تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

توسعه هوایی با احداث پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش

فرودگاه و بندر کیش مهم‌ترین زیرساخت‌های رشد اقتصادی و گردشگری درمنطقه آزاد کیش به شمار می‌رود.

اقتصاد۲۴بیش از ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب و آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرارگرفتن درکریدور‌های ترانزیتی بین المللی موجب شده تا ایران نقش کلیدی و مهمی در جهان داشته باشد. در این بین منطقه آزاد کیش نیز به علت موقعیت جغرافیایی نقش موثری در این روند دارد.  

فرودگاه و بندر کیش مهم‌ترین زیرساخت‌های رشد اقتصادی و گردشگری درمنطقه آزاد کیش به شمار می‌رود. در روز‌های پایانی سال گذشته بود که سه طرح عمرانی در بندر و فرودگاه کیش به اتمام رسید. ساختمان پلیس فرودگاه، بهینه سازی مجموعه انبار‌ها و ساختمان گمرک کیش این سه طرح عمرانی بودند که به همت سازمان منطقه آزاد کیش به بهره‌برداری رسید.


بیشتر بخوانید:  تسریع روند توسعه فرودگاه و بندرگاه کیش


این طرح‌ها با هدف تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقا خدمات در بندر و فرودگاه کیش اجرایی شدند. در عینحال قرار است که برای تجهیز این دو شاهراه اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد کیش، ۵ طرح عمرانی و توسعه‌ای از جمله باند جنوبی فرودگاه، ساختمان امنیت پرواز، سیستم اعلام و اطفاء حریق پیشرفته بندرگاه و ایزولاسیون سقف فرودگاه در بندرتجاری و فرودگاه بین المللی کیش نیز تا پایان خرداد به بهره‌برداری برسد. جزیره کیش با توسعه ارتباطات دریایی و هوایی هرچه بیشتر می‌تواند به اهداف توسعه‌ای خود دست یابد. این در حالی است که جزیره کیش با ایجاد ارتباط دریایی نقش مهمی در اقتصاد کل کشور نیز ایفا می‌کند.

بندرگاه کیش و توسعه تجاری

در واقع بندرگاه کیش در حال حاضر دارای ۲۰ پست اسکله عمومی، نفتی، رو-رو و مسافری با ظرفیت حداکثری آبخور ۷ متر و نیم در حوضچه شماره یک بوده و در حوضچه شماره دو نیز اسکله‌هایی باظرفیت۱۲ هزار تن ولایروبی با آبخور ۹ متر و نیم است. در حال حاضر ساخت اسکله‌های جدید در حوضچه شماره ۳ این بندر نیز در دستورکار قرار گرفته که امکان پهلودهی شناور‌های ۳۵ هزارتن با آبخور۱۴ متر را پس از اجرا در بندرگاه کیش فراهم می‌کند. در عینحال در راستای توسعه گردشگری و حمل و نقل مسافران به منطقه آزاد کیش نیز،  بندرگاه کیش مجهز به یک پایانه مسافری دو طبقه به مساحت ۱۱ هزار مترمربع است که دارای دو سالن ورودی و خروجی برای سرویس‌دهی به مسافران داخلی، خارجی و کارکنان شاغل در سکو‌های نفتی است.

این بندرگاه به لحاظ تجاری نیز اهمیت ویژ‌ای دارد، در راستای توسعه صادرات و ایجاد تراز تجاری مثبت، منطقه آزاد کیش مدت‌ها است، بر روی توسعه بندری سرمایه‌گذاری کرده و نتایج آن را نیز طی سال‌های اخیر دیده است. از آنجا که گستره‌های آبی یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود، حتی برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به منطقه نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته است؛ بنابراین شرایطی فراهم شد تا این شرکت‌ها در انجام امور زیرساختی و فعالیت‌های گسترده عمرانی و رونق بخشی اقتصاد دریا در جزیره کیش نقش مهمی ایفا کنند. حضور این شرکت‌ها در راستای تغییر نگرش سنتی به اقتصاد دریا نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.  

مزیت‌های فرودگاه بین‌المللی کیش

در عینحال اخیراً نیز ساخت پایانه جدیدفرودگاه بین المللی کیش به عنوان یکی ازطرح‌های بزرگ و ملی دولت درمناطق آزاد، مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند.  

در واقع ایجاد و تکمیل زیر ساخت‌های لازم درجهت توسعه صنعت گردشگری به عنوان محور اصلی فعالیت‌ها درمنطقه آزاد کیش و از مهم‌ترین دلایل تاسیس این پایانه درقطب گردشگری کشور است که پس از پایانه مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی، دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشورخواهد بود. با بهره برداری ازاین پایانه ظرفیت پذیرش مسافردرجزیره کیش که درحال حاضر سالانه حدود یک میلیون و هشتصد هزارگردشگر است به ۶ میلیون نفردرسال افزایش می‌یابد.

اجرای موفق این طرح بزرگ ملی درکنار سایر زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله افزایش تخت‌های اقامتی کیش که ۲۰ درصدتخت‌های اقامتی کشور را شامل می‌شود  و چندین جاذبه نوین گردشگری هر چه بیشتر به اقتصاد منطقه آزاد کیش کمک خواهد کرد.  

ارسال نظر