تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
علیپور خبر داد:

رونمایی از کتاب باز اندیشی در زیبایی شناسی در ویژه برنامه هلال اروند

کتاب « باز اندیشی در زیبایی شناسی» ترجمه رضا علیپور در دهمین شب از ویژه برنامه « هلال اروند»، رونمایی شد.

اقتصاد۲۴- دهمین شب از ویژه برنامه «هلال اروند» که مصادف بود با وفات خدیجه کبری (س)، با حضور «امیره ثابت زاده» کارشناس مذهبی، «زینب منیعات» فرزند شهید علی منیعات اولین شهید مدافع حرم، «حاج محمد بدری» مداح اهل بیت، «رضا معرفاوی» شاعر عرب و «رضا علیپور» استاد دانشگاه و مترجم کتاب« باز اندیشی در زیبایی شناسی»، برگزار شد.


بیشتر بخوانید: آغاز به کار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در منطقه آزاد اروند


در این برنامه که هم زمانی داشت با روز معمار، رضا علیپور با رونمایی از کتاب « باز اندیشی در زیبایی شناسی» تألیف ریتو بات، تصریح کرد: گرایش فکری من در زمینه فلسفه هنر و زیبایی شناسی است و همین امر بر آنم داشت که گامی در این راستا بردارم و به پیشنهاد نشر «جیحون» و با همکاری نشر «پله» این کتاب که نگاه تازه ای را در حیطه زیبایی شناسی به معماری دارد، ترجمه کنم؛ چرا که باور دارم در این زمینه نوشتار اندکی در کشور مان داریم.

مترجم این کتاب با اشاره به اینکه پژوهش در خصوص هنر و معماری اسلامی در کشور ما بسیار اندک است، افزود: با توجه به این مهم، در دهه اخیر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی و اندیشمندان جوان شروع به نگارش در زمینه هنر کردند که می توان گفت در حال حاظر منابع ارزشمندی را در دست تهیه داریم.

علیپور کتاب « باز اندیشی در زیبایی شناسی» را اولین حرکت در مسیر آشنایی با مفاهیم زیبایی شناسی غربی و مجموعه ای از نوشته های بزرگان این حیطه که نویسنده گردآوری کرده دانست و اظهار کرد: این کتاب اولین قدم برای تدوین نظرات اساسی در زیبایی‌شناسی، پدیدار شناسی، معماری و علوم شناختی به شمار می‌آید که بازاندیشی بنیادین در زیبایی‌شناسی و ارتباط آن با بدن را مطرح می‌کند.

به گفته وی این کتاب کوششی است برای این‌که نشان دهد چگونه محققانی با تفکرات بسیار متفاوت از یکدیگر در حال ترسیم مرزهای جدیدی برای گفتمان زیبایی ‌شناسی و معماری هستند.

استاد علیپور با بیان اینکه تا قبل از تفکرات جدید اساسا زیبایی شناسی موضوعیت نداشت، خاطرنشان کرد: یعنی از هستی شناسی و معرفت شناسی جدا نبوده و لذا شان وجودی و معرفتی داشته و از این رو نزد هیچ یک از فیلسوفان اندیشمندان حتی در عالم اسلام که بحث زیبایی مطرح میشد، زیبایی به عنوان امری که حاصل درک و فهم و احساس انسان به عنوان سوژه باشد نبود.

مترجم کتاب « باز اندیشی در زیبایی شناسی» تصریح کرد: از قرن هجدهم مفهوم زیبایی بیشتر جنبه روانشناسانه به خود گرفت؛ سلیقه، احساس و ادراک در علم زیبایی شناسی راه یافتند. و در قرن بیستم به صورت فلسفه و دانش تمامی نمودهای زیبایی شد و از نیمه دوم این قرن که آغاز دوران پست مدرن است ادبیات ضد زیبایی شناسی ایجاد می شود که تاریخ هنر، معماری و بسیاری از نظریه هایی که تا آن زمان توسط منتقدین مطرح شده بود تلفیق می شود با تفاسیر سیاسی، اجتماعی و تجربی که بعد از این آمیختگی دیگر آن معنای دانش حسی را ندارد.

رضا علیپور در ادامه گفت: این کتاب روایت زندگی روزمره است و می گوید زیبایی شناسی فقط خاص هنر نیست، بلکه در زندگی روزمره جاری است و هر چیزی که میبینیم می تواند بر ما اثر گذار باشد.

در پایان نیز معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با خریداری ۵۰ جلد از کتاب « باز اندیشی در زیبایی شناسی» حمایت خود از جامعه فرهنگی، خصوصا در بحث کتاب و کتابخوانی را اعلام کرد.

منبع: منطقه آزاد اروند
ارسال نظر