تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

دغدغه راه‌آهن تامین واگن برای صادرات است

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: دغدغه راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین واگن مسقف برای صادرکنندگان کالا به آسیای مرکزی به ویژه فعالان اقتصادی خراسان رضوی است.


اقتصاد24 - محمدهادی ضیایی مهر روز شنبه افزود: هنوز صادرکنندگان خراسانی تناژ بار صادراتی خود را اعلام نکرده اند اما بر اساس آمار پارسال و سوابق موجود، صادرکنندگان در این مقطع زمانی به 200 واگن مسقف برای ارسال کالاهای صادراتی خود به کشورهای آسیای مرکزی نیاز دارند.
وی ادامه داد: به طور معمول واگن های ترانزیتی در مسیر برگشت از ایران خالی هستند و از آنها برای ارسال بار صادراتی استفاده می شود. صادرات ریلی نیازمند واگن مسقف است و واگن های ترانزیتی از کشورهای آسیای مرکزی به مقصد بندرعباس حامل کود و یا محصولات فله کشاورزی هستند بنابراین نمی توان در بازگشت بار صادراتی را در آنها بارگیری کرد.
مدیرکل راه آهن خراسان مساله تامین واگن را وابسته به رایزنیهای خارجی و کشوری ذکر و بیان کرد: شرکت راه آهن پیگیر است تا با اقداماتی نظیر تعرفه تشویقی، شرکتهای فورواردی فعال در حمل و نقل ترانزیت ریلی در حوزه آسیای مرکزی را ترغیب به استفاده ازواگن مسقف کند تا بتوان در مسیر بازگشت از این واگنها در صادرات کالا به کشورهای آسیای مرکزی استفاده شود.
وی گفت: استفاده از واگنهای مسقف از سوی شرکتهای حمل و نقل ریلی برای حمل گوگرد و یا نهاده های دامی مستلزم تامین هزینه بسته بندی و بارگیری آنان است که باید با تنظیم تعرفه ها، به نوعی هزینه های برای این شرکتها جبران شود.
ضیایی مهر به موضوع واگذاری مسئولیت تامین واگن توسط فعالان اقتصادی و تجار خراسان از کشورهای آسیای مرکزی نیز اشاره و بیان کرد: فعلا این گزینه در خصوص تامین واگن در اولویت راه آهن جمهوری اسلامی نیست و در صورتی که تامین واگن مسقف از طریق ترانزیت تامین نشود ممکن است مجموعه به سراغ این روش برود.
جا به جایی بین المللی ریلی کالا بین خراسان رضوی و آسیای مرکزی انجام می شود. طی نیمه نخست امسال این میزان یک میلیون و 254 هزار تن کالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 57 درصد افزایش یافته است.
پارسال یک میلیون و 970 هزار تن کالا از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد.
مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن و دو مرز سرخس و اینچه برون انجام می شود. مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر و نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و آن کشورها را به خود اختصاص داده است.


منبع: تسنیم

ارسال نظر