تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰

عینک هوشمند فیس بوک رونمایی شد

شرکت فیس بوک با هدف عرضه عینک‌های واقعیت مجازی، نخستین عینک هوشمند خود را رونمایی کرد. این عینک شامل یک دستیار مجازی اختیاری است و تصاویر و ویدیو‌ها می‌تواند بدون استفاده از دست و از طریق فرمان صوتی ضبط شوند.

اقتصاد ۲۴ - این عینک که با همکاری شرکت اسیلور لوکساتیکا – مالک ری بن – ساخته شده است، به کسانی که آن را به چشم می‌زنند اجازه می‌دهد به آهنگ گوش کرده، تماس بگیرند، عکس گرفته و ویدیو‌های کوتاه ضبط کرده و آن را با استفاده از یک اپلیکیشن همراه در سرویس‌های فیس بوک به اشتراک بگذارند. فیس بوک اعلام کرد این مدل عینک که "ری بن استوریز" نام دارد با قیمتی که از ۲۹۹ دلار شروع می‌شود، عرضه خواهد شد.

این غول شبکه اجتماعی که درآمد حدود ۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ را گزارش کرد، عمده درآمدش از محل تبلیغات است، اما در واقعیت مجازی و افزوده سرمایه گذاری سنگینی انجام داده و سخت افزاری مانند هدست "اوکولوس وی آر" را ساخته و روی فناوری‌های مچ بند برای پشتیبانی از عینک‌های واقعیت افزوده کار می‌کند.

دانشمند ارشد فیس بوک سال گذشته گفته بود این شرکت پنج تا ۱۰ سال با امکان عرضه عینک واقعیت مجازی واقعی به بازار فاصله دارد.

غول‌های فناوری شامل آمازون، گوگل، مایکروسافت، اپل و اسنپ در تلاش برای ساخت محصولات عینک هوشمند هستند، اما عرضه محصولاتی نظیر "گوگل گلس" نشان داد که فروش آن‌ها به مصرف کنندگان به دلیل قیمت بالا و مسائل طراحی دشوار است.

اسنپ که عینک هوشمند خود را در سال ۲۰۱۶ رونمایی کرد، امسال عینک واقعیت مجازی عرضه کرد، اما این محصول فروشی نبوده و تنها در اختیار سازندگان واقعیت افزوده قرار گرفته است. ایوان اشپیگل، مدیرعامل اسنپ در سال ۲۰۱۹ اظهار کرد که انتظار داد یک دهه زمان ببرد تا مصرف کنندگان از عینک هوشمند واقعیت افزوده استقبال کنند.


بیشتر بخوانید: نسل دوم عینک هوشمند آمازون اکو فریمز معرفی شد


مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک اخیرا اعلام کرد این شرکت تیمی برای کار روی ساخت متاورس – فضای مجازی مشترکی که پیش بینی می‌کند جانشین اینترنت موبایل خواهد شد - تشکیل داده است.

زاکربرگ روز پنج شنبه در ویدیویی که در صفحه فیس بوکش ارسال کرد، اعلام کرد ما مدتهاست بر این باوریم که عینک بخش مهمی از ساخت پلتفرم رایانشی بعدی خواهد بود.

فیس بوک که در زمینه مدیریت دیتای کاربران هدف انتقاد قرار دارد، اعلام کرد به رسانه‌ای که توسط مشتریان عینک هوشمند این شرکت استفاده می‌شوند بدون رضایت آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. این شرکت همچنین اعلام کرد از محتوای تصاویر یا ویدیو‌های ضبط شده با استفاده از این عینک که در اپلیکیشن "فیس بوک ویو" ذخیره می‌شود، برای تبلیغات شخصی سازی شده استفاده نمی‌کند و این عینک یک تجربه بدون تبلیغ خواهد بود.

این عینک شامل یک دستیار مجازی اختیاری است و تصاویر و ویدیو‌ها می‌تواند بدون استفاده از دست و از طریق فرمان صوتی ضبط شوند. فیس بوک اعلام کرد یک چراغ LED در عینک زمانی که دوربین روشن می‌شود را نشان می‌دهد تا سایر افراد مطلع شوند صاحب عینک هوشمند در حال گرفتن عکس یا ویدیو است.

بر اساس گزارش رویترز، این شرکت دستورالعملی را درباره نحوه استفاده مسئولانه از این عینک منتشر کرد؛ به عنوان مثال عینک باید در فضای خصوصی خاموش شود و نباید برای اقدامات غیرقانونی مانند آزار یا به دست آوردن اطلاعات حساسی مانند پین کد استفاده شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر