تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد؛

حفظ محیط زیست دریایی و بهره برداری پایدار از طریق صید مسئولانه

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ضرورت حفظ جمعیت آبزیان و جلوگیری از صید بی رویه و غیر مسوولانه ذخایر دریایی در آب های قشم، خواستار ترویج فرهنگ صید مسوولانه در میان صیادان جزیره قشم شد.

اقتصاد۲۴- مهدی زارعی حفظ جمعیت آبزیان در قبال خطراتی که بازتولیدشان را تهدید می‌کند از اهداف اولیه پاسداری از حیات آن‌ها در ابعاد ملی و فراملی خواند و گفت: صید بی رویه و غیرمسوولانه ذخایر دریایی، نسل بسیاری از گونـه هـای جـانوری را بـه مخاطره انداخته است.

زارعی افزود: در این میان صیادانی هستند که با استفاده از آموخته‌های پیشینیان و نیز تجربه در صید و صیادی و دریانوردی نسبت به حفاظت از دریا و تنوع زیستی حساس بوده و ضوابط صید مسوولانه را رعایت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف قشم


معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه پیشینیان صید و صیادی در جزیره قشم به این مهم واقف بوده و بطور ذاتی آن را رعایت می‌کردند، تصریح کرد: امروز نیز کم نیستند صیادان عزیزی که راه بزرگان خود را ادامه می‌دهند و با رعایت صید مسئولانه از ذخایر دریایی برای استفاده آیندگان حفاظت می‌کنند.

زارعی به عنوان نمونه از محمد محمدی سهلی از صیادان روستای سلخ جزیره قشم نام برد و گفت: وی از جمله صیادان جوان و مسوول است که با روش صید انتخابی و مسوولانه نه تنها معیشت خود و خانواده را به درستی تامین، بلکه در حفظ تنوع زیستی و حفاظت از میراث آیندگان نیز تلاش می‌کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درتوضیح تلاش‌های مسئولانه این صیاد جوان خاطرنشان کرد: چندی پیش تصاویر صید این صیاد جوان در حالی که ماهیان کوچک با ارزش اقتصادی کمتر را به دریا رها می‌کرد در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده به اشتراک گذاشته شد.

زارعی با تحسین این اقدام مسئولانه این صیاد جوان تصریح کرد: این صیاد جوان که به خوبی می‌داند صید ماهیان بزرگ‌تر به صرفه‌تر است، ماهیان کوچک را با هدف حفظ تنوع زیستی و پایداری صید درآینده به دریای باز می‌گرداند و این عمل او گویای نگرش تحسین برانگیز این صیاد جوان در احترام به طبیعت و نعمات خدادادی است که می‌طلبد افرادی مانند این صیاد جوان که تعدادشان در جزیره کم هم نیستند برای تقویت فرهنگ والای حفظ محیط زیست، بیش از پیش مورد تجلیل قرار بگیرند.

دلایل کاهش تنوع زیستی در دریا

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز بهره برداری بیش از حد از منابع دریایی، صید و شکار غیرمسوولانه و غیرمجاز را از دلایل کاهش تنوع زیستی در دریا خواند.

سید محمد هاشم داخته استفاده از ابزار‌های نامتعارف و غیرمجاز شکار و صید را هم از جمله دلایل دیگر در این کاهش دانست.

وی گفت: حفاظت و بهره‌برداری پایدار از اکوسیستم‌های طبیعی راه نجات تنوع زیستی است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در صورت پذیرش این موضوع توسط تمامی افراد جامعه به ویژه بهره برداران مستقیم مانند صیادان و دریانوردان می‌توان شاهد تداوم و پایداری صید در دریا بود.

به گفته سید محمد هاشم داخته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نتیجه همه این موارد بطور طبیعی به ارتقای سطح معیشت و زندگی مردم جامعه در زمان حال و آینده منجر خواهد شد.

ارسال نظر