تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
بازدهی بازار سهام در مرداد ماه؛

ثبت بیشترین بازدهی ماهانه بورس در یک سال اخیر

در مرداد ماه بیشترین بازدهی ماهانه در یک سال اخیر برای بورس ثبت شد.

اقتصاد۲۴-  شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه ۲۴ مرداد به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید تا مرداد ماه را ۲ کانال بالا‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. شاخص کل در پایان فروردین در کانال ۱.۲ میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال ۱.۱ میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. اما در تیرماه شاخص بورس به کانال ۱.۳ میلیونی صعود کرد و در آخرین روز کاری مرداد، پیش از تعطیلات کرونایی، شاخص به کانال ۱.۵ میلیونی رسید.

بیشترین بازدهی ماهانه

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازدهی بورس در مرداد ماه به مثبت ۱۴ درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی ۶.۷ درصد و منفی ۵.۳ درصد بود. بازدهی خرداد مثبت ۱.۲ درصد و بازدهی تیرماه مثبت ۱۲ درصد شد و در پنجمین ماه سال بازدهی بورس ۱۴.۴ درصد شد تا بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر ثبت کند.


بیشتر بخوانید: تغییر زمان معامله ETFها و اوراق بدهی


شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری مرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی تیر ۲۵ هزار و ۲۴۷ واحد بالا‌تر ایستاد؛ بنابراین شاخص هم وزن رشد ۶.۳ درصدی را در مرداد پشت سر گذاشت.

خروج پول حقیقی

در ۱۵ روز معاملاتی مرداد ماه تنها در ۵ روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و حتی در روز‌های صعودی بازار نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در مرداد ۹۲۴ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به ورود روزانه ۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی در تیرماه یک تغییر جهت چشمگیر است.

کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در مرداد ماه ۲۰۸ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل ۱۳ هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین افت ۳ درصدی داشته است.

رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس ۱۰۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۷ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان است که نسبت به تیر‌ماه رشد ۱۰ درصدی داشته است. رشد میانگین ارزش معاملات سهام نشانه رونق معاملات بازار سهام است.

افت میانگین ارزش عرضه

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در مرداد ماه ۴۷۹ میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین ۴۲ درصد کاهش یافته است.

رشد میانگین ارزش تقاضا

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در مرداد ماه ۷۵۴ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴۵۱ میلیارد تومانی تیر ماه ۶۷ درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید ۲۷۵ میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای ۲۷۵ میلیارد تومانی بسته شده است.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر