تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

فشار قطعی برق روی گلوی کسب و کارهای اینترنتی

گرچه قطعی برق به همه کسب و کارها آسیب های فراوانی وارد کرده اما کسب و کارهای اینترنتی را نیز سردرگم کرده است زیرا با قطعی برق، درآمد این کسب و کارها به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

اقتصاد ۲۴- تاثیرات قطعی‌های مکرر برق را که به قطعی اینترنت یا گاهی اختلال در شبکه‌ها می‌انجامد، در سه گروه از کسب‌وکار‌های IT می‌توان بررسی کرد. شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت و کسب‌وکار‌های زیرساختی را که عموما با داشتن چند دیتاسنتر، زیرساخت پردازشی مورد نیاز کسب‌وکار‌های اینترنتی را فراهم می‌کنند، می‌توان لایه اول کسب‌وکار‌های حوزه آی‌تی دانست.

لایه دوم کسب‌وکار‌های آی‌تی که می‌توانند از این شرایط تاثیر پذیرند، خود کسب‌وکار‌های اینترنتی هستند. از کسب‌وکار‌های بزرگی مانند دیجی کالا، اسنپ، تپسی، کافه بازار و... گرفته تا یک فروشگاه اینترنتی کوچک یا یک صفحه اینستاگرام فروشگاهی که صاحب آن شاید خانم خانه‌داری در یکی از شهرستان‌های کشور باشد. در لایه آخر تاثیرپذیرندگان از این قطعی‌ها، کاربران انواع سرویس‌های اینترنتی هستند که برای استفاده از انواع سرویس‌ها، نیاز به دسترسی به اینترنت دارند.

محمد عرفان شمسی، از متخصصان تیم فنی شرکت ابرآروان در تشریح اثرگذاری قطعی برق و اینترنت بر کسب‌وکار‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی می‌گوید: به‌طور کلی یک دیتاسنتر چنانچه در حالت استانداردی ایجاد شده باشد، نباید از قطعی برق تاثیر پذیرد؛ زیرا تمام دیتاسنتر‌ها برای کار در شرایطی تعریف شده‌اند که بحران‌های این‌چنینی، در عملکرد تجهیزات فنی دیتاسنتر اختلالی ایجاد نکند. به همین دلیل هر دیتاسنتر مجهز به مجموعه کاملی از امکانات حفاظتی مختلف اعم از سیستم برق پشتیبان، سیستم خنک‌کننده و... است.


بیشتر بخوانید: تعطیلی ۳ هزار کسب و کار اینترنتی توسط شاپرک


شمسی می‌گوید: دیتاسنتر‌ها عموما در بخش تامین برق، از دو لایه حفاظتی بهره می‌برند. لایه اول سیستم‌های UPS هستند که بلافاصله پس از قطعی برق وارد شبکه تامین برق دیتاسنتر می‌شوند و عملا مشترکان هیچ وقفه‌ای در سرویس‌دهی دیتاسنتر حس نمی‌کنند. به گفته این فعال حوزه IT، سیستم‌های UPS عموما می‌توانند تا نیم‌ساعت برق دیتاسنتر را تامین کنند و با تداوم قطعی برق، ژنراتور‌های پشتیبان وارد شبکه می‌شوند. وی تاکید می‌کند ژنراتور‌ها بسته به نوع و ظرفیتی که دارند، توان تامین برق دیتاسنتر برای مدت زمان چند ساعت تا چند روز را دارند و عملا قطعی برق نباید تاثیر آن‌چنانی بر عملکرد یک دیتاسنتر بگذارد. اما برای تامین برق از طریق همین ژنراتور‌ها چالش‌های زیادی وجود دارد.

طی یکی دو سال اخیر، تعداد قابل‌توجهی از نیرو‌های پشتیبان و متخصصان فنی شرکت‌ها به حالت دورکار فعالیت می‌کنند. شمسی در رابطه با اختلال ایجادشده ناشی از قطعی برق در عملکرد این نیرو‌های دورکار می‌گوید: بسیاری مواقع پیش می‌آید که یکی از مشترکان با اختلالی در سرویس مواجه می‌شود؛ ولی، چون نیروی فنی مربوط به حل این موضوع، در منزل دسترسی به اینترنت ندارد یا برق منزل آن‌ها قطع است، نمی‌تواند مشکل مشترک را حل کند. ازآنجاکه کسب‌وکار‌های بسیاری برای سرویس‌های زیرساختی خود به خدمات چنین شرکت‌هایی نیاز دارند، وقوع چنین شرایطی باعث می‌شود نتوان سریع مشکل را حل کرد و ممکن است کسب‌وکار آن مشترک برای چند ساعت با اختلال همراه شود.

ارسال نظر