تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

گوگل ۲۳ ساله شد

گوگل ۲۳ سال قبل و در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ در قالب یک شرکت خصوصی توسط «لری پیج» و «سرگی برین» که در آن زمان هردو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد بودند، کار خود را رسما آغاز کرد.

اقتصاد ۲۴ - ۲۳ سال از زمانی که گوگل به عنوان یک وب‌سایت معمولی و تا حدودی عمومی شروع به کار کرد، می‌گذرد. اما طی این مدت تبدیل به آن چیزی شده که اکنون می‌بینیم. در این مقاله قصد داریم به صورت اجمالی نگاهی به مهم‌ترین تحولات این کمپانی طی ۲۳ سال گذشته داشته باشیم. پیشتر نیز در مقاله دیگری با عنوان «مروری بر تاریخچه عجیب و پر فراز و نشیب اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل»، ۱۵ سال تلاش گوگل در برنامه‌های پیام‌رسان را مرور کرده بودیم.

بی شک دو دهه قبل، هیچکس تصورش را نمی‌کرد که یک شرکت خصوصی بتواند روزی به غول دنیای فناوری تبدیل شود،، اما این اتفاق افتاد. در همان سال‌های اول، لری پیج و سرگی برین و همچنین اریک اشمیت که مهندس نرم افزار بود با یکدیگر قرار گذاشتند به مدت ۲۰ سال یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار یکدیگر باشند و هدفی مشترک برای این همراهی و همگام شدن تعریف کردند. هدف مشترک آنها، سازماندهی کردن اطلاعات جهان و دسترس‌پذیر کردن این اطلاعات برای عموم بود.

گوگل طی ۲۳ سال از یک صفحه معمولی وب به غول اینترنتی تبدیل شد

اکنون گوگل تنها ۲۳ سال سن دارد، اما در عصر دیجیتالی و مدرن امروزی توانسته در حوزه گردش اطلاعات در سراسر جهان نقش مهمی را برعهده داشته باشد. براساس گزارش موسسه تحقیقاتی «Statista»، به غیر از چین که استفاده از گوگل را ممنوع اعلام کرده، موتور جستجوی غول فناوری در بیش از ۸۷ درصد سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ و ۹۴ درصد دستگاه‌های قابل حمل از جمله موبایل و تبلت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موتور جستجوی گوگل در صنایع مختلف و نحوه عملکرد آن‌ها تاثیر به سزایی دارد. بسیاری از وب‌سایت‌های سراسر جهان، بخش زیادی از ترافیک خود را از طریق نتایج جستجوی گوگل به دست می‌آورند.


بیشتر بخوانید: بیشترین جستجوی گوگل ایرانیان در مرداد ۱۴۰۰ +اینفوگرافی


بررسی‌ها نشان می‌دهند که معمولا بیش از ۶۰ درصد کلیک‌های کاربران به پنج یا شش نتیجه اولی که موتور جستجوی گوگل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، نتایج جستجوی گوگل می‌تواند ترافیک وب‌سایتی را ارتقا بخشیده یا از بین ببرد. در نتیجه عملکرد موتور جستجوی گوگل بر کسب و کار بسیاری از مشاغل تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، موضوع تبلیغات در گوگل نیز اهمیت زیادی برای بسیاری از کسب و کار‌ها دارد و برای غول فناوری جستجو نیز سودآور است. درآمد گوگل از تبلیغات در سال ۲۰۲۰ رقمی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام شده که در واقع ۸۰ درصد از درآمد کلی شرکت را نیز تشکیل می‌دهد. این غول فناوری اکنون ارزشی بالغ بر یک تریلیون دلار دارد و مجموعه همین مسائل نیز باعث شده که نهاد‌های قانونگذار در مورد روند فعالیت این شرکت غول‌پیکر حساس شده و فعالیت آن را در داخل و خارج از آمریکا مورد بررسی قرار دهند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر