تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

محصولات برند منطقه آزاد قشم در بازارهای جهانی و منطقه‌ای کدام‌اند؟

جریان‌سازی برای برندینگ از جمله مهم‌ترین رویکردهای سال‌های اخیر برای توجه به اقتصاد بدون نفت بوده است.برندهای معروف قشم نه فقط در حوزه نفت و گاز و انرژی بلکه در حوزه محصولات و صنایع دیگر نیز صادق بوده است که در بازارهای بین‌المللی نیز حرف دارد.

اقتصاد۲۴- برندینگ در جهت اهداف مناطق آزاد کشور از جمله مسائلی بوده که در منطقه آزاد قشم به شدت مورد پیگیری بوده است. در این منطقه علاوه بر اینکه در حوزه صنعت و معدن تولید کانکس، کانتینر، تولید قطعات و تجهیزات نفت و گاز و تولید انواع شناور‌های فلزی اولویت‌های برندینگ در نظر گرفته شده است، در صنایع دیگری نیز این مهم انجام شده است. منطقه آزاد قشم در حوزه تولید عطر و ادکلن و پرورش میگو و آبزیان توانسته برند خود را در بازار‌های صادراتی به نمایش بگذارد. حضور در این دست بازار‌ها از ابتدا یکی از اهداف مهم منطقه آزاد قشم در توسعه برندینگ قشم بوده است. این رویکرد در عینحال در راستای شعار اقتصاد بدون نفت نیز خواهد بود. شعاری که مناطق آزاد کشور به عنوان پایلوت اجرای سیاست‌های اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در درونی‌سازی و اجرای این دست سیاست‌ها در کل کشور داشته باشد.


بیشتر بخوانید: ضایعات پلاستیکی که با هنر دانش آموزان قشمی ماندگار شدند


آنچه درباره توسعه برندینگ در مناطق آزاد کشور همواره اهمیت داشته است، ارتقای کیفیت محصولات برای حضور در بازار‌های محلی و صادراتی و تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در بازار‌های صادراتی بوده است. کالایی می‌تواند در بازار‌های هدف حرفی برای گفتتن داشته باشد که بتواند در مقایسه با رقیبان از کیفیت خوبی برخوردار باشد. این در حالی است که کشور ما و به ویژه مناطق آزاد به علت مجاورت با دریا از منابع طبیعی و امتیازات ژئوپلتیکی خوبی برای توسعه  تعمیق برندیگ خود برخوردار است. با اینحال بدون داشتن برنامه  سیاست کارآمد در حوزه برندینگ نمی‌توان راه به جایی برد.

برند میگوی قشم

قشم دارای توان برندسازی در صنایع تولیدی و صادراتی در کشور است. از این رو از ابتدای سال پیش تلاش شد تا طی یک برنامه‌ریزی دو ساله و ایجاد چرخه ۶۰۰میلیارد ریالی در حوزه مولدسازی میگو، نام قشم در زمره بالاترین تولیدکننده میگوی پرورشی مطرح شود. از همان زمان استارت ۶مرکز تولید فوق متراکم میگو در قشم زده شد  و پیش‌بینی شد حداقل ۱۰هزار تُن میگو در جزیره قشم تا پایان سال‌۱۴۰۰ تولید شود. در کنار پرورش میگو که توجه خاصی به آن شده است، توسعه آبزیان دارای ارزش صادراتی همچون خیار دریایی، جلبک و صدف دریایی، علف دریایی و ماهیان تزئینی آب شور هم از سیاست‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد قشم بوده است.  

براساس ماده‌۱۱۲ و ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه در سال‌۱۳۸۹ سازمان منطقه آزاد قشم در سال‌۱۳۹۱ شورای عالی ارزیابی محیط زیست قشم را با دعوت از دانشمندان و اساتید مطرح علوم محیط زیست کشور تاسیس و راه‌اندازی کرد. با توجه به برنامه‌های صورت گرفته براساس ظرفیت‌های جزیره قشم و آب‌های اطراف آن، در سند برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید ماهی در قفس برای قشم ۸۴هزار تُن در سال منظور شد. هدفی که در سازمان منطقه آزاد قشم دبال می‌شود، رسیدن به این ظرفیت بوده است.  

براساس همین رویکرد با شروع سال ۱۴۰۰ و در اردیبهشت ماه امسال با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور، ۳ پروژه پرورش میگو هامور طلایی قشم، تعاونی میگو دشت کُنار سیاه و تعاونی دریانوردان با ظرفیت تولید سه هزار و ۶۸۰ تن میگو در سال افتتاح شد. با بهره‌برداری از این طرح‌ها و ۶ طرح پرورش میگو که در دی ماه سال ۹۹ شاهد افتتاح آن بودیم، ۶ هزار ۱۲۰ تن به ظرفیت تولید میگو و با بهرهبرداری از این ۲ طرح پرورش ماهی در قفس ۶ هزار تن به ظرفیت تولید ماهی کشور افزوده شده است.

برند عطر و اودکلن قشم

تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با هدف تامین نیاز بازار‌های داخلی با نگاهی صادرات محور جهت حضور در بازار کشور‌های منطقه یکی از برنامه زیری‌های صورت گرفته در منطقه آزاد قشم است که طی سال‌های گذشته با سرعت بیشتری در حال انجام است.

برنامه‌ریزی برای احداث خطوط تولید و کارخانه عطر و ادکلن باکیفیت بالا و همکاری برند‌های معتبر جهانی با نگاهی به بازار‌های هدف صادراتی در میان کشور‌های حوزه خلیج فارس یکی از برنامه‌های پیش بینی شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم است.

در این حوزه کارخانه «عطر اطلس قشم» با سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال، شرایط اشتغال ۲۷ نفر نیروی کار به صورت مستقیم را در مرحله نخست فعالیت خود فراهم کرده است. ۳۰ برند تولید شده توسط این مجموعه علاوه بر عرضه به سرزمین اصلی به بازار کشور‌های امارات، عراق، کویت و ... صادر می‌شود و از این طریق به ارزآوری برای اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

همچنین شرکت «کارن زیما قشم» با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در حوزه تولید انواع شامپو، کرم و محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی مشغول فعالیت است. واحد صنعتی «نگین عطر آرا قشم» با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳۶ میلیارد ریال واقع در شهرک صنعتی فجر فعالیت خود را آغاز کرده و سالانه میزان قابل توجهی ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.  

سازمان منطقه آزاد قشم تمام تلاش خود را برای کمک به تولیدکنندگان با کاهش هزینه‌های ورود مواد اولیه و سرعت بخشیدن به تخلیه و بارگیری کالای آنان و همچنین تسهیل در روند صادرات محصولات تولید شده در این منطقه را در دستور کار قرار داده است. موفقیت واحد‌های تولیدی به ویژه در بخش صادرات با هدف رقابت با محصولات مشابه تولید شده توسط سایر کشور‌ها در عمل می‌تواند به بالا بردن کیفیت کالا، بسته بندی شکیل و تحویل به موقع محصولات بستگی دارد.

به هر حال جریان‌سازی برای برندینگ از جمله مهم‌ترین رویکرد‌های سال‌های اخیر برای توجه به اقتصاد بدون نفت بوده است. اقتصادی که با امکانات و مزیت‌های سرزمینی مناطقی از جمله جزیره قشم، هرچه بیشتر امکان بروز و ظهور دارد.  

ارسال نظر