اقتصاد ۲۴- یک برند در مفهوم بازاریابی مدرن، یک ارزش اضافهی مرتبط را به مصرف کننده عرضه مینماید. برند سازی موفق برای مقصدهای گردشگری بر اساس پتانسیلها و استعدادهای بالقوهی آنها صورت میگیرد به طوری که امکان جایگزینی آن با یک مقصد دیگر باقی نخواهد ماند.
اهمیت برندینگ در دنیای امروزی
موضوع برندسازی در چند دهه گذشته برای مقاصد گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است در بازارهای به شدت رقابتی جهانی، نیاز به برنامه ریزی مقصدها برای ایجاد یک هویت منحصر به فرد و بی نظیریعنی متمایز ساختن خودشان از رقبایشان، اهمیت حیاتی پیدا کرده است. یک برند در مفهوم بازاریابی مدرن، یک ارزش اضافهی مرتبط را به مصرف کننده عرضه مینماید. برند سازی موفق برای مقصدهای گردشگری بر اساس پتانسیلها و استعدادهای بالقوهی آنها صورت میگیرد به طوری که امکان جایگزینی آن با یک مقصد دیگر باقی نخواهد ماند.
بیشتر بخوانید: دانشگاهها شتابدهنده توسعه در سواحل مکران هستند
امروزه رضایت گردشگران به مسئلهای برجسته و چشمگیر برای اکثر صنایع خدماتی تبدیل شده است. رجوع به صنعت گردشگری، میتوان بیان نمود که گردشگران راضی به احتمال فراوان مکانهایی را که به آنجا سفر کرده اند به سایرین توصیه میکنند. این یکی از ارزانترین و تاثیرگذارترین نوع از بازاریابی و پیشرفت است. علاوه بر این رضایت گردشگران معمولا به افزایش نرخ حمایت از ماندگاری، وفاداری و جذب گردشگر کمک میکند. این امر نیز در کسب اهداف اقتصادی، چون افز ایش تعداد توریستها و میزان سود کمک کننده خواهد بود. در نتیجه عموماً ارتباط مثبتی بین رضایت گردشگر و کسب موفقیت بلندمدت اقتصادی در مقصد گردشگری وجود دارد.
امروزه گردشگران برای انتخاب مقصد مورد نظر خود با دامنهی گستردهای از مقاصد که امکانات رفاهی و تفریحی تقریبا مشابهی را پیشنهاد مینمایند روبرو هستند، بنابراین دیگر کافی نیست که یک شهر، استان و یا کشور توسط گردشگران شناخته و تجربه شده باشد تا به عنوان مقصد سفر انتخاب شود بلکه میبایست تصویری شاخص و منحصربه فرد از خود خلق نماید تا گردشگران در این رقابت فشرده آن را به عنوان اولویت سفر انتخاب کنند. در دنیای امروز با استفاده از ظرفیتهای موجود در مقاصد گردشگری و مدیریت صحیح برند میتوان به یک برند موفق گردشگری در مقصد دست یافت. باید توجه داشت استفاده از منابع برای ساخت برند هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است، استفاده از جاذبههای گردشگری موجود در مقاصد گردشگری و توجه به این نکته که آنچه توسط مردم محلی امری بدیهی و مسلم شمرده میشود میتواند تجربه جالبی برای گردشگران باشد، همچنین استفاده موثر از گردشگری رویدادها (برگزاری رویدادها، نمایشگاهها، مسابقات ورزشی، و ..) و تمامی ظرفیتهای مقاصد در بخش گردشگری و استفاده صحیح از عوامل ساخت برند و یک مدیریت یکپارچه در زمینه برندینگ، میتوان به یک برند موفق مقصد در گردشگری دست یافت.
سازمان منطقه آزاد با هدف دستیابی به توسعه منطقهای در سالهای اخیر با توجه به ظرفیتهای طبیعی و تاریخی منحصر به فرد همزمان با تحول صنعت گردشگری در دنیا به صورت برنامه ریزی مطلوب، کار برندسازی را با بهره گیری از مشاوران علمی و تخصصی از دانشگاه صنعتی شریف را آغاز نمود. با تحقق این امر و ایجاد برند و تجاری سازی، در سطح ملی و بین المللی چابهار به کانون توجهات بین المللی تبدیل خواهد شد. هویت برند این منطقه که برگرفته از هویت غنی تاریخی، فرهنگی میباشد در سطح جهانی مطرح و گردشگران زیادی از سراسر دنیا به خود جذب خواهد نمود.
