تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

سوادآموزی دیجیتالی می‌شود

در همین ایران خودمان هنوز ۲ میلیون نفر افراد بی‌سواد بالای ۱۰ سال وجود دارد. مزیت عصر حاضر نسبت به سایر برهه‌های تاریخی این است که ابزار‌های دیجیتال امر آموزش سواد را به افراد آسان‌تر می‌سازند.

اقتصاد ۲۴ - با نگاهی به دنیای دیجیتال می‌توان به سرعت پی برد که ادغام فناوری به تسهیل فرایند یادگیری در هر حوزه‌ای می‌انجامد. چگونه از فناوری در سوادآموزی می‌توان استفاده کرد؟ این مسئله به خصوص جایی که مهارت خواندن و نوشتن محوریت اصلی بحث باشد، مورد توجه است. همگانی‌سازی فناوری موجب شده که استفاده از این فناوری‌ها در کلاس درس امکان‌پذیر باشد.

با وجود ۱۰۰‌ها سایت، اپلیکیشن، افزونه‌های مرورگر و پلتفرم‌های گوناگون احتمالاً انتخاب گزینه مناسب برای شروع کار می‌تواند سخت به نظر برسد. در ادامه این گزارش چهار مورد ابزار‌های فناوری که در سطح جهانی ارائه می‌شود که از داده‌های ارزشیابی تکوینی (formative assessment data) فوری و همچنین دریافت بازخورد از سوادآموزان در توسعه اهداف یادگیری پشتیبانی می‌کند.

این ابزار‌ها هنگام ورود به سیستم با شناسه گوگل فرد یکپارچه می‌شوند و ازاین‌رو نیاز به استفاده از گذرواژه رفع می‌شود. این مسئله افراد را سردرگمی نجات می‌دهد.

حاشیه‌نویسی آنلاین از طریق Scrible

حاشیه‌نویسی متون یک راهبرد سوادآموزی مبتنی بر علائم نگارشی است که به سوادآموزان (و البته به دانش‌آموزان در همه سنین) کمک می‌کند تا متون پیچیده را راحت‌تر بفهمند. وقتی پای تخته سیاه باشید این کار را به سادگی انجام می‌دهید، اما وقتی آنلاین هستید حاشیه‌نویسی می‌تواند کار آسانی نباشد. Scrible نیز یک ابزار ارزشمند بدین منظور است.

رجیستر (ثبت نام) برای استفاده از این برنامه سریع و رایگان است. همچنین نیاز نیست که یک حساب کاربری جدید بسازید، تنها ورود از طریق حساب گوگل، فیسبوک، توییتر، یاهو و... کفایت می‌کند. در حین فرایند ثبت نام، کاربران باید یک حساب آموزشی انتخاب کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد کتابخانه‌هایی ایجاد کنند که در آن حاشیه‌نویسی را برای ارجاعات بعدی ذخیره کنند. شاید تنها اشکال Scrible این باشد که هنوز از فایل‌های PDF پشتیبانی نمی‌کند. از جمله نکات برجسته و مزایای آن عبارتند از:

۱. سوادآموزان و دانش‌آموزان می‌توانند به طور مشترک بر روی یک فایل کار کنند ...

۲. دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند یادداشت‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

۳. معلمان می‌توانند از حاشیه‌نویسی در ارزشیابی تکلیف استفاده کنند و نظر دهند و امکان بازخورد فوری را فراهم کنند.

۴. کاربران می‌توانند یادداشت‌ها را به صورت آنلاین از طریق فیسبوک یا توییتر و سایر شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارند.

۵. معلمان با گزینه اشتراک‌گذاری می‌توانند مطالب کلاس را با دانش‌آموزانی که غایب بودند به اشتراک بگذارند.

۶. حاشیه‌نویسی دیجیتالی کمک می‌کند دانش‌آموزان بخش مورد نظر خود را از متن راحت‌تر پیدا کنند.

۷. همچنین یک افزونه کروم وجود دارد که می‌توانید به نوار ابزار خود اضافه کنید.


تفسیر‌های ویدئویی از طریق VideoAnt

بسیاری از افرادی که بی‌سوادند سن‌وسال بالایی دارند و ممکن است حاشیه‌نویسی برایشان کار آسانی نباشد. استفاده از ویدئو می‌تواند مسائل زیادی را برای سوادآموزانی که اهل یادداشت‌نویسی نیستند حل کند.

VideoAnt که توسط دانشگاه مینه‌سوتا توسعه یافته است به کاربران امکان می‌دهد حتی بر روی ویدئو نیز حاشیه‌نویسی کنند و آن‌ها را در حساب مجازی خود ذخیره کنند. مزایای چنین برنامه‌ای عبارتند از:

۱. کاربران می‌توانند قسمت‌های مهمی از یک ویدئو را جدا کنند تا دسترسی آسان به آن در زمانی دیگر امکان‌پذیر باشد.

۲. کاربران می‌توانند در قسمت‌های دلخواه خود تایپ کرده و یک ابزار یادداشت‌برداری دو ستونی ایجاد کنند.

۳. کاربران می‌توانند حاشیه‌نویسی‌های ویدیویی را با دیگران به اشتراک بگذارند.
بازخورد از طریق Kaizena Shortcut

Kaizena Shortcut که قبلاً نامش Kaizena mini بود، یک افزونه گوگل است که به معلمان اجازه می‌دهد بازخورد دقیق و مفیدی را به شیوه‌ای ساده ارائه دهند. تایپ بازخورد در کادر‌های نظرات می‌تواند دست‌وپاگیر یا گیج‌کننده باشد. حتی محدود کردن بازخورد به سه یا چهار مورد نیز زمانبر است. همچنین این ابزار وقتی نیاز به رفع خطا‌های گرامری است سودمند خواهد بود. معلم‌ها می‌توانند به کمک این ابزار:

۱. نظرات خود را به صورت تایپ‌شده ارائه دهند.

۲. نظرات را به صورت شفاهی ضبط کنند تا سوادآموزان و دانش‌آموزان بتوانند صدای معلم را بشنوند.

۳. در دروس گرامر، لینک به سایر مطالب را درج کنند تا محصل‌ها بتوانند ساده‌تر به سایر مطالب یا دروس پیشین دسترسی پیدا کنند.

۴. از اشتباهاتی که بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود خودداری کنند. این برنامه به درد معلمانی می‌خورد که از ارائه بازخورد تکراری در مورد اشتباهات گرامری یکسان خسته می‌شوند. به عنوان مثال، بسیاری از سوادآموزان در نگارش صحیح کلمه «اسطوخودوس» اشتباه می‌کنند. مدرس با این برنامه می‌تواند توضیح مفصلی در مورد نگارش صحیح و نحوه اصلاح لغت، زمان استفاده از حرف «ط» و همچنین حتی لینکی در مورد یک ویدیوی آنلاین در مورد خواص اسطوخودوس درج کند.

۵. این روش به معلمان اجازه می‌دهد تا بازخورد‌های موثری ارائه دهند که برای دانش‌آموزان با سبک‌های مختلف یادگیری جذاب باشد.

منبع: آنا

ارسال نظر