تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

عوارض تزریق ناشیانه بوتاکس

یک متخصص پوست و مو نسبت به تزریق بوتاکس توسط افراد نابلد و غیرمتخصص هشدار داد و افزود: این تزریق ناصحیح ممکن است عوارضی چون دوبینی، تاری دید و افتادگی پلک داشته باشد.

اقتصاد۲۴- دکتر مهرداد ملک در خصوص بوتاکس و عوارض آن، گفت: بوتاکس نوعی درمان برای زیبایی است که بطور معمول جهت رفع چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شود.

وی افزود: با تزریق این ماده حدود پنج تا شش ماه عضله در نقطه‌ای از صورت که در آن تزریق صورت گرفته فلج می‌شود و به نوعی خطوط و چین و چروک آن قسمت از صورت محو می‌شود.

ملک یادآور شد: هر درمانی در کنار مزایایی که دارد یک سری معایب هم دارد و برای بوتاکس هم همینطور است. این ماده هم عوارض خاص خود را دارد که به دسته عوارض تکنیکال، عوارض ماهیتی و برخی عوارض ناشی از بی دقتی خود بیمار تقسیم بندی می‌شوند.

وی افزود: عمده عوارض استفاده از بوتاکس، عوارض تکنیکال است، یعنی به دلیل تکنیک نادرست در تزریق بوتاکس، فرد بیمار دچار عارضه می‌شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: این دسته عوارض بسته به محل تزریق شامل دوبینی، تاری دید، افتادگی پلک و ... بوده و ناشی از آن است که تزریق به خوبی و در نقطه درست صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید: یماری‌های ناشی از زیاده‌روی در مصرف پروتئین


این متخصص پوست و مو اظهار کرد: دسته دوم ماهیتی است و مربوط به مواردی است که واکنش‌های آلرژیک به دنبال تزریق بوتاکسی ایجاد می‌شد، واکنش‌هایی مثل تورم، قرمزی و ...

ملک گفت: دسته سوم عوارض هم در پی بی دقتی خود فرد بیمار ایجاد می‌شود، بطور مثال زیاد فشار دادن نقطه تزریق می‌تواند مشکل ساز شود و عوارضی مثل افتادگی پلک ایجاد کند.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: با توجه به عوارض گفته شده چنانچه افراد مصر به انجام این کار هستند باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی افزود: متاسفانه امروزه شاهد هستیم برخی افراد در آرایشگاه‌ها اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند که بسیار خطرناک است و ممکن است فرد را با عوارض جدی مواجه کند، بنابراین از افراد می‌خواهیم حتما برای انجام این کار به پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر