تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

تنظیم واردات خودرو با آزادسازی فرق دارد/ مجلس قبل هم دنبال ساماندهی بازار خودرو بود

روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در طرح ساماندهی بازار خودرو که تصویب کردیم و امیدواریم به زودی به قانون تبدیل شود،حرف از تنظیم واردات خودرو زدیم نه آزادسازی.

اقتصاد۲۴، محمد آیتی: چند روز پیش، طرح ساماندهی بازار خودرو به تصویب مجلس یازدهم رسید. شروع این طرح در مجلس دهم کلید خورده بود، اما چکش‌کاری آن و رفع ایراد شورای نگهبان به این مجلس موکول شد.

در این طرح، امکان واردات خودرو‌های خارجی هم وجود دارد، اما چندی پیش، وزیر صمت در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما گفت برنامه‌ای برای واردات نداریم. همین موضوع این سوال را پیش آورد که با وجود تصویب مجلس و احتمالاً تایید شورای نگهبان که طرح را به قانون تبدیل می‌کند، وزیر می‌تواند چنین مقاومتی نسبت به وارد نشدن خودرو‌های خارجی داشته باشد؟
در همین رابطه، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: آقای وزیر صمت در آن مصاحبه، حرف خلافی نزده است. ایشان گفتند وزارتخانه برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد، اما ما در مجلس برنامه داریم که در قالب طرحی که تصویب شد، آوردیم.

وی افزود: آقای فاطمی امین گفتند که تا دو سال برنامه افزایش تولید خودرو دارند که ما در مجلس هم موافق برنامه آن‌ها هستیم و هم از آن حمایت خواهیم کرد، چون این برنامه برای کوتاه مدت و میان مدت مناسب است.

نماینده تهران تصریح کرد: ما در طرح خود که تصویب کردیم و امیدواریم به زودی به قانون تبدیل شود، حرف از تنظیم واردات خودرو زدیم نه آزادسازی. در طرح اشاره شده که واردات از محل ارز بدون منشاء باشد که فشار ارزی به کشور وارد نشود که این موضوع، در راستای اقتصاد مقاومتی است و بدین ترتیب ایراد شورای نگهبان را هم رفع کردیم. از طرفی گفته شده واردات زمانی رخ می‌دهد که تقاضا با عرضه همخوانی نداشته باشد. این کار هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت بررسی و مشخص خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید: شهرداری و ارگان‌های دولتی، رقیب پارکینگ‌داران خصوصی/ نرخ خدمات کارواش‌ها تعیین شده اما مرقون به صرفه نیست!


ایزدخواه در پایان خاطرنشان کرد: اگر تولید داخلی کفاف تقاضا را بدهد، خود به خود واردات خودرو صورت نخواهد گرفت. یعنی وزارت صمت و خودروسازان با برنامه‌هایشان می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که واردات خودرو همچنان به مانند چند سال گذشته صفر باشد.

ارسال نظر