جایگاه چابهار در ورود به هزاره سوم میلادی
چابهار یکی از بنادر جنوب خاوری ایران در طول خلیج فارس و دریای عمان تنها بندر اقیانوسی این کشور میباشد که در کرانه دریای عمان (مکران) و اقیانوس هند قرار دارد.
چابهار به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان قرقیزستان، قزاقستان) به آبهای آزاد است از همین جهت حایز اهمیت میباشد چابهار یکی از پنج نقطه جهان است که قابلیت تبدیل شدن به مگا پورت را دارد. با توجه به موقعیت این بندر در صادرات و واردات و نیاز کشورهای آسیای جنوبی و ۱۱ کشور دیگر منطقه چابهار نقطه استراتژیک ارزان، مطمئن، سهل الوصول در مقایسه با دیگر کریدورهای ترانزیتی جهان به شمار میرود. با تلاش دولت و مشارکت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار فعالیتهای عمرانی و سرمایهگذاری فراوانی درسالهای اخیر از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوس پیما صورت گرفته است. در آیندهای نزدیک با ساخت راهآهن کریدور شمال – جنوب این منطقه میتواند به قطب بازرگانی جهان تبدیل شود. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی دارای دهها جاذبه تاریخی و طبیعی شاخص و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران میباشد. بطوریکه در سالهای اخیرنگاههای زیادی برای سرمایه گذاری و سفر به این سرزمین رویایی را به خود جذب نموده است. این شهر در طول سال دارای آب و هوای معتدل و متفاوت با سایر مناطق میباشد و از این حیث خنکترین بندر جنوبی ایران محسوب میگردد. در فصل مونسون در اواخر تیرماه تا شهریورماه به دلیل تاثیر بادهای موسمی و اقیانوسی دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است.
قابلیتهای سواحل چابهار، در بحث گردشگری بسیار قابل توجه است به اعتقاد صاحب نظران گردشگری از پویاترین بخشهای اقتصادی جهان است که بر پایه پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی در چند سال آینده از دید درآمد در سرآمد همه بخشهای اقتصادی موجود در جهان خواهد بود بزرگترین بخش بازرگانی جهان را ویژه خود خواهد کرد گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح جهانی مطرح است تا جایی که ساختار اجتماعی، پیمانههای اخلاقی و شیوههای عرفی را تغییر میدهد. با نگرش به تواناییهای گردشگری منطقه آزاد به شهر کرانهای چابهار، میتوان گفت گردشگری به عنوان یک بازوی اقتصادی میتواند موجبات توسعه و اشتغال پایدار جوامع محلی را فراهم کند.
منطقه آزاد چابهاردر هزاره پیش رو به عنوان یک سر گروه اقتصادی با ایجاد کار فراهم ساختن زمینه دستیابی کشورهای حوزه cis به آبهای آزاد، ز افزایش ترانزیت، گسترش گردشگری و .... میتواند به شدت مورد نگرش قرار گیرد و گردشگری جایگاه استراتژیک و ارزشمندی در کشور دارد و در صورت برداشتن بازدارندها، تنگناها، کاستیها، چالشها و توجه ویژه به زیرساختهای گردشگری، میتواند بخشی از گذرگاه گسترش و سازندگی کشور را در جهت آرمانهای والای جمهوری اسلامی ایران آشکار سازد.
در منطقه آزاد و شهر کرانهای چابهار از دیدگاه فراخواندن گردشگر و گذراندن زمان آسوده در زمستان، میتواند با سرمایهگذاریهای بایسته برای فراهم آوردن توانش اسودگی و خوشگذرانی، یکی از جاهای ارزشمند گردشگری زمستانی کشور ایران به شمار میآید.
سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در توسعه گردشگری و صنایع دستی برنامههای متفاوتی را در سالهای اخیر برگزار نموده است از جمله این برنامه برگزاری نمایشگاههای استانی ملی و بین المللی صنایع دستی بوده که نتیجه آن را میتوان در استعدادیابی پتانسیلهای مختلف در حوزه صنایع دستی و شرکت صنعتگران این عرصه در این نمایشگاهها و همچنین حضور فعال و پویای صنعتگران نمونه صنایع دستی استان باحمایت سازمان منطقه آزاد به نمایشگاههای بین المللی در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، پاکستان، قزاقستان وعمان را اشاره کرد.
شرکت صنعتگران صنایع دستی در نمایشگاههای داخلی و خارجی زمینه را برای بروز استعدادها و همچنین رقابت برای رسیدن به کیفیتی برتر در کنار حفظ اصالت هنر و تبادل فرهنگ هنری مناطق مختلف را نیز در بردارد را سبب میشود. از دیگر دستاوردهای سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار که با همکاری دهیاریها و دستگاههای ذیربط اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی صنایع دستی نموده که بازخورد آن توانمندسازی بانوان و شرکت کارآموزان این حرفه در نمایشگاههای داخلی و خارجی و همچنین تولید تولیدات منحصری جهت فروش به گردشگران و بازدید کنندگان هست سازمان جهت حمایت از صنعتگرانی که فاقد مکان ثابت برای تولید و فروش محصولات خود نیز تصمیماتی را اتخاذ نموده تا اندکی به اقتصاد آنها یاری رسانده باشد به اینصورت است که سازمان مکانی را جهت فروش اقلام صنایع دستی تولید شده توسط صنعتگران را بعنوان فروشگاه صنایع دستی منطقه آزاد چابهار که بدون واسطه و مستقیم به متقاضیان و گردشگران ارائه میدهد، سامانه آنلاین و الکترونیکی فروشگاه هم پاسخگوی نیاز آنان جهت سفارشات به مناطق مختلف کشور باشد. صنعتگرانی که توانسته اند با حمایت سازمان به تولید انبوه در بازه اقتصادی مناسب خود رسیده و به نمایشگاههای خارجی راه پیدا کنند. جهت عرضه و فروش محصولات خود در سطح منطقه نیز در مراکز تجاری سطح منطقه آزاد با گرفتن غرفه زمینه را برای فروش محصولات خود بصورت مستقیم به گردشگران نموده اند که هم برای خود صنعتگران و هم منطقه آزاد ایجاد درآمد کرده و هم در جذب گردشگر به منطقه آزاد مثمر ثمر بوده اند. با توجه به اینکه امروزه صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع در کل دنیا محسوب میشود و این استان هم از نظر فرهنگی و مردم شناسی تنوع فراوانی دارد پذیرای گردشگران از سراسر کشور عزیز ایران میباشد که سازمان منطقه آزاد چابهار با همکاری و هماهنگی دهیاریها، ر شوراهای شهر و روستا و همچنین جوامع محلی و تعدادی از دستگاههای اجرایی و جهت جذب گردشگر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در این مناطق اقدام به ایجاد مکانهای ثابت و امن برای مردم بومی در کنار جاذبههای گردشگری و آثار ثبت شده ملی مانند تالاب صورتی، خلیج گواتر، کوههای مریخی سواحل منحصربفرد پزم، درک و دیگر جاذبهها بستری مناسب نموده تا برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی بومیان از طریق فروش صنایع دستی محلی، صنایع دستی دریایی، غذاهای محلی و هم راهنماهای محلی و همچنین توسعه زیر ساختها برای جذب گردشگر و رفاه حال گردشگران از جمله افزایش ساخت سرویسهای بهداشتی و مکانهایی جهت خدمات دهی به آنان باشد سازمان منطقه آزاد همچنین در راستای عمل به برنامههای خود در جهت شکوفا سازی و استعدادیابی جوانان در زمینههای مختلف نیز برنامههایی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین با برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای مد و لباس و فرهنگ، جشنواره مونسون، جشنواره استعدادیابی خوانندگی زیمل، جشنواره غذا علاوه بر جمع آوری غذاهای بومی و خاص منطقه زمینه برای معرفی و ثبت آنان در فهرست میراث ملی و جهانی فراهم آورده است. همچنین برگزاری جشنوارههای ملی تا فرهنگهای مختلف هم معرفی و بستری مناسب برای تبادلات فرهنگی بین استانی و ملی ایجاد شود تا در حاشیه این جشنوارهها ظرفیتها و پتانسیلهای منطقه آزاد را به همگان معرفی کند همچنین این سازمان توانسته است در جهت محرومیت زدایی منطقه اقدامات قابل توجهی را انجام دهد و هم به مسئولیت و تعهد خود در قبال منطقه جامه عمل بپوشاند
رویکردهای تشویقی مدیریت گردشگری در جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری
۱-تامین اعتبار لازم جهت ایجاد زیرساختهای مورد نیازسرمایه گذاران برابر طرح مصوب در پیکره ششم گردشگری سازمان با کاربری گردشگری واعمال سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاران
۲- ایجادشهر فرودگاهی بین المللی جدید توسط سازمان وبهسازی سالن وتجهیز فرودگاه فعلی اقدام مهم برای فراهم نمودن امنیت وآرامش خاطر گردشگران وسرمایه گذاران بخش خصوصی.
۳- بستر سازی لازم جهت بازاریابی وتبلیغات شرکتهای خصوصی با هدف جذب حداکثری گردشگری برنامه منطقه آزاد چابهار در حوزه گردشگری دریایی
۱- بهبود زیرساختهای گردشگری با لاخص خدمات عمومی مناسب، آب، برق وفاضلاب ارائه مشوقهایی برای به حرکت در آوردن بخش خصوص جهت سرمایه گذاری با الویت اجرای طرحهایی با بهبود کیفیت زیست محیطی
۲- ایجاد زیرساختهای مورد نیاز وضروری در پلاژ ساحلی در پیکره ۶ توسعه گردشگری در افق چشم انداز برنامههای ایجاد مجموعههای اقامتی، پذیرایی، تفریحی، ورزشی وتجاری از قبیل ایجاد دهکدههای توریستی، اقامتی وورزشی، هتل، نمایشگاه اقوام، بازار های سنتی، رستوران دریایی وآکواریم، جاده سلامت، کمپینگ، پارک ساحلی بانوان ومراکز خدماتی، فرهنگی وهنری و... برابر طرح مصوب
۳- ایجاد ۴ کلوپ غواصی و تفریحات دریایی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی
۴- احداث مارینا تفریحی چابهار در منطقه آزاد
۵-طراحی و احداث سایت تفریحی موج سواری در سواحل زیبای رمین
۶-ساخت شناگاه در پلاژساحلی تیس
اهم برنامههای آتی حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان
در برنامههای سال جاری مصمم هستیم تا کیفیت خدماتی که به گردشگران ارائه خواهد شد به نحو مطلوب وقابل توجهی ارتقا یابد. برهمین اساس در بخشهای مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری برنامههای ویژهای تدارک دیده شده است. اهم برنامههای سال جاری میتوان به برگزاری جشنواره مونسون با رویکرد متفاوت معرفی ظرفیتها وقابلیتهای فرهنگی وهنری چابهار در سطح ملی وبین المللی، برگزاری ورک شاپهای آموزشی ارتقای کمی وکیفی محصولات صنایع دستی، برگزاری دورههای آموزشی مهارتهای ارتباطی وآداب تشریفات برای ارائه دهندگان مستقیم خدمات در تاسیسات گردشگری سازمان، استاندارد سازی واستقرار نظام رتبه بندی جهت مراکز ارائه خدمات گردشگری به مسافرین، حضور در نمایشگاههای معتبر داخلی وخارجی، برگزاری دورههای آموزشی مبانی بازاریابی وبرندسازی در صنایع دستی واهمیت برندسازی در برنامه ریزی گردشگری، توسعه انواع بیمه نامه راهنمایان گردشگری، حمایت ازاحیای رشتههای جدید صنایع دستی، برنامه جهت برگزاری رویدادهای مهم بین المللی با هدف توسعه گردشگری، برگزاری کارگاه تخصصی با موضوع تحول دیجیتال در گردشگری، تولید محتوی معرفی قابلیتهای گردشگری چابهاردرسطح ملی و بین المللی، تهیه بستههای سرمایه گذاری و برگزاری فراخوان واگذاری تاسیسات گردشگری به بخش خصوصی و کمک به توسعه و تجهیز مراکز بوم گردی نوار ساحلی درک تا گواتر اشاره نمود. همه اهداف این معاونت برنامه ریزی وهماهنگی برای جذب گردشگر واعمال کنترل ونظارت براحداث، ایجاد، اداره مراکز مرتبط با فعالیتهای گردشگری در سطح منطقه ومهمتر از همه فراهم نمودن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی وافزایش سهم آن در امور مربوط به گردشگری میباشد.