تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
نداشتن کد مالیاتی دردسرساز شد

تعطیلی ۳ هزار کسب و کار اینترنتی توسط شاپرک

شاپرک بدون اخطار قبلی به دلیل نداشتن کد مالیاتی در روز‌های اخیر درگاه پرداخت بیش از ۳ هزار کسب وکار آنلاین را مسدود کرده است.

اقتصاد ۲۴ - بانک مرکزی پیش از این نیز به کسب وکار‌هایی که از درگاه‌های پرداخت استفاده می‌کنند هشدار داده بود کد مالیاتی بگیرند، ولی به نظر نمی‌رسید این هشدار به مسدود کردن درگاه پرداخت این کسب وکار‌ها منتهی شود.

رضا جمیلی روزنامه نگار شناخته شده حوزه استارتاپ‌ها و فین تک‌ها در گزارشی که روزنامه هفت صبح آن را منتشر کرده این اقدام شاپرک را به حمله گازانبری به بخش اقتصاد آنلاین کشور تشبیه کرده و در این باره نوشته است؛ بانک مرکزی و شاپرک پیش از عید اخطار داده بودند که درگاه‌های اینترنتی که سایت‌ها و استارتاپ‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند در صورتی که کد مالیاتی نگیرند و اطلاعات آن‌ها مطابق آنچه شاپرک اعلام کرده اصلاح و به‌روز نشود بسته خواهند شد.


بیشتر بخوانید: افزایش دو برابری تقاضا برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی


اخطاری که با واکنش تند فعالان اینترنتی مواجه شد و به نظر می‌رسید شاپرک به‌ویژه با اوج‌گیری دوباره کرونا و نامگذاری سال۱۴۰۰ به نام سال مانع زدایی برای کسب وکارها، از آن پا پس کشیده و کوتاه آمده است. اما آنچه در روز‌های ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه اتفاق افتاد – و هنوزهم ادامه دارد – نشان داد شاپرک و بانک مرکزی برای کسب وکار‌های اینترنتی شمشیر را از رو بسته‌اند.

خسارت ده‌ها میلیاردی به کسب وکار‌های آنلاین

شاخ به شاخ شدنی که به گفته فعالان صنعت پرداخت و کسب وکار‌های اینترنتی در همین دو سه روز، چند ده میلیارد تومان به آن‌ها خسارت زده تا آنجا که مصطفی نقی‌پورفر، دبیرانجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران شاپرک را یک داستان یک کلمه‌ای ترسناک تعبیر کرد که برای کسب وکار‌های اینترنتی و صنعت فینتک ایران حکم کابوس را پیدا کرده است.

جمیلی در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است؛ شاپرک شرط باز کردن این ترمینال‌ها را منوط به این کرده است که پذیرندگان پرداختیار‌ها کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند و مجدد برای ترمینال درخواست دهند، اما علاوه بر این موضوع، گویا پای اینماد نیز دراین ماجرا باز شده است. به پرداختیار‌ها گفته شده است که تمامی پذیرندگان آن‌ها باید برای داشتن ترمینال، اینماد نیز داشته باشند.

منبع: کاماپرس

ارسال نظر