تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بورس امروز ۲۲ خرداد

کارشناس بازار سرمایه گفت: در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار نشان داد عقب نشینی تقاضا در سهم‌های شاخص‌ساز وجود دارد و عرضه کننده‌ای در بازار نیست.

اقتصاد ۲۴- هفته گذشته سیگنال‌هایی مثبتی از جمله کاهش ابهامات در انتخابات، مذاکرات برجام و افزایش قیمت در برخی از سهم‌ها باعث شد تا روند کلی بازار مثبت و متعادل باشد، اما در آخرین روز معاملاتی با افت هشت هزار واحدی شاخص کل بازار با قرمزی شاخص به پایان رسید.

مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سرمایه گفت: در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار نشان داد عقب نشینی تقاضا در سهم‌های شاخص‌ساز وجود دارد و عرضه کننده‌ای در بازار نیست. وی افزود: سمت تقاضا در بازار با ریسک گریزی همراه شده است و عمده نماد‌های شاخص‌ساز در ابتدای هفته آینده به صورت متعادل آغاز به کار می‌کنند.

در انتظار فاز پایانی مذاکرات؟

برخی اظهارات از سوی طرف‌های مذاکراتی اروپایی و روسی از اهمیت دوره بعدی مذاکرات هسته‌ای و احتمال اعلام نتیجه نهایی در روز‌های آتی حکایت دارد. در این میان، طرف ایرانی نیز ابراز امیدواری کرده است که دور بعدی مذاکرات، دور پایانی باشد. آنچه از تصویر کلی قابل درک است، تفاهم طرفین بر موضوعات کلی و چانه‌زنی بر سر جزئیات است؛ تصویری که احتمال احیای توافق در کوتاه‌مدت را افزایش می‌دهد. به طور طبیعی نتیجه مذاکرات بر فضای اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است و سرمایه‌گذاران در بورس اخبار آن را به دقت دنبال می‌کنند. در همین راستا، اذعان رئیس سابق بانک مرکزی به افت درآمد‌های نفتی به پنج میلیارد دلار در سال گذشته و پیش‌بینی کسری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه سال جاری دولت حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بورس هفته چهارم خرداد


براین اساس، در صورتی که احیای برجام با تاخیر یا مشکل مواجه شود، تامین این کسری با توجه به دشواری فروش دارایی (اوراق و سهام) از سوی دولت، ریسک بالای مراجعه به بانک مرکزی و تشدید رشد پایه پولی و نقدینگی در فضای ناپایدار تورمی کنونی را در پی دارد. در نقطه مقابل، موفقیت در احیای برجام و برقرار شدن مجدد درآمد‌های نفتی و ذخایر ارزی نه تنها مشکل کسری بودجه را به طور کامل برطرف می‌کند، بلکه ریسک کاهش مقطعی ارز در صورت اصرار دولت بر تبدیل همه درآمد‌های ارزی به ریال را در پی دارد. با توجه به وزن تعیین‌کننده سهام شرکت‌های کالایی و صادرکننده در بورس تهران، تعیین تکلیف مذاکرات و نحوه برخورد دولت آتی با منابع ارزی حاصل از احیای احتمالی برجام برای سهامداران بسیار حائز اهمیت است.





ارسال نظر