اقتصاد۲۴ - منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر طی سالهای اخیر از طریق توسعه اراضی و پسکرانههای بندری، ساخت اسکلههای تجاری و نفتی، ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده، احداث موج شکن جدید و استحصال اراضی ۱۷ هکتاری خود را برای قرار گرفتن در سطح بنادر مدرن آماده کرده است. غلات، کاغذ و چوب از عمدهترین کالاهای وارداتی و محصولات کشاورزی شامل میوه و کنسانتره میوه، خواربار و خشکبار و مصالح ساختمانی از مهمترین کالاهای صادراتی از بندر نوشهر است که افزایش و توسعه صادرات در این حوزه نیاز به ایجاد زیرساختهای مدرن را جدیتر میکند.
در سالهای اخیر اقداماتی در راستای تکمیل پروژههای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر صورت گرفته است که با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریالی تاثیر مهمی بر افزایش ظرفیت نگهداری و پذیرش سالانه کالا در بندر شوهر داشته است که عملاً این اقدام از طریق ساخت سیلوها و انبارهای جدید، ظرفیت نگهداری و پذیرش سالانه کالاهای فله در بندر نوشهر به حدود دو میلیون تن افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید: ضرورت هماهنگی مسئولان ذیربط برای توسعه همه جانبه بندر نوشهر
به گفته محمدتقی انزانپور، مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندارن؛ برای نگهداری کالاهای فله خشک مانند گندم، جو و ذرت، چند شرکت جهت احداث انبار سرپوشیده و سیلوی غلات با مجموع ظرفیت سالانه۵/۱ میلیون تن در این دولت آغاز به کار کرده اند. چهار مخزن نگهداری روغن مایع نیز با مجموع ظرفیت سالانه ۱۲۰هزار تن، با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به بهره برداری رسیده است.
همین امر بوده که منجر شد تا رشد ۸۰ درصدی بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال ۱۳۹۹به ثبت برسد. البته شرایط کرونایی در سال گذشته خود مانعی برای تجارت به شمار میرفته است. به طوریکه تخلیه و بارگیری کانتینر در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در دو هفته نخست سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه قبلی از رشد ۳۹۰۰ درصدی برخوردار بوده است. همچنین بر اساس گزارشها، عملکرد بنادر نوشهر و فریدونکنار در نیمه نخست فروردین ماه در بخش صادرات کالا رشد ۶۱ درصدی داشته است.
پروژه ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی
با اینحال اخیراً پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی به عنوان مهمترین پروژه اقداماتی صورت گرفته و در مسیر ۲ کیلومتری راه دسترسی، در مجموع چهار پل ساخته خواهد شد که بزرگترین آن به طول ۴۱۰ متر خواهد بود. این اقدام گام مهمی در تجارت و معاملات دریایی از طریق نوشهر ایجاد خواهد کرد.
نوشهر به لحاظ موقعیت و ارتباط با کشورهای عضو CIS جایگاه ویژهای برای صنایع دارد. در دنیای امروز خیلی از صنایع برای کاهش هزینههای حمل و نقل به اطراف بنادر انتقال یافته است. از رو چندی است که برای فراهم کردن زیرساختهای مبادلات نفتی در بندر نوشهر اقدامات اساسی صورت گرفته است. از جمله امکانسنجی و بهرهبرداری دوباره از اسکله نفتی دُلفین بندر نوشهر طی این مدت پیگیری شده است. از آنجایی که خط لولهای به طول ۱۰ کیلومتر از اسکله بندر نوشهر تا انبار شرکت پخش فرآوردههای نفتی غرب مازندران در چالوس متصل میباشد، این پروژه تاثیر مهمی در زیرساخهای انتقال نفت بندر بنوشهر ایجاد میکند.
ضرورت این پروژه وقتی مشخص میشود که بدانیم، اسکله نفتی بندر نوشهر از سال ۹۳ تا کنون راکد بوده است. با توجه به زیرساخت موجود در این اسکله، زمینه ایجاد امکان سواپ نفتی و واردات و صادرات با از سرگیری فعالیتها مهیا خواهد شد که این امر بهنوبه خود علاوه بر گردش اقتصادی منطقه، افزایش پایداری شرکت نفت در ارتقای سوخترسانی مطلوب را نیز در بر خواهد داشت.
هرچه هست منطقه ویژه اقتصادی وشهر از طریق ایجاد امکاناتی همچون ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه، احداث کارخانجات بسته بندی محصولات کشاورزی، احداث خط لوله و مخازن نگهداری روغن خوراکی، احداث خط لوله و مخازن نگهداری فراوردههای نفتی، راه اندازی خط مسافری بین بندر نوشهر و بنادر کشورهای CIS، ایجاد مرکز تامین شناورهای تفریحی و مسافری و ارائه خدمات گردشگری دریایی، ایجاد مرکز تامین و شارژ تجهیزات ایمنی و تجهیزات GMDSS و تعمیرات کشتیها، تامین تجهیزات و فعالیت در زمینه عملیات دریایی از جمله لایروبی و یدک کشی، مشارکت در تامین تجهیزات استراتژیک بندری، سرمایه گذاری در زمینه احداث سایت شناورهای تفریحی (مارینا) در سواحل دریای خزر تبدیل به گزینه مناسبی برای مبادلات دریایی و سرمایهگذاری در حوزه صنعت و گردشگری شده است.