تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

۵۰۰ واگن متروی تهران در صف اورهال فوری

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای ششم شهر تهران می‌گوید؛ ۵۰۰ واگن مترو نیازمند اورهال فوری است و به شرط تامین منابع احتمالا تا پایان سال ۳۰۰ واگن تعمیر می‌شوند.

به گزارش جامعه ۲۴ - حمل و نقل عمومی تهران شرایط خوبی ندارد و زنگ خطر توقف سرویس‌دهی برخی از مد‌ها از جمله اتوبوس به صدا درآمده است. به گفته مدیران حمل و نقل شهرداری تهران عمر ناوگان اتوبوسرانی از ۱۳ سال گذشته و از ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی در تهران، ۶۱ درصد آنها (۳۷ هزار و ۱۲۹ دستگاه) فرسوده‌اند. آنطور که جعفر تشکری هاشمی نیز می‌گوید؛ حدود ۵۰۰ واگن قطار نیاز به تعمیرات و اورهال دارند تا بتوانند به چرخه خدمات‌دهی مناسب بازگردند.

این یعنی مد اول حمل و نقلی تهران نیز که در شرایط غیر کرونایی ۲ تا ۲ و نیم میلیون سفر را پوشش می‌دهد و در شرایط کرونا تا یک میلیون سفر را پوشش می‌دهد اگر مورد توجه جدی شهرداری و دولت قرار نگیرد، در کنار فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی با چالش بزرگی روبرو خواهد شد.

شهرداری تهران طلب‌های زیادی از دولت بابت کمک به حمل و نقل عمومی دارد و طی ۱۵ سال اخیر به دلیل رابطه قهرآمیز شهرداری تهران و دولت‌ها، تاکنون آنطور که باید به حمل و نقل عمومی تهران از جمله مترو و اتوبوس کمکی نشده است.

علیرضا زاکانی، شهردار شورای ششمی‌ها نیز همچون شهرداران شورای پنجم امید دارد که در سایه یکدستی سیاسی با دولت بتواند شرایط متفاوتی نسبت به گذشته در این حوزه رقم بزند در غیر اینصورت و مطابق با آنچه ناصر امانی، عضو شورای ششم گفته، حضور تشریفاتی شهردار در هیئت دولت دردی از شهرداری و شهر تهران دوا نخواهد کرد.

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز معتقد است اگر دولت به کمک شهرداری نیاید، قطعا مدیریت شهری با چالش بزرگی روبرو خواهد شد.

او درباره آخرین وضعیت تحقق بودجه مترو و تعمیرات واگن‌های قطار می‌گوید: اگر تحقق بودجه اتفاق بیفتد قطعا می‌توانیم بحث بازسازی و تعمیرات واگن‌ها را تا حد قابل قبولی انجام دهیم. به نظر می‌رسد با وضعیتی که از شرکت بهره‌برداری دیدم این تحقق امکان‌پذیر است و می‌توانیم تعمیرات واگن‌ها را جلو ببریم، کسری بودجه را نیز حتما در شورا پیگیری می‌کنیم که بتوانیم در اختیار مترو بگذاریم.


بیشتر بخوانید:  زنگ خطر فرسودگی تجهیزات در شهر تهران


رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه پیش بینی شده لزوما ممکن است محقق نشود، ادامه می‌دهد: اما اولویت‌ها را باید در نظر گرفت و نیاز‌های شهر را احصا کرد و در حال حاضر مهم‌ترین نیاز شهر حمل و نقل است. حتی اگر امروز به دلیل شرایط کرونایی استقبال زیادی هم از وسایل حمل و نقل عمومی نشود باز هم موظف هستیم این ناوگان را تعمیر و آماده سازی کنیم تا در زمانی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند، آماده به خدمت باشند.

تشکری هاشمی اضافه می‌کند: طبیعتا برای انجام تعمیرات بخش عمده‌ای از اعتبارات باید از جانب دولت تامین شود و اگر اینطور نشود قطعا ادامه روند برای شهرداری تهران بسیار سخت خواهد بود، لذا یک بخشی از تلاش‌های ما برای زنده شدن مطالباتمان از دولت همزمان با تامین منابع از درون شهرداری است.

او با اشاره به پیش‌بینی بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی برای شرکت بهره‌برداری مترو، اضافه می‌کند: تحقق بخشی از آن مربوط به کمک‌های بلاعوضی است که ما باید از دولت بگیریم، بخشی مربوط به اوراق قرضه است که به دلیل تامین نشدن ضمانت از طرف شهرداری، هنوز پولش در اختیار شهرداری قرار نگرفته است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت نوسازی واگن‌ها، می‌گوید: برای تعمیرات و اورهال واگن‌ها باید حدود ۲ و نیم تا ۳ میلیارد تومان هزینه کنیم، حدود ۵۰۰ واگن نیاز ضروری به تعمیرات و اورهال دارند و از محل منابعی که تامین خواهیم کرد باید انجام شود. اگر تا پایان سال تمام توانمان را برای بازسازی بگذاریم احتمالا بتوایم حدود ۳۰۰ واگن را بازسازی کنیم که نیاز به ۹۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

تشکری هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره حضور شهردار تهران در هیئت دولت برای زنده کردن بخشی از مطالبات شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی، می‌گوید: با توجه به روحیه آقای رییسی و جلساتی که شهرداری تهران با مجموعه هیئت دولت داشته تصورم این است که حضورشان استمرار خواهد داشت و اطمینان دارم که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

این عضو شورای ششم ادامه می‌دهد: اما اینطور نیست که یک ظرفیت مالی بی انتهایی در دولت وجود داشته باشد که با خواست شهردار تهران همراه باشد، هرحال دولت هم محدودیت‌های خاص خودش را دارد و اینکه بگوییم صدرصد آنچه در دولت‌های قبل اتفاق نیفتاده در این مقطع عملیاتی خواهد شد کمی دور از انتظار است چرا که محدودیت‌های دولت ادامه خواهد داشت، اما قطعا در بخش‌هایی این شرایط وجود دارد که از حمایت و پشتیبانی دولت استفاده کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان اظهار می‌کند: در بخش منابع ارزی‌مان که شدیدا به تصمیمات دولت برمی‌گردد خیلی امیدواریم، برای مثال در بحث تامین ۶۳۰ واگن و تامین ۱۰۵ واگنی که شرکت مترو موفق به زنده کردن آن نشد و برخی از مصارف بودجه‌ای که ردیف‌هایش مشخصی دارد؛ مثل جرایم راهنمایی و رانندگی؛ این امیدواری و انتظار را داریم که حمایت شویم. ممکن است آنچه مورد انتظار شهر است لزوما تامین نشود، اما باید به دولت و شهرداری زمان بدهیم که تلاش‌هایی کنند تا نیاز‌های اضطراری تامین شود.

ارسال نظر