تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

جزئیاتی از دیدار الکاظمی و بایدن

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق جزئیات دیدار روز دوشنبه وی با رئیس جمهور آمریکا را اعلام کرد.

اقتصاد ۲۴-  مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان چهارمین و آخرین دور از مذاکرات استراتژیک دو کشور دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه صادر شده درباره این دیدار از سوی دفتر الکاظمی آمده است: "دو طرف در این گفتگو‌ها به تقویت روابط در همه زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی پرداختند".

براساس این بیانیه، طی دیدار بایدن و الکاظمی بر"منحصر کردن روابط امنیتی بین دو کشور به ارائه مشاوره، آموزش و پشتیبانی از توانایی‌های نظامی عراق، پشتیبانی فنی از نیرو‌های مسلح عراق و پایان حضور نیرو‌های رزمی آمریکا در عراق تا ۳۱ دسامبر سال جاری توافق شد. "

بایدن طبق این بیانیه، "الکاظمی و نقش دولت عراق در سوق دادن این کشور به سمت ثبات و سهم موثر آن در ایجاد بنیان‌های صلح و آرامش در خاورمیانه" را ستود.


بیشتر بخوانید: طالبان از توافق واشنگتن و کابل خبر داد


در این نشست همچنین بر حمایت ایالات متحده آمریکا از عراق در برگزاری انتخابات پارلمانی برنامه ریزی شده برای دهم اکتبر آینده تاکید شد. "

الکاظمی تأکید کرد، "عراق خواهان روابط مستحکم و مشارکت قوی با آمریکا بر اساس احترام به حاکمیت عراق و حفظ منافع آن و در چارچوب توافق نامه استراتژیک بین دو کشور " است. وی همچنین از حمایت آمریکا بابت تلاش برای برگزاری انتخابات پارلمانی عراق طبق برنامه تشکر کرد.

طرفین در مورد گسترش سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در عراق و اقدامات دولت عراق در زمینه ایجاد فضایی جذاب برای سرمایه گذاران، به روشی که ثبات اقتصادی و فرصت‌های اشتغال را افزایش دهد، گفتگو کردند.

در این جلسه همچنین در مورد تلاش‌های دو جانبه و همکاری مشترک در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا بحث شد و بایدن بر آمادگی کشورش برای تهیه واکسن‌های بیشتر به منظور حمایت از تلاش‌های دولت عراق در پیشگیری و حفاظت از سلامت مردم تاکید کرد.

بایدن همچنین تأکید کرد که همکاری واشنگتن با عراق در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر