اقتصاد۲۴- «علیرضا محمدی کرجی ران» با بیان جزییاتی در این رابطه اظهار داشت: درپی خرابی مکنده نایرو ۶۰۰ تن بر ساعت در حین تخلیه محموله ذرت از کشتی، به دلیل وجود اشیاء نامتعارف فلزی در انبار کشتی و بروز آسیب شدید به دستگاه، متخصصان داخلی تلاش خود را برای انجام عملیات تعمیرات، طبق استانداردهای جهانی آغاز کردند.
محمدی کرجی ران افزود: قطعه آسیب دیده (روتاری ایر لاک) در سریعترین زمان، از روی دستگاه باز و به تعمیرگاه تجهیزات خشکی بندر شهید رجایی انتقال یافت. پس از جداسازی بخشهای مختلف روتاری ایرلاک و عیب یابی آن، اقدام به خروج قطعات معیوب نموده و کلیه قطعات مورد نیاز ظرف ۲۴ ساعت با بهترین کیفیت ساخته شده به دست متخصصان داخلی، خریداری شد.
بیشتر بخوانید: بیثباتی در قوانین و مقررات مناطق آزاد به فرار کارآفرینان منجر می شود
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی گفت: پس از انجام تعمیرات روی روتاری ایرلاک شامل جداسازی کامل، انجام فعالیتهای تراشکاری، تعویض بیرینگ ها، کاسه نمدها و نصب و تنظیمات بسیار دقیق با تلاش مضاعف پرسنل تعمیرگاه، آماده سازی روتاری ایرلاک زودتر از موعد مقرر به انجام رسید.
محمدی کرجی ران خاطرنشان کرد: با انجام تعمیرات مکنده غلات و رفع موانع اتصال آن به سیستم برق ۲۰kv جهت بهره وری هرچه بهتر، این دستگاه استراتژیک پس از گذشت کمتر از ۱۰ روز مجدداً وارد چرخه بهره برداری شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به توانمندیهای فنی متخصصان بندر شهید رجایی برای خودکفایی در تعمیرات مربوط به تجهیزات استراتژیک بندری، گفت: تا پیش از این برای تعمیرات این گونه مکندهها نیاز به تامین قطعه از خارج و حضور متخصصان شرکت سازنده آن بود که علاوه بر صرف هزینههای بسیار، خروج ارز از کشور را در پی داشت و همچنین تعمیرات آن نیازمند مدت زمان طولانی بود که موجب وقفه قابل توجهی در عملیات تخلیه کالاهای اساسی میشد.
وی تصریح کرد: مکنده نایرو ۶۰۰ تن بر ساعت هم اکنون در اسکله شماره ۱۳ بندر شهید رجایی جهت تخلیه کالای اساسی از جمله کشتیهای حامل غلات مستقر و در حال خدمات رسانی است.
محمدی کرجی ران دارابودن قدرت مانور بالا به دلیل ابعاد بزرگ و بروز بودن تجهیز که انجام پروسه تخلیه از کشتیها با اندازه معمولی تا post Panamax را فراهم میکند، تسریع در عملیات و جلوگیری از وقفههای عملیاتی به دلیل داشتن سیستمهای کنترل پیشرفته با سرعت تخلیه ۶۰۰ تن بر ساعت، استفاده از نیروی محرکه برق و دیزل که استفاده از تجهیز را در شرایط مختلف امکان پذیر میسازد، چرخ لاستیکی بودن تجهیز که امکان جابجایی دستگاه در محوطه را ایجاد میکند و همچنین برخورداری از سه دریچه تخلیه مجزا و بارگیری به سه شکل (کامیون، سایت ذخیره سازی با نوار نقاله و ماشین الات ریلی) را از قابلیتهای این مکنده عنوان کرد که هم اکنون تعمیر و نگهداری این ابر سازه بدست توانمند متخصصان داخلی انجام میشود.