تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
رئیس بانک مرکزی ترکیه:

رمزارز‌ها به طور کامل در ترکیه ممنوع نمی‌شوند

پس از ریزش شدید بیت کوین پس از اعلام ممنوعیت رمزارز‌ها در ترکیه و توقف فعالیت دو صرافی رمزارز در این کشور، رئیس بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که این ارز‌ها به صورت کامل در این کشور ممنوع نخواهند شد.

اقتصاد ۲۴ - سهاب کاواج اوغلو در شبکه TRT متعلق به دولت ترکیه در این مورد گفت: «با ممنوعیت کریپتو هیچ مشکلی را نمی‌توان حل کرد و ما قصد چنین کاری را نداریم.»

این اظهار نظر کاواج اوغلو کمتر از یک هفته پس از ممنوعیت استفاده از رمزارز‌ها برای پرداخت صورت گرفته که احتمالا به زودی اجرایی شود. ممنوعیت استفاده از رمزارز‌ها برای پرداخت‌های خارجی که با اوج گرفتن استفاده از رمزارز‌ها در این کشور و کاهش قدرت پل رسمی ترکیه یعنی لیر پیشنهاد شد، باعث اعتراض‌هایی از سوی مخالفان سیاسی دولت فعلی شده است.

همچنین کمی قبل کارکنان دو صرافی رمزارز ترکیه نیز حبس و تحت بررسی قرار گرفتند. این دو صرافی هردو به دلایل کسری بودجه و مقررات فعلا کار خود را متوقف کرده‌اند.

به گزارش وبسایت خبری Trade Moneta، کاواج اغلو بدون ارائه جزئیاتی در مورد این قوانین گفت که قرار است یک تعریف قانونی روشن برای رمزارز‌ها و چگونگی ذخیره آن در سازمان‌ها ارائه شود.


بیشتر بخوانید: استفاده از ارز‌های مجازی برای پرداخت در ترکیه ممنوع شد


رئیس بانک مرکزی ترکیه می‌گوید که برای رفع مشکل حجم خطرناک بودجه‌ای که از طریق رمزارز کشور را ترک می‌کند، ترکیه به قوانین صحیح در این باره نیاز دارد. خبر ممنوعیت استفاده از رمزارز برای پرداخت‌ها باعث شد فروش و سقوط قیمت بیت‌کوین شد و بسیاری نگران قوانین مشابه در دیگر کشور‌ها هستند.

در ایران هم اواخر هفته گذشته هیات عامل بانک مرکزی دستورالعملی را تصویب کرد که طبق آن صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده این بانک، نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمز‌های استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند. این دستورالعمل هم در حالی ابلاغ شده که هنوز نام این صرافی‌های مجاز اعلام نشده است.

در واکنش به این اقدام بانک مرکزی هم، فعالان حوزه رمزارز این دستورالعمل را دارای ابهام دانستند و اعلام کردن که برای واردات کالا فقط نمی‌توان به حوزه ماینینگ داخلی اکتفا کرد

منبع: CoinDesk

ارسال نظر