تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

وزن‌کشی کاندیدا‌ها در تایم‌لاین

توییتر فارسی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، دماسنج مناسبی برای ارزیابی وضعیت نامزد‌های انتخاباتی خصوصا نامزد‌های اصولگرا بوده است.

اقتصاد۲۴- توییتر فارسی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، دماسنج مناسبی برای ارزیابی وضعیت نامزد‌های انتخاباتی خصوصا نامزد‌های اصولگرا بوده است. اصولگرایان به دلیل سرمایه‌گذاری هنگفتی که در سالیان اخیر در شبکه‌های اجتماعی مجازی و به‌خصوص توییتر فارسی کرده‌اند، در توییتر فعالیت سازماندهی‌شده‌ای دارند و گروه‌های مختلف درون جریان اصولگرایی، دسته‌بندی‌های توییتری مختص به خود را تشکیل داده‌اند.

این گروه‌های توییتری اصولگرا در جریان انتخابات به سمت نامزد‌های مختلف گرایش پیدا کرده‌اند. با تحلیل رفتار توییتری این گروه‌ها، اختلافات و دسته‌بندی‌های درونی اصولگرایان حول نامزد‌های انتخاباتی را نیز بهتر می‌توان تحلیل کرد.

علاوه بر اصولگرایان، با استفاده از تحلیل رفتار حامیان توییتری دیگر نامزد‌های انتخاباتی، ازجمله نامزد‌های غیراصولگرا، می‌توان میزان نزدیکی آن‌ها به کاربران اصلاح‌طلب و تحول‌خواه توییتری را ارزیابی کرد و درنتیجه میزان نزدیکی اصلاح‌طلبان به آن‌ها را سنجید. در همین راستا، تمام لایک‌های توییتری نامزد‌های انتخاباتی و کاربران موثر توییتری در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۳ خردادماه، استخراج شده و نزدیکی و دوری هریک از این کاربران به نامزد‌های انتخاباتی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.

در طول این بازه زمانی، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار لایک از ۱۴۴ هزار کاربر یکتا جمع‌آوری شده است. همان‌گونه‌که در گراف زیر نیز مشخص است، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده تا روز یکشنبه اخیر توانسته‌اند بخشی از حامیان اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان را به خود جذب کنند؛ به نحوی که ضریب همبستگی میان لایک‌کنندگان این دو نامزد انتخاباتی با کسانی مثل عباس عبدی و مصطفی تاجزاده حدود ۳/۰ است. این درحالی است که ضریب همبستگی همتی و مهرعلیزاده با لاریجانی و جهانگیری کمی کمتر از این میزان است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که همتی و مهرعلیزاده در هفته‌های اخیر کمی توانسته‌اند نظر اصلاح‌طلبان را هم به خود جلب کنند.

اما اگر به سمت راست گراف نگاهی بیندازیم، خیل عظیم کاربران اصولگرا را می‌بینیم که با رنگ‌های مختلف از هم تفکیک شده‌اند. معنای این رنگ‌بندی آن است که گروه‌های حامی هر یک از این کاربران متفاوت از یکدیگر هستند.


بیشتر بخوانید: مهرعلیزاده از حضور در انتخابات انصراف داد


علیرضا زاکانی و ابراهیم رییسی به یکدیگر و همچنین به فعالان توییتری اصولگرا نظیر «سیدپویان حسین‌پور» و «آدم بن‌حوا» نزدیک هستند و سعید جلیلی و محسن رضایی از آن‌ها فاصله گرفته‌اند. افزایش فاصله میان سعید جلیلی و ابراهیم رییسی و جدا شدن حامیان توییتری آن‌ها درحالی است که تا هفته‌های پیش از آن این دو نامزد انتخاباتی به یکدیگر بسیار نزدیک بودند و ضریب همبستگی میان لایک‌کنندگان توییت‌های آن‌ها بسیار بالا بود و همچنین هر دو در هسته مرکزی اصولگرایان قرار داشتند. ازسوی دیگر، همچنان شاهد فاصله زیاد حامیان توییتری محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از رییسی و جلیلی هستیم.

برای آنکه تحلیل دقیق‌تری از وضعیت نامزد‌های انتخاباتی داشته باشیم، هر ۷ نامزد انتخاباتی به همراه حامیان آن‌ها را به‌طور مستقل در یک گراف جداگانه بررسی می‌کنیم:

همان‌گونه که در این گراف مشخص است، رییسی و زاکانی به یکدیگر کاملا نزدیک هستند و در گراف با یک رنگ مشخص شده‌اند. جلیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی کمی از آن‌ها فاصله گرفته‌اند که با رنگ سبز کمرنگ و پررنگ نمایش داده شده‌اند. دورترین نامزد اصولگرا از رییسی نیز، محسن رضایی است که در میانه گراف دیده می‌شود. سوی دیگر عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در قسمت آبی رنگ دیده می‌شوند که نشان می‌دهد فاصله آن‌ها با نامزد‌های اصولگرا بسیار زیاد است و تنها معدودی از حامیان آن‌ها با حامیان رضایی و دیگر اصولگرایان اشتراک داشته است. نتایج به دست آمده از یافته‌های بالا نشان می‌دهد که در میان نامزد‌های اصولگرا، زاکانی بیش از هر کاندیدای اصولگرا‌ی دیگری احتمال دارد که به نفع رییسی کنار بکشد، اما فاصله محسن رضایی و قاضی‌زاده‌هاشمی با رییسی افزایش یافته است. همچنین سوی دیگر گراف نیز همتی و مهرعلیزاده کمی توانسته‌اند حامیان اصلاح‌طلب را جذب کنند؛ هرچند هنوز با نتایج مطلوب فاصله بسیاری دارند. براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی نیز به دور از فضای انتخاباتی در ایران هستند و حامیان‌شان هیچ اشتراکی با نامزد‌های انتخاباتی ندارد.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر