اقتصاد۲۴- این روزها که مردم همه نقاط کشور در تب و تاب انتخابات به سر میبرند و علاوه بر مباحثی که در خصوص انتخاب رئیس جمهور اصلح مطرح است، آنچه در نقاط دور و نزدیک، در شهرها و روستاها نقل مجالس شده، موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
بدون تردید هیچ نقطهای در کشور نیست که افرادی برای شرکت در انتخابات شوراهای آن منطقه کاندید نشده باشند، اما آنچه این روزها بیشتر خودنمایی میکند، تبلیغات زودهنگام برخی از این افراد در فضای رها شده مجازی است.
نامزدهایی که طبق قانون، یک هفته قبل از انتخابات فرصت تبلیغات دارند و در واقع از بیستم تا بیست و ششم خرداد ماه میتوانند برنامههای تبلیغاتی شان را آغاز و اجرایی کنند، اما فرصت را غنیمت شمرده و از فضای مجازی که مدیریت درستی بر آن حاکم نیست، گامهایی را برای تبلیغات آغاز کرده اند و تصاویر تبلیغاتی و برنامه هایشان با سرعت در حال انتشار است.
اهمال کاری متولیان و نظارت ضعیف بر فضای مجازی
آری، شرایط کرونایی است و بیشتر مردم از این بستر برنامه هایشان را دنبال میکنند، اما قرار نیست از چنین ظرفیتی برای تخلف استفاده کرد، ولی مشاهده میشود که خیلیها با کنار گذاشتن اخلاق مداری با ایجاد کانالها و گروههای متفاوت در شبکههای اجتماعی با عناوینی که نشان از انتخابات شورای شهر و روستا دارد، در حال تبلیغ برای نامزد مورد انتخاب خود هستند.
متاسفانه این ضعف مدیریت سبب شده است تا شبکههای اجتماعی به بستری برای اعلام زودهنگام توانمندیهای برخی نامزدهای انتخابات از سوی خود، خانواده یا طرفدارانشان تبدیل شود، چراکه در حالی ماه هاست آنها با قدرت در حال تلاش برای جذب بیشتر آرای مردم هستند، نه تنها از فعالیتشان کاسته نشده بلکه روز به روز این فعالیتها شدت بیشتری میگیرد.
اما در این میان آنهایی که به قوانین پایبند هستند گلایه و البته حق دارند، چراکه به گفته شان به دلیل اهمال کاری متولیان و عدم نظارت بر فضای مجازی، رقبایشان فرصت بیشتری برای معرفی خود و اعلام برنامه هایشان دارند.
آنها انتظار دارند که کاربران فضای مجازی به اخلاق مداری به عنوان یک اصل توجه ویژه داشته باشند و با زیر پا گذاشتن قوانین انتخاباتی موجب نارضایتی دیگر نامزدها و حتی شهروندان نشوند، شهروندانی که ناخواسته و هر روز در گروههایی عضو میشوند.
اما در حالی تبلیغات در فضای مجازی از اینستاگرام گرفته تا واتس اپ و به ویژه تلگرام با خیالی آسوده و با جدیت در حال انجام است که طبق اعلام مسئولان امر تبلیغات زودهنگام، تخلف انتخاباتی و جرم محسوب میشود و این فقط مختص فضای حقیقی نیست و فضای مجازی را نیز شامل میشود.
تبلیغات زودهنگام؛ جرم و تخلف انتخاباتی
حجت الاسلام غلامرضا نجفی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان در این باره بیان کرد: تبلیغات در ساعات اداری یا تبلیغات زودهنگام و خارج از مهلت مقرر و تعیین شده از سوی نامزدها در زمره شایعترین جرائم و تخلفات انتخاباتی محسوب میشود.
وی ادامه داد: تخریب شخصیت، تهمت، تحقیر و افشای اسرار مخفی نامزدها یا انتشار اطلاعات سری و محرمانه مرتبط با انتخابات از جرائم حائز اهمیت در حوزه انتخابات بوده و ضرورت اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه با رویکرد توجیهی و ارشادی در ادارات کل استان مقولهای اجتناب ناپذیر است.
منبع: دانا