تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشاور رییس جمهور:

قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد کشور اصلاح می‌شود

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: اصلاح قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد و تدوین برنامه هفتم توسعه برای حل مشکلات فعلی مناطق آزاد کشور هم اکنون در دستور کار قرار دارد.

اقتصاد۲۴- حمیدرضا مومنی روز جمعه در آیین معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این ۲ برنامه از مهمترین اقدامات در پایان دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود که لازم است همه اندیشمندان و افراد متخصص در این زمینه با پیشنهادات خود به این امر یاری رسانند.

مومنی ادامه داد: از سال ۹۳ شعار‌های توسعه متوازن و مطالبه‌گری در دستور کار منطقه آزاد قشم قرار گرفت که هم اکنون تاحدودی این ۲ شعار محقق شده است.


بیشتر بخوانید: استمرار در تحرک مناطق آزاد با تنوع‌بخشی به حوزه تأمین مالی میسر می‌شود


او تصریح کرد: امروز شاهد پیشرفت و توسعه متوازن به ویژه در بخش زیرساخت‌ها در همه نقاط جزیره قشم به خصوص روستا‌های غربی آن هستیم.

مشاور رییس جمهور اظهار کرد: در حالی که در آغاز دولت حتی یک مگاوات برق تولیدی در قشم وجود نداشت، تا پایان دولت تدبیر و امید تولید برق در این جزیره به یکهزار و ۱۰۰ مگاوات می‌رسد.

مومنی افزود: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بیش از پنج میلیارد سرمایه‌گذاری در قشم انجام شده است و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه هم اکنون در قشم فراهم شده است.

او ادامه داد: در حوزه آب نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما کافی نبوده که امیدواریم مدیرعامل جدید در ادامه راه نسبت به تکمیل این طرح اقدام نماید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان گفت: در راستای شعار امسال برای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی، مدیرانی با سه ویژگی سلامت، داشتن برنامه و اقتدار در شورای عالی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منصوب می‌شوند.

گفتنی است؛ آیین معارفه «علی درویش پور» به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد، تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، امامان جمعه شیعه و اهل سنت، فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان قشم عصر جمعه در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این جزیره و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمد‌های ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر