تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

ایران و عربستان از یکدیگر چه می‌خواهند؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی چشم انداز روابط ایران و عربستان در پی مذاکرات اخیر پرداخت.

اقتصاد۲۴- پیرمحمد ملازهی در ارزیابی دور تازه گفتگو‌های تهران و ریاض گفت: واقعیتش این است که عراقی‌ها واسطه شدند بین ایران و عربستان تا مقداری روی مسائل اصلی که ایران و عربستان بر سر آن اختلاف دارند مذاکراتی صورت بگیرد. ابتدا در سطح پایین‌تر بود و سفیران به این کار مشغول بودند و بعد به سطوح بالاتر رسید و حالا صحبت از این است که معاون شورای امنیت ملی و معاون وزارت امنیت عربستان سعودی دیدار کرده اند. به نظر می‌رسد که شرایط در هر دو کشور در حال آماده شدن برای رفع مقداری از مشکلات بین تهران و ریاض است. در سطح منطقه هم شرایط متفاوت شده و در سطح بین الملل هم وضعیت تغییر کرده و ایجاب میکند که ایران و عربستان سعودی بتوانند مشکلاتشان را با راه حل سیاسی حل و فصل کنند.


بیشتر بخوانید: چرایی تمایل عربستان به عادی‌سازی روابط با ایران


وی افزود: هر چند که خواسته‌های کشور‌ها با هم فاصله دارد، اما گام‌های اولیه به نظر من برای اینکه حداقل ایران و انتظارات و خواسته‌های خود را با عربستان مستقیم در میان بگذارد و برعکس ایجاد شده. برای هر دو کشور احساس نیاز برای رفع مشکلات موجود به وجود آمده. اما مشکلات زیاد است و به سادگی نمی‌شود گفت که همه موانع بر سر راه مناسبات دو کشور را می‌شود به سادگی و به سرعت برداشت. زمان بر است، ولی در مجموع گام‌های اولیه برداشته شده و حداقل روی دو موضوع تمرکز دارند که خواست تهران و ریاض است.

یکی بحث حوثی‌ها هست که عربستان مدعی است از سوی ایران مسلح شده و به تاسیسات نفتی سعودی‌ها حمله می‌کنند. یکی از خواسته‌های ریاض این است که ایران از نفوذش بر این گروه استفاده کند و تشویقشان کند تا به منابع و تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله نکنند. این خواسته مهمی است که به نظرم عربستان سعودی دارد. ایران هم خواسته اش این است که اگر حوثی‌ها پای میز مذاکره بیایند باید سهمی تضمین شده از قدرت را در یمن داشته باشند. به نظر می‌رسد این‌ها را می‌شود در جا‌هایی از طریق مذاکره حل و فصل کرد. البته یک مشکل وجود دارد و آن اینکه در رابطه با ایران و عربستان مسائل ایدئولوژیک مطرح شده. اگر در سطح سیاسی بود راه حل پیدا کردن ساده‌تر بود.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر