم تولید خواهیم کرد و این کار بزرگی است که انجام شده و تحول فنی است که دوستان ما در حال انجام آن در سازمان هستند.

وی افزود: در حال حاضر ما هم تولید غنی سازی ۶۰ درصد داریم و از طرف دیگر همزمان با یک تزریق داریم غنی سازی ۲۰ درصد هم تولید می‌کنیم که ان شاء الله تا یک یا دو روز آینده این بهینه سازی‌ها به اتمام خواهد رسید.

صالحی تصریح کرد: این روند نشان دهنده آمادگی سازمان انرژی اتمی است که وقتی دستور از مقامات بالا صادر شود به فوریت عملیاتی می‌شود.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی محقق شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی محقق شد.

صالحی گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است.
وی ادامه داد: جزئیات بیشتری از این امر تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد.

ارسال نظر