تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

واکنش‌های متفاوت به انتخاب مجری مناظره‌ها

عصر روز شنبه بالاخره مجری مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی و مشخص شد مرتضی حیدری مناظرات را اجرا خواهد کرد.

اقتصاد ۲۴ - با رونمایی پیشین از استودیو‌های دیگر برنامه‌های انتخاباتی، ابهام درباره مجری مناظره‌ها، عملاً به مهم‌ترین پرسش درباره تبلیغات تلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده بود. این برای سومین دوره متوالی است که مرتضی حیدری مجری و گوینده ۵۲ ساله تلویزیون، مناظره‌های انتخاباتی را اجرا خواهد کرد.

نقطه قوت حیدری

پس از برگزاری نخستین دور مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ که با اجرای رضا پورحسین مدیر وقت شبکه ۴ سیما همراه شد، مرتضی حیدری در سه دوره اخیر اجرای مناظرات را بر عهده داشته و این مأموریت را به سلامت و بدون حاشیه خاصی به پایان رسانده است؛ به طوری که هیچ‌گاه طرفداران نامزدها، ادعای طرفداری او را از یک نامزد، مطرح نکرده‌اند و اجرای او محل بحث قرار نگرفته است. همین امر نشان می‌دهد که نقطه قوت حیدری چیست. مرتضی حیدری در مناظره‌های تلویزیونی با وجودی که زمان را در اختیار دارد، اما عملاً نامرئی است. حواس مردم همواره به بحث‌های داغ نامزد‌ها جلب می‌شود و اکت‌ها و حرف‌های مجری، پس از برگزاری مناظره در یاد‌ها نمی‌ماند.

انتظارات از مجری مناظره

با وجود آن چه که در بالا آمد، اما به نظر می‌رسد انتظار مخاطبان از مجری مناظرات و البته قواعد حرفه‌ای اجرای یک مناظره سیاسی، آن چیزی نیست که در دوره‌های گذشته از مرتضی حیدری دیده شده است. مخاطبان انتظار دارند مجری که علی‌القاعده فردی مطلع از فضای سیاسی، آمار‌های اقتصادی و اخبار روز است، به ادعا‌های احیاناً نادرست، گاف‌های احتمالی و کم‌اطلاعی‌های نامزد‌ها واکنش نشان بدهد و آن‌ها را به رخ مخاطبی بکشد که در محیط مناظره حضور ندارد و مجری را نماینده خود می‌داند. طبیعی است که کلام نامزد‌ها و مجری، در قضاوت و رأی مردم تأثیرگذار است و اگر قرار به سکوت مجری در برابر سخنان اشتباه یا ادعا‌های نادرست باشد، مناظره به کارکرد واقعی خود که «مطلع ساختن مردم برای انتخاب بهتر» است، نخواهد رسید. یک مناظره انتخاباتی نیاز به چالش دارد تا نامزد‌ها را وادار به سخنان شفاف کند و عیار واقعی آنان به اطلاع مخاطب برسد و چراغ راه او در مسیر یک انتخاب خوب باشد. در صورتی که مجری برای مناظره‌کنندگان چالش ایجاد نکند، بهره‌ای را که باید به مخاطب نخواهد رساند.

گزینه‌های دیگر

انتخاب مرتضی حیدری در حالی است که دست رسانه ملی برای برگزیدن مجری مناظره‌ها، باز بود. در روز‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی از چهره‌هایی، چون رضا رشیدپور، محمدرضا شهیدی‌فرد، المیرا شریفی‌مقدم، امید قالیباف، محمد دلاوری و چند گزینه دیگر به عنوان مجریان احتمالی مناظره‌ها نام برده می‌شد، اما مدیران تلویزیون در نهایت به حیدری رسیدند. اگرچه رضا رشیدپور به دلیل طرفداری آشکار از یک نامزد در دوره‌های اخیر و حضور در میتینگ انتخاباتی وی، گزینه مناسبی برای اجرای مناظره‌ها نیست و از ابتدا نیز برای این امر شانسی نداشت، اما چهره‌های دیگر می‌توانستند روی صندلی اجرای مناظرات بنشینند و از قضا سابقه مناسبی هم در برخورد با چهره‌های بلندپایه سیاسی در برنامه‌های تلویزیونی داشتند. دلاوری با «تهران ۲۰» و شریفی‌مقدم با «تیتر امشب» نزدیک‌ترین گزینه‌ها به کسی هستند که رسانه ملی و مناظرات، واقعاً نیاز داشت. بر این اساس شاید بتوان این پیشنهاد را نیز مطرح کرد که مانند خیلی کشور‌های دیگر، هر مناظره یک مجری خاص داشته باشد تا ضمن تنوع افراد، شیوه‌های متنوع اجرای مناظره را نیز شاهد باشیم.

تقصیر حیدری است؟

با همه آن چه گفته شد، انتخاب مرتضی حیدری یک روی دیگر نیز دارد. بسیاری از ناظران معتقدند شیوه اجرای این گوینده و مجری باسابقه تلویزیون در دوره‌های پیشین مناظرات، چیزی بود که از سوی تلویزیون به وی دیکته شده بود و حیدری، توانایی به چالش کشیدن چهره‌های شاخص دنیای سیاست را دارد؛ کما این که برخی تجربیات از سوی مجریان دیگر در گفتگو‌های تصویری با رئیس جمهور وقت، نشان‌دهنده آن است که مدیران سازمان صداوسیما برخی چالش‌های مستقیم با رئیس جمهور/نامزد ریاست جمهوری را نمی‌پسندند یا به مصلحت نمی‌دانند در این صورت، شاید بر این اساس پیکان انتقادات باید به سوی مدیران رسانه ملی گرفته شود.

 

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظر