تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

شجاعت، پیش نیاز اصلاح نظام بانکی/ دولت سیزدهم ترمز تورم را بکشد

ایزدخواه گفت: خودکامه‌ترین بخش اقتصاد کشور ما در حال حاضر، بانک‌ها هستند؛ بانک‌های کشور انضباط مالی ندارند، تابع سیاست‌های تولید نیستند و به واسطه دو دلیل، ریشه اصلی تورم به حساب می‌آیند که یکی به دلیل کسری بودجه و دیگری وجود انبوهی از بانک‌های خصوصی است.

اقتصاد۲۴ - به گواه همگان، اقتصاد مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسئله حال حاضر کشور است که از جنبه‌های مختلف، آسیب و لطمات بسیار دیده است. نظام بانکی یکی از بدنه‌های ضعیف شده اقتصاد کشور است که کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، سال‌هاست بر ترمیم و اصلاح آن توصیه‌ها و تاکید ویژه داشته‌اند که تا به امروز هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی به این کار کمر همت نگماردند.

روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس یازدهم در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: بی‌قاعده‌ترین بخش اقتصادی در کشور ما، مربوط به حوزه بانکداری است؛ البته نکته قابل ذکر این است که بخش‌های دیگر اقتصاد کشور نیز مثل حوزه مالیات، گمرک و تجارت هم وضعیت خوب و مطلوبی ندارند.

وی افزود: با همه این تفاسیر می‌توان گفت که خودکامه‌ترین بخش اقتصاد کشور ما در حال حاضر، بانک‌ها هستند؛ بانک‌های کشور انضباط مالی ندارند، تابع سیاست‌های تولید نیستند و به واسطه دو دلیل، ریشه اصلی تورم به حساب می‌آیند که یکی به دلیل کسری بودجه و دیگری وجود انبوهی از بانک‌های خصوصی است که فقط به دنبال خلق نقدینگی هستند و از این جهت مهار نشده هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه معتقد هستیم بانک‌های خصوصی باید به وسیله اجرای سیاست‌های مختلف، به شدت مهار شوند، تصریح کرد: پیشنهاد ما در این خصوص این است که این بانک‌ها غیرانتقاعی و همچنین حوزه عملیات این بانک‌ها نیز محدود شوند و بانک‌های توسعه‌ای از بانک‌های خدمات محور منفک شوند.

ایزدخواه در ادامه اظهار کرد: این اقدامات باید در جهت رفع مشکلات ذکر شده انجام شود که برای آن، نیاز به یک شجاعت و تسلط بالا است که امیدوار هستیم تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی به این کار همت گمارند، درگیر روزمرگی نشوند و ترمز دستی تورم که علل آن در حوزه بانکی است را بکشند.

وی با اشاره به لزوم برقراری بانکداری اسلامی تصریح کرد: بانکداری اسلامی، گمشده اصلی حوزه بانکی ما است که متاسفانه روسای جمهور ادوار گذشته، با وجود ده‌ها سال کار علمی، پژوهشی و سیاست‌پژوهی در این حوزه، زیربار اجرای این موضوع نرفته‌اند و از این کار سرباز زده‌اند، بنابراین برای اجرای آن یک شجاعت و تسلط بالا نیاز است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر مسئولان کشور فقط جلوی پای خود را ببینند، دست به این تحولات اساسی نمی‌زنند. نظام اقتصادی امروز کشور نیاز دارد که از کار‌های وصله پینه‌ای و درمان‌های موقت و مسکن‌وار خارج شود که این موضوع نیازمند تغییرات اساسی است.

ایزدخواه با اشاره به اینکه یکی از تغییرات اساسی، قاعده‌مندکردن و هدفمندکردن نظام بانکی است، خاطرنشان کرد: راه‌حل‌هایی در این مورد وجود دارد و اینطور نیست که ما ندانیم که چه کاری باید انجام داد. راه‌حل مشکلات در کشور وجود دارد و خبرگان دانشگاهی و حوزوی در این بخش کار‌های فراوان انجام داده‌اند، اما، چون متاسفانه همیشه به دنبال روزمرگی و تامین معاش و حقوق بوده‌ایم، هیچ‌گاه به سمت اصلاح نظام بانکی نرفته‌ایم.

ارسال نظر