تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
شیخ زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

پرداخت حق‌الجلسه نمایندگان وزرا در دبیرخانه شورایعالی قانونی است/ مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد به کجا رسید؟

شیخ زاده گفت: دریافتی حق الجلسه این نمایندگان نیز قانونی بوده چرا که آنها خارج از ساعات کاری خود در این جلسه حضور داشته و اضافه کاری داشته اند. 

اقتصاد۲۴- مرتضی شیخ زاده، سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در نشست خبری امروز، دوشنبه با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور صراحت دارد که وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه بر عهده سازمان‌های مناطق آزاد کشور قرار می‌گیرد، گفت: یکی از ویژگی‌های مناطق آزاد در دنیا که به بیش از ۵ هزار منطقه می‌رسد، معافیت‌های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده است. این مسئله ساختار اولیه شکل‌گیری مناطق آزاد کشور هم بوده است. اخیراً مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرده که باید فعالان اقتصادی نیز مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند.


بیشتر بخوانید: تولید سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع عصاره توسط شرکت چاشنی زرین


شیخ زاده با اشاره به موضع‌گیری شورای پارلمانی در دبیرخانه مناطق آزاد مشتمل بر اعضایی از فراکسیون‌های مناطق آزاد و اقتصادی و ... مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از این اظهارات خانم پاشایی، رییس فراکسیون مناطق آزاد بر اساس آنچه نظر بخش خصوصی بوده است خواستار بازنگری این قانون مصوب مجلس شده بود. این درحالی است که حدودا ۶ ماه زمان می‌برد تا مجلس بتواند بعد از تصویب قانونی مجددا آن را مورد بازنگری قرار دهد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پرداخت حق جلسه به نمایندگان وزرا در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد قانونی است گفت: نمایندگان تام الاختیار وزرا در جلسات دبیرخانه تصمیمات مهمی را برای مناطق آزاد اتخاذ می کنن. دریافتی حق الجلسه این نمایندگان نیز قانونی بوده چرا که آنها خارج از ساعات کاری خود در این جلسه حضور داشته و اضافه کاری داشته اند. 

شیخ زاده تاکید کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران پرداخت حق جلسه به نمایندگان وزرا قانونی است.

وی همچنین درباره دستور مشاور رئیس جمهور برای ترخیص افراد استخدام شده بیان کرد: یکی از ماموریت‌های دبیرشورای عالی مناطق آزاد کاهش جمعیت در این دبیرخانه بوده و آقای مومنی بر این اساس چارتی را تعیین کرده است. قرار است که تعداد نیروهای دبیرخانه از ۱۵۰ نفر باید به زیر ۶۰ نفر کاهش یابد. برای دستیابی به این نقشه نیز بهترین راهکار این بود که به ماموریت کارکنان دستگاه‌های اجرایی در مناطق آزاد خاتمه داده شود.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در توضیح انتشار خبری مبنی بر دریافت حقوق‌های نجومی مدیران مناطق آزاد و با تکذیب این خبر گفت: من حقوق نجومی دریافت نمی‌کنم و رقمی که در خبرگزاری ها بر آن تاکید شده است، به ازای ٢ ماه حقوق و ١٣ روز ماموریت و افزایش حقوق سال ١۴٠٠ واریز شده است.

وی افزود: مشکل سیستم صیاد باعث شد، واریز حقوق دو ماه با مزایا واریز نشود و تمام حقوق باهم واریز شود؛ همچنین برخی از مدیران و شاغلین ایثارگر و جانباز هستند که مشمول پرداخت مالیات نیستند.

او با تاکید بر پایین بودن میزان واردات مناطق آزاد نسبت به واردات کل کشور گفت: در سال ۹۹ مناطق آزاد کشور ۸۵۴ میلیون دلار صادرات و ۷۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم. البته در مناطق ویژه اقتصادی این رقم در شش ماهه دوم سال ۹۹ به  میزان صادرات ۴ میلیارد دلار و میزان واردات یک میلیارد دلار بوده است. در واقع تنها ۴ درصد از کل واردات کشور از طریق مناطق آزاد انجام می شود.

شیخ زاده در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تصویب مناطق آزاد جدید و عدم  گفت: در منطقه آزاد قشم بالای ۴۰۰ درخواست سرمایه‌گذاری طی ۲۵ سال و  به خاطر نداشتن زیرساخت‌ها از بین رفته بود. رونق گردشگری در منطقه آزاد کیش تنها نیز به افزایش ظرفیت هتل‌ها ندارد، بلکه باید با احداث فرودگاه و رساندن، آب و برق و گاز و... از جمله زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری است. 

 

ارسال نظر