اقتصاد۲۴- بندر چابهار با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه و اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس هند یکی از بهترین بنادر ایران برای ورود انواع کالاهای اساسی است. بندری که در این سالها تلاش زیادی برای تجهیز و مدرنسازی آن انجام شده است و همین امر در نقش اساسی منطقه آزاد چابهار در تامین کالاهای اساسی در این سالها به ویژه در شرایط تحریمی اثر داشته است. از آنجا که منطقه آزاد چابهار تنها نقطه کشور است که از تحریمهای آمریکا مستثنی شده است، جا دارد که عملکرد این بندر در ماههای اخیر مورد بررسی قرار گیرد.
ظرفیت وسیع در تامین کالاهای اساسی
طی ماههای اخیر آزادسازی حریم نوار ساحلی مکُران دنبال شده است. بر همین اساس ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندرچابهار به هشت و نیم میلیون تن رسیده است. با این ظرفیت میتوان کشتیهای بزرگ را جذب و مشکلات پیش روی کمبود کالای اساسی در هر نقطه از کشور را مرتفع کرد که امری بسیار مهم است. بندرچابهار به عنوان بزرگترین بندراقیانوسی ایران با سرمایهگذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری داخلی آماده شده است و هم اینک با انواع تجهیزات پیشرفته و وجود زیرساختهای مناسب و با موقعیت راهبردیاش نقش مهمی در توسعه سواحل مکران دارد.
از ابتدای امسال نیز به رغم محدودیتهای کرونا، فعالیتهای بندری، تخلیه و بارگیری و ورود و خروج کامیونهای حامل بار با تشدید پروتکلهای بهداشتی در بندر چابهار تداوم داشته است.
بیشتر بخوانید: حرکت به سوی بازار ده میلیارد دلاری لجستیک در دستور کار مناطق آزاد
در ادامه روند واردات کالاهای اساسی در اواخر خرداد ماه، دو فروند کشتی حامل کالای اساسی ذرت و برنج در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد. این کشتیها حامل ۶۷ هزار تن ذرت فله و کشتی ۲۷ هزارتنی برنج کیسهای است که پنجشنبه (۲۰ خرداد) در بندر شهید بهشتی پهلوگیری و بلافاصله عملیات تخلیه آن آغاز شد. همچنین در اواخر اردیبهشت ماه نیز به منظور تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، عملیات تخلیه و بارگیری کشتی حامل کالای اساسی شکر و گندم و انتقال به مقاصد مصرف بصورت ۲۴ ساعته در بندر چابهار در حال انجام بوده است. علاوه بر تخلیه کالاهای اساسی، انتقال کالا خصوصا گندم و نهادههای دامی از مبدا بندر چابهار با حداکثر ظرفیت صورت میگیرد.
تحقق بخشی از تعهد ۸۵ میلیون دلاری هند
در راستای گسترش و توسعه نقش بندر چابهار در اقتصاد کشور سال گذشته قراردادی به صورت BOT با کشور هند منعقد شد که بنا بر این قرارداد این کشور باید تجهیزاتی برای توسعه بندر بهشتی فراهم کند. تا کنن چند بار تجهیزات بندری در راستای عمل به تعهدات این کشور صورت گرفته است که اخیرترین آن مربوط به ورود کشتی حامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی از محل تعهدات قرارداد سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی بود که ۶ تیرماه در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفت.
دو جرثقیل ساحلی از مدرنترین و با کیفیتترین تجهیزات بندری به شمار میروند و به این ترتیب ارزش تجهیزات وارداتی در ۳ مرحله جمعا به حدود ۲۴ میلیون دلار میرسد که تقریبا ۲۸درصد از تعهدات هند در زمینه استقرار تجهیزات در این بندر محقق شده است. پیش از این ۴ دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ و ۱۴۰ تنی وارد بندر چابهار شده بود و با اضافه شدن این دو جرثقیل ظرفیت سالانه عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی به سطح بسیار مطلوبی رسیده است.
ایجاد مهمترین کریدور لجستیکی در منطقه آزاد چابهار
همچنین در ماههای اخیر ایجاد مسیر کریدور خطوط انتقال مواد نفتی و پتروشیمی و استانداردسازی مسیرهای ورودی بندر شهید بهشتی را از اهداف ایجاد کریدور لجستیکی در دستور کار گرفته است. این پروژه در طول مسیر ۲۶۰۰ متر و عرض ۹۵ متر طرح ریزی که تاکنون ۳۶۰۰۰ متر مکعب حجم خاکبرداری و ۳۰۰۰۰ متر مکعب خاکریزی آن انجام داده است که این کریدور با تعداد دو دستگاه تقاطع غیر همسطح در ۶ قطعه بزرگراه اجرا میشود که به منظور ترانزیت کالا و مسیر تردد کامیونها و در مسیر خط راه آهن طراحی و دارای ۶ باند کندرو و خیابان ساحلی برای تردد عمومی و ایمن مردم و مجزا از مسیر تردد کامیونهای حمل کالا است که دسترسی به نقاط شهری و سواحل را فراهم میکند.
هرچه هست توسعه بندر چابهار موجب رشد اقتصادی و ثبات در کشور میشود. ثباتی که از طریق تامین کالاهای اساسی و نقش ویژه این بندر در صادرات کشور به ویژه نفت و گاز و پتروشیمی به ارمغان میآید. این بندر اقیانوسی مرکز برنامهریزیهای کشور در سالهای اخیر بوده است و توان بالایی در بالا بردن کالیبر صادراتی کشور نیز خواهد داشت